Det här med julkalendrar
 
Julkalender. Detta sätt att räkna ner dagarna till julafton på ett roligt sätt.
Ja, jag kollar på julkalendrar varje år även om jag närmar mig 30. Att det inte nödvändigtvis behöver vara det årets är en annan femma...
Det finns EN kalender jag kollar på varje år. EN kalender som är min favorit alla kategorier!
Sunes jul!
Det har blivit en tradition att jag tittar på den varje December, och jag tröttnar inte.
Den kalender som kommer på andra plats, eventuellt delad första; är Mysteriet på Greveholm. Alltså originalet från -96. Har det för att jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) att det varit omröstning två gånger om Bästa julkalendern, och den vann båda gångerna.
 
Nu är det visserligen så att jag bara minns kalendrarna från och med 1991, då det var Sunes jul. Därför kommer texten tyvärr inte att handla särskilt mycket om de som gick innan det året. Men jag vet att de fått både ris och ros. Det har gått både toppen och bottenkalendrar genom tiderna. Bland annat gillar jag idén med Fem myror är fler än fyra elefanter. Pedagogisk och bra läsinlärning...
 
Däremot ger jag tyvärr INTE mycket för 2000-talets julkalendrar! Mest bara skit!
"Men du är ju vuxen nu. Klart du tycker en julkalender, som är gjord för barn, är dålig..."
Ja, det är sant att jag inte är något barn längre, men faktiskt så kan även jag uppskatta en bra julkalender fortfarande. Till exempel så tycker jag att förra årets, Tjuvarnas jul, var riktigt sevärd. Jag är väldigt barnslig i sinnet när det kommer till just julen, och gillar därför att följa en julkalender. Jag tycker det är mysigt att börja varje decembermorgon med ett nytt avsnitt; en dag närmare julafton...
Och JAG tycker det bara är skit som producerats år efter år under 2000-talet.
JAG tycker det är tur att de gamla kalendrarna finns att få tag på både på DVD och på YouTube.
Jag vet att kalendrarna från början av 2000 räknas som "gamla" vid det här laget. Det är ju trots allt tolv år sedan det blev ett nytt millennium. Men min hjärna har inte riktigt hunnit med, så de känns fortfarande som nya!
 
Årets julkalender har nog ingen missat... Den heter Mysteriet på Greveholm -Grevens återkomst, och är en uppföljare på succén från 1996. Efter uppföljarkatastrofen med Håkan Bråkans jul (uppföljare på Sunes jul), har jag varit VÄLDIGT skeptisk till uppföljarkalendrar; men tänkte i alla fall ge denna nya en chans. Man kan ju inte döma ut något utan att ha sett det först, right :-)
Nu är det ju bara den 5:e än så länge, och det har alltså bara gått fem avsnitt av Mysteriet på Greveholm 2. Därför känner jag inte att jag kan ge något omdöme om den ännu. Det enda är väl att jag inte tycker det finns särskilt mycket till skådespeleri i den... Annars är den väl inte totalt genomrutten i alla fall. Inte så den inte går titta på ;-)
Såg att det är samma personer som gör årets som gjorde originalet 1996, och det låter ju faktiskt hoppfullt.
SVT har ärligt talat överraskat mig de här två åren. Låt oss hoppas det fortsätter i den riktningen.
 
Vilka är era tankar runt omkring det här med julkalendrar?
Vilken är er favorit, respektive sämsta kalender? 
Finns det någon ni kan se om flera gånger?

 
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?