En lista såhär i juletid
 
Idag publicerade Annika, som driver min favoritblogg Life in the suburb, sin årliga jullista. Och jag som älskar att sitta och fylla i listor samt älskar julen lånar här sagda lista...
 
 
Firar du jul hemma eller hos någon annan?
Vi firar alltid julafton hemma hos mamma och pappa. När vi var små varierade vi mellan att fira hos farmor & farfar, mormor & morfar och hemma. Men de senaste åren har vi varit hemma i Hortlax alla gånger.
 
Favoritjulgodis?
Ischoklad! Men den ska dock vara hemmagjord, då den köpta inte alls är god. Tror det är för att vi alltid använder hälften cocosfett än man ska, och de köpta är "som de ska".
 
Favoritmat i jul?
Gravad lax, vörtbröd (MED russin), sillsallad och köttbullar (HEMMAGJORDA, annars kan det vara) är tre exempel på sådant som absolut inte får utelämnas från julbordet!
 
Den finaste julmusiken?
Julen är här
Sprid ditt ljus
Låt julen förkunna
Nu tändas tusen juleljus
O helga natt
Hej mitt vinterland
En stjärna lyser så klar
 
Den godaste juldrycken?
JULMUST!
Helst Apotekarnes, eller "Apotek-arnes" som vi internt skojsamt säger, eller Nygårda.
 
Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?
En tvättäkta Svensk jul!
Har aldrig firat amerikansk jul, så jag kan inte säga något om det. MEN som ni vet är det en av mina drömmar att prova på... Bland annat har jag inga problem att överdriva julpyntandet, så jag tror det amerikanska sättet skulle passa mig bra ;-)
 
Berätta om dina traditioner på julafton.
Ingenting utöver det vanliga egentligen.
Förra året gjorde jag däremot en sak som jag gärna fortsätter med. Jag är inte en person som brukar gå i kyrkan, men gjorde det ändå julaftonen 2011. Och det var så otroligt mysigt att jag gärna går dit i år igen :-) Egentligen inte så mycket för att lyssna på vad som sägs, utan för KÄNSLAN som infinner sig när man sitter där i kyrkbänken. Riktig julfeeling!
 
Julmat brukar vi äta vid tvåtiden på eftermiddagen, då brukar vi vara färdiga ungefär när Kalle Anka börjar. Är väl egentligen lite sporadiskt vilka som kollar på det. De senaste åren har det väl mest varit att det stått på i bakgrunden och någon enstaka person har suttit och kollat på det.
Efter det rullar Kan du vissla Johanna igång, och sedan är det inte långt kvar tills vi brukar äta julaftonsefterrätt.
Nej, vi äter inte Gröt.
Men däremot Ris á la Malta som efterrätt! Jag kan inte skriva så mycket om det, då det börjar vattnas så i munnen på mig... Och så typ marängsviss till de som inte tycker om "malte".
Ungefär 18:00 kommer Tomten (vilket de senare åren varit någon av oss som tagit på en tomteluva...) och julklappsutdelningen börjar. Den brukar ha en tendens att dra ut på tiden ;-)
Eller egentligen är det väl inte själva utdelningen som tar tid, utan öppningen. Vi brukar öppna en och en, en klapp per gång. Det började vi med när vi var små, och anledningen var att mamma och pappa skulle kunna hålla lite koll på vad vi fick och av vem. Men det blev en tradition och vi gör fortfarande så.
Inte mig emot, då man får se vad de andra får, och man får se deras reaktioner på det man köpt till dem.
 
Sedan börjar det trappas av lite smått. En del åker hem och ett stillsamt lugn sänker sig över huset (oj, det lät poetiskt ;-)) Kan hända att vi plockar fram ett spel och avslutar julaftonskvällen på det sättet. Och med spel menar jag SÄLLSKAPSSPEL, något som är väldigt underskattat!
 
Juldagen?
Pyjamasdagen nummer 1!
TV visar film på film på film på film... Man går igenom sina julklappar lite mer noggrant, frossar i julgodis, tittar på TV och hasar runt i pyjamas hela dagen... ;-)
Både frukost, lunch (om man äter sådant) och middag består av julmatsrester :-D
 
Annandagen?
Vi brukar inte göra något speciellt på annandagen.
Det enda jag vet är att i år ska vi till en äldre släkting på julfika.
 
Pynt som är bannlyst hos dig?
Det är egentligen inte så mycket pynt som rent är bannlyst hos mig. Men jag är väldigt traditionell och vill ha mest RÖTT och grönt. Så svart är t.ex. en färg som jag absolut inte skulle välja till julpynt.
Måste även härmas angående uppblåsbart julpynt. Jag tycker inte det passar någonstans och det är aldrig snyggt...
Dessutom kommer det aldrig att komma en vit eller illrosa gran över min tröskel! Inte heller en blå eller något annat än en GRÖN julgran!
 
Favoritpynt?
Mina adventsljusstakar. Den ena tog jag med mig från mitt rum när jag flyttade och den andra köpte jag i samma veva som flytten. Den sistnämnda är min absoluta favorit, och JUST den hade gått sönder lagom till i år :-(
Annars måste jag nog säga Julgranen på denna fråga :-)
 
Levande gran eller fusk?
Fusk, måste jag nog säga eftersom vi haft det så länge jag kan minnas.
Har fått berättat för mig att vi tydligen hade levande gran när vi var små, men det minns jag inte.
Och vi har haft sådana fina låtsatsgranar att man inte tänkt på att de inte varit äkta. Dessutom slipper man alla barr på golvet ;-)
Men jag kan förstå den tjusningen andra ser i levande gran.
 
Julkort, per mail eller med posten?
POSTEN! Tycker inte det finns NÅGON julstämning i ett julmail...
 
Vilka färger har ditt pynt?
RÖTT, grönt, silver och guld; mestadels.
 
Glitter?
Japp! Både i granen och faktiskt lite runt om i lägenheten.
 
Julfrukost?
Hade gärna haft någon speciell julfrukosttradition, men har tyvärr inte det. Blir mest vanlig frukost.
Men när vi var små brukade vi alltid få äta frukost framför TV:n i vardagsrummet, och jag minns att vi fick O´boy istället för fil. Det var bara ibland vi drack O´boy till frukost, så det var lite festligt de gångerna. Speciellt på julafton då vi som sagt fick äta i vardagsrummet :-)  DET var BARA på julafton!
 
Favoritfrukter i juletid?
CLEMENTINER! Hinner smälla i mig flera lådor själv under December!
 
Risgrynsgröt eller Ris á la Malta?
Ris á la Malta. NU börjar det vattnas i munnen...
 
Kalle Anka och hans vänner?
Kollar mest på det för att det är tradition, men det brukar bli med ett öga.
 
Karl-Bertil Jonsson?
Har aldrig sett.
 
Kan du vissla Johanna?
Kollar på det för att det går efter Kalle.
 
Köper du julklappar åt många?
Nja, inte särskilt. Till familjen, mormor/morfar, farmor/farfar och morbror.
 
Vill du slå in klapparna själv?
Absolut! Det är ju en del av julkänslan. En del av julens förberedelser som jag inte riktigt vill vara utan.
 
Färgglatt papper eller strikt enfärgat papper på paketen under granen?
Jag gillar färgglatt papper. Helst med riktigt juliga motiv! Egentligen skulle jag gärna se olika papper på paketen, men det brukar bli så att jag hittar något snyggt, och så slår jag in alla saker i likadant papper.
Men som sagt så är själva pappret väldigt färgglatt. Gillar inte typ helrött papper, eftersom jag tycker det blir lite för tråkigt.
 
Less is more och stilrent vad gäller pynt?
Jag gillar stilren inredning, men när det gäller julpynt SKA det vara traditionellt. Mycket rött, mycket tomtar, mycket ljus, mycket av allting :-D
 
Vad önskar du dig i år?
Bävar alltid inför den frågan, då jag alltid har så svårt att komma på vad jag önskar mig.
Men det jag kan komma på nu är väl kanske en ny DVD då. Min gamla gick sönder tidigare i höst, och jag har verkligen saknat en då jag tittar rätt mycket på DVD.
Annars skulle det inte vara helt fel med en objektivmugg från coolstuff.se.
 
Mellandagarna, trista eller sköna?
Reflekterar egentligen inte så mycket över mellandagarna, då jag inte brukar göra särskilt mycket.
Kan nog varken säga att de är trista eller sköna, utan mest bara... vanliga.
I år är jag däremot ledig :-D
 
Mellandagsrea?
Är oftast så dåligt på att komma ihåg att gå ut på mellandagsrean.
Däremot tycker jag det känns så fel att affärerna nu för tiden börjar rean redan på annandagen! Vad kommer härnäst? Juldagen?
 
Nyårsplaner?
Inga, än så länge i alla fall. Årsslutet brukar passera ganska lugnt för min del.
Dessutom brukar tolvslaget de senaste åren ägnas åt att fotografera fyrverkerier med lång slutartid :-)
 
När åker julen ut?
Tjugondag Knut, eller runt omkring den dagen. Här är det jul så länge som möjligt ;-)
Däremot, när julen är borta får jag alltid en akut längtan efter förändring. Möblera om, köpa nytt (om jag hade råd), resa någonstans eller något annat som livar upp vardagen. Kanske är det för att Januari är den andra av mina hatmånader med enbart kyla och mörker...
Era fantastiska kommentarer!
1

KUL att läsa!
Vi är lika i vårt tyck och tänk vad gäller julen.
Mysiga tid.
vi är lika i vårt tänk om pynt också.
Precis, vi fick också alltid äta frukost framför TVN under julen. Julmorgon. Aldrig annars.
Ja, snart är vi där igen...

Svar: Tack :-D Var rädd att en del av mina svar blev för långa så att ingen skulle orka läsa igenom dem ;-)
Ja, julen är verkligen en mysig tid! Och det jag tycker är så roligt med bloggvärlden är att man stöter på andra människor som tycker och tänker på samma sätt som en själv.

Julmorgonfrukost framför TV:n, ja :-D Det var verkligen speciellt!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?