The magic of bokeh
 
Ni har säkert hört/läst ordet bokeh någon gång. Ett fotofenomen som är väldigt populärt i fotobloggsvärlden.
Men det gör riktigt mycket för en bild med just bokeh. Personligen tycker jag ofta att en bild blir lite extra speciell och får en härlig känsla över sig när den innehåller sådant.
 
Tänkte skriva lite tips om just detta, då det kan ge en lite extra känsla till julbilderna ;-)
 
Bokeh kallas bakgrundsoskärpan som bildar cirklar i bilden.
För att få till detta fenomen krävs att man använder en stor bländare, och därmed får ett kort skärpedjup. Det går också bäst om man ställer in fokuseringen så att man själv väljer vilken fokuspunkt man använder.
 
Ett tips om man vill få till bokehbilder är att gå ut när det hunnit bli mörkt, som jag gjort på de övre bilderna i detta inlägg. Helst då om man är inne i stan eller någonstans där det finns mycket ljuskällor. Man fokuserar på en detalj man vill ha i skärpa, låser fokus på den och komponerar sedan om bilden så att ljuskällorna/ljuspunkterna hamnar i bakgrunden.
 
För att få abstrakta bokehbilder kan man rikta kameran mot t.ex. en mängd ljus och sätta dem ur fokus, alltså att man inte fokuserar på något i bilden. När det är gjort ställer man om till Manuell fokus på objektivet och tar sedan bilden. Exempel på detta är bilderna 5 och 6 här ovanför.
 
Något som inte går just nu, då det inte är några löv på träden, är att fota naturbilder med bokeh.
För att få till dem är det bästa tipset att fota med lövverket på ett träd i bakgrunden, och helst att solen skiner genom lövverket. Då är det störst chans att det blir bokeh, rund oskärpa, på bilderna. Och som sagt, använd en stor bländare för att få ett kort skärpedjup.
Du kan även få lite olika bokeh genom att placera det fokuserade motivet olika långt ifrån kameran. Om du fokuserar på något nära linsen blir cirklarna större och färre, och lägger du fokus på något lite längre från kameran blir cirklarna mindre och fler.
Tänk bara på att ju längre bort du lägger fokus desto längre blir skärpedjupet, och är motivet för långt bort får du inte bokehbakgrunden.
 
Man kan även fixa "egen bokeh", genom att ta en bit aluminiumfolie och en kartongbit.
Först knycklar man ihop folien, för att sedan veckla ut den (här får man vara försiktig och inte "knyckla" ihop den för mycket, så att den går sönder). Sedan klär man kartongbiten (eller liknande) med folien. Detta är på samma sätt som man gör en hemmagjord reflektor/reflexskärm. Den aluminiumfolieklädda kartongen sätter man som bakgrund till det man ska fota, och det blir som en liten hemmagjord ministudio.
 
Måste bara säga angående sista bilden, på adventsljusen, att det är två bilder som jag satt ihop i Photoshop. Den ena är en abstrakt bild på bara bokeh, och den andra är en vanlig skarp bild på ljusen. Men jag gillar den och kunde inte låta bli att låta den följa med i ett inlägg om bokeh.
 
Lycka till med fotograferingen!
Era fantastiska kommentarer!
1

Vilken bra fotolektion! Och nästan ett Fredagsgalleriinlägg också – det låter i alla fall lite lika, bok och bokeh.

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D Jag har haft lite dåligt med blogginspiration den senaste tiden, så tänkte att ett fototipsinlägg kunde passa. Och bokehbilder passar riktigt bra till julen :-D
Ha en trevlig helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Aha! jag säger som syrran, vilken bra lektion. Nu känns det ännu mera angeläget att skaffa en bättre kamera än den där lilla kompaktsaken.

Svar: Tack! Vad roligt att du gillade inlägget :-D Ja, det är riktigt roligt att springa omkring med kameran och hitta härliga bokeh-bilder :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Bokeh är så tufft. Måste prova det ngn ggn!!
Jag älskar dina fotoskola-inlägg.
Ha en fin söndag!

Svar: Vad roligt att du gillar fototipsinläggen :-D
Ja, bokehbilder blir riktigt häftigt! Och speciellt tycker jag det ger en speciell känsla till julbilder :-)

Hoppas du får en fortsatt bra söndag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Åh! Bokeh kan göra så himla mkt i en bild tycker jag. Superfina =)

Svar: Tack!
Ja, visst gör bokeh verkligen mycket för en bild :-D Speciellt julbilder...
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?