Det blir några bilder...
 
Under fredagskvällen krånglade datorn lite grann, och jag måste erkänna att det var aningen svettigt. Har nämligen skjutit upp (har ingen bra ursäkt för det) länge att föra över mina senaste bilder till den externa hårddisken.
När jag laddar in dem i datorn hamnar de ju automatiskt (självklart) på den interna, under "Mina bilder". Och så brukar jag flytta dem därifrån och in på min externa hårddisk.
Men som sagt så har det inte blivit av på ett tag... hade bildmappar sedan slutet av Maj 2012 på den interna hårddisken, vilket gör att om datorn skulle gå sönder så försvinner alla bilder! Ett halvår av bilder...
Så nu tog jag tag i detta och satte igång överföringen av bilderna, och DET lär ta ett tag...!
 
Som ni ser har jag på 6 månader lyckats skapa ihop 218 GB(!) med bilder; 18 215 objekt(!) att kopiera! 
Nu är det i och för sig inte riktigt fullt så många egentliga bilder, då jag fotar i både RAW och JPEG (har inställt på att fota även i JPEG av den anledningen att jag vill ha en minibild, för att det ska bli enklare att se vilken som är vilken). Men drygt 9000 bilder under ett halvår då det inte var alldeles bra väder är inte illa det heller ;-) 
 
 
UPDATE: Nu är överföringen till den externa hårddisken färdig (och helt plötsligt fick jag alltså maaaassor med plats på den interna!)
Kollade upp, av ren nyfikenhet, hur stor min bildmapp egentligen är. Alltså mappen med de bilder jag fotat sedan jag skaffade systemkamera i maj 2008...
Bildmappen är 609 GB !!! Min externa hårddisk är 1 TB (1000GB), vilket betyder att bara bildmappen tar upp mer än 50% av utrymmet! Någon som tvivlar på att fotografering är mitt allra största intresse? ;-) 
Och nu, efter att ha fört över dessa sista bilder, så har jag endast 74 GB ledigt utrymme på den externa, och i och med mitt fotointresse så räcker det inte långt. Tyvärr ser det ut som att jag inte kan dra ut längre på köp av en till hårddisk...
Era fantastiska kommentarer!
1

Så du säger att du har foto som intresse... ;-)
Ja, det var smart att du laddade ner alla bilder. BRA!!
Jag vet ju hur överjävligt det är att förlora bilder vid krasch.
USCH!!!
Så nu är dina nedladdade och du har massor med rum. Inte dåligt det inte.
Ha en fin lördag!!

Svar: Ja, det känns verkligen skönt att ha fått bort bilderna från den interna hårddisken, och att det nu finns betydligt bättre med utrymme på den. Däremot är nu min externa hårddisk i princip full, så det är strax ett måste att köpa en till.
Jag förvarar allt jag vill ha kvar på den externa disken, och annat; typ program och sådant som går att installera igen på själva datorn.

Ha en toppenhelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?