Galleri (Fredag) Sommar
 
Hej på er deltagare i Galleri Fredag!
Jag har fått en liten lös idé som jag tänkte vädra här i ett inlägg...
Det handlar om sommaren, och jag gissar att fredagsgalleriet kommer att ha "sommarlov", som under Show&Tell-tiden. Det har fungerat bra, då sommaren ju är en tid då man inte har så mycket lust till att sitta inne framför datorn (med undantag från förra sommaren då ;-))
Tänkte höra med er vad ni tycker om detta. Om det finns något intresse? Annars får idén stanna på det här stadiet :-)
 
Men sommaren är ju OCKSÅ en tid då fotolusten är som allra störst...
Därför fick jag en liten idé om ett "Fredagsgalleriprojekt"; "Galleri Sommar".
Idén var att jag lägger ut en lista med teman som man kan hålla i tankarna under sommaren och fota bilder på de temana.
Och för att man inte ska vara "tvungen" komma ihåg att sätta sig vid datorn varje fredag så samlar man dessa bilder på datorn (t.ex. i en speciell mapp).
Sedan får första temat av höstterminen heta typ "Sommarminnen", "Sommaren 2013" eller liknande, och där publicerar man 1-2 bilder på varje sommartema. 
Alltså, bilderna till dessa sommarteman publicerar man inte på sin blogg under sommarens gång, utan "redovisningen" (hittade inget bättre ord) sker i första septembergalleriet.
 
Vad tycker ni?
Är det en idé att fortsätta på? Eller är det bättre med helt uppehåll?
Era fantastiska kommentarer!
1

Galleri Sommar kan nog vara en fin och bra ide, tror jag. Du får se hur många som nappar. Själv åker jag inte hem till norden i sommar (inte förrän i slutet av aug iaf) så jag har mer datortid (jag skulle även kunna tänka mig ett "lättare" tema under sommaren också, fast då man lägger ut i sin egen takt, vilken veckodag man vill, men fortf bloggar på veckotema sas).
För ja, jag antar att Galleri Fredag kommer att ta sommarlov som brukligt var med Show and Tell. Trafiken på bloggarna går ju ner under sommaren.

Men du menar alltså att vi ska fotografera på tema under sommaren och sedan lägga ut sommarbilder i september?
Jag gillar ideen, och om du vill kan vi redan nu bestämma att DU är värdinna för galleriet i september då vi börjar igen.

Bra initiativ, Erica!!!

Svar: Vad roligt att du gillar idén :-) Ja, vi ska se hur många som nappar. Tänkte att om intresset inte finns så får det stanna på idéstadiet.
Ja, tanken är att (t.ex.) jag lägger ut 10-15 olika teman i början av sommaren, som man har hela sommaren på sig att fota. Och ingen av de bilderna lägger man ut på sin blogg under sommarens gång, utan "redovisningen" (hittade inget bättre ord just nu) skulle vara första gallerifredagen i september, under rubriken t.ex. "Sommarminnen". I det inlägget lägger man ut 1-2 bilder från varje sommartema.

Det går ju också köra en lite "lättare sommarvariant" av själva temat parallellt med att man fotar sommartemana. Man kan ha sommartema även där, där de som vill får publicera de inläggen på fredagarna. Och att man kör på tema:sommar även där.

Det känns som om inspirationen till idéer alltid börjar flöda när maj och sommaren närmar sig ;-)

Ha det jättebra!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Första temat efter sommaren brukar väl nästan alltid hetea sommarminnen eller sommaren som var. Att du sedan öser sommarteman över oss att inspireras av är ju jättebra! :-) Det skulle alltså bli en riktigt "fotobomb" första fredagen i september? Jag kommer nog att ha svårt att hålla mig från att inte publicera några av bilderna i förväg, men lite sparsam kan jag kanske vara plus att det kanske blir någon repris i sammanfattningen av sommaren.

Svar: Vad roligt att det blev positiv respons på min idé :-D Ja, om vi kör på Galleri Sommar så kommer det bli en riktig fotobomb första temat till hösten :-)
Ja, jag tänker inte sätta något förbud på att visa bilderna i förväg ;-) Förstår den känslan att inte riktigt kunna hålla sig från att visa upp bilder i bloggen :-)

Hoppas du haft en bra helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Jag gör uppehåll som vanligt med fredagstemana under juli och augusti. Sen skriver jag väl mina sommarinlägg som vanligt när jag får lust och tid. Några sommarbilder kommer jag naturligtvis att spara till ditt första fredagstema - vi tar ju oändligt mycket bilder på sommaren så det brukar räcka och bli över.
Ingrid

Svar: Ja, sommarlovet från fredagstemat är en bra idé, då man ju brukar vilja göra annat på sommaren än sitta vid datorn :-)
Du har helt rätt i att det brukar bli en hel del bilder under sommarmånaderna, så det kommer nog finnas att ta ifrån :-) Tanken med sommarprojektet var mest att jag i så fall skulle hitta på en lista med olika teman, som man kan ha i bakhuvudet under sommaren (på ett avslappnat sätt), och att sedan "redovisa" bilderna på just dessa teman första temat i höst.

Hoppas du får en fortsatt bra 1:a maj!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?