Sommarens absolut godaste paj!
 
Idag kunde jag inte låta bli längre; jag har varit så sugen på min favoritpaj nu i några dagar. Så nu blev det av att fixa en sådan :-)
Det är verkligen den absolut godaste, bästa sommarpaj som finns! Det är en matpaj, men samtidigt en "kall paj", alltså inte som t.ex. tacopaj eller liknande.
 
Som sagt; jag kan VARMT rekommendera denna på sommarkalaset :-D 
 
Vill ni ha receptet, så kommer det här...
 
Pajdeg
3 dl mjöl
125 gr. margarin
lite vatten
Blanda ingredienserna tillsammans, till en hanterbar deg. (Jag gjorde dubbel sats för att vara säker på att det skulle räcka till en stor pajform, och då blev det lite "spill" över). 
Tryck ut degen i en form och "nagga" med en gaffel (stick många hål i degen).
Grädda ca. 18-20 minuter i 200°c.
Låt stå och kallna.

Fyllning
2 dl (1 liten burk) Créme fraiche
1 burk tonfisk
1 hg rökt skinka, finhackad (använd gärna matberedare för att få riktigt finhackat).
1 klyfta vattenmelon i små tärningar (detta är valfritt, men jag tycker det blir lite "pricken över i" med melon).
2 msk ketchup
2 msk majonäs
Blanda ihop alla tillbehören till fyllningen. Och dubbel sats till en stor pajform (jag gjorde dubbel sats till pajen på bilden).
Låt fyllningen stå i kylskåpet några timmar/över natten, innan du häller den i pajskalet.
Hacka isbergssallad och lägg i botten på pajskalet. Detta är viktigt, då skalet annars "drar till sig" fyllningen och blir mjuk och "degig".
Fyll sedan pajen med fyllningen.

Du kan, om du vill dekorera pajen med t.ex. räkor och ägghalvor, eller äta den som den är (som min på bilden).
Själv kan jag även lätt äta bara fyllningen som den är... ;-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Vad är det för diameter på pajformen?

Svar: Pajformen jag använt är ungefär 25 cm i diameter.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?