Fotorunda i nostalgins tecken, del 2
Det här var vårat klassrum under mellanstadiet, alltså 4:an, 5:an och 6:an. Det låg på Norrbyskolans andra långsida. Och bänkarna på bilden är sådana bänkar som vi hade under både låg -och mellanstadiet.
De är lite högre än de gamla "klassiskt typiska" skolbänkarna.
 
Ingången (dörren närmast kameran) till vårt mellanstadieklassrum.
 
Som ni ser hade jag lika nära till skolan under hela grundskoletiden, då skolorna ligger granne med varandra.
Och som ni såg i förra inlägget så ligger mitt uppväxtkvarter i princip granne med skolorna...
 
Jag kan egentligen inte komma på så många andra ord än "idylliskt" när det kommer till skolan där jag gick 1:an till 6:an. En liten by och en liten skola där alla klasser har en egen ingång till sina klassrum.
När jag gick 1:an och 2:an hade Norrby dessutom en egen matsal. Men sedan behövdes det utökas med klassrum, så från och med trean började vi istället äta i "högstadiets matsal".
Förresten; angående att det står "fritids" på skolskylten, så måste jag bara säga att fritids INTE var i skolan när jag gick där! Fritte (=fritids) hade ett eget hus längst Hortlaxvägen. Däremot vill jag inte direkt fota det huset, då det numera är ett vanligt bostadshus.
 
Hortlax centralskola - Hortlax högstadium - Hortlaxskolan - Hortlax skola
Många namn - en skola. 7:an, 8:an och 9:an. Grundskolans sista år.
Denna skola totalrenoverades/byggdes om invändigt strax efter att jag slutat där, så jag har ingen aning om hur den ser ut inuti numera.
På bilden syns huvudingången, och den är otroligt utbyggd sedan jag gick där.
Rampen fann inte, taket med pelarna fanns inte, och även "glasingången" är helt annorlunda.
När jag gick där var det helt enkelt bara en vanlig stentrappa som ledde upp till dörren.
 
Två bilder av skolgården.
Det verkar ha lagts ner mer energi på att renovera insidan av skolan än att fixa till skolgården. Men å andra sidan brukar väl inte högstadielever tillbringa så många raster utomhus... ;-P
 
Delen av skolan som bland annat innehåller lärarrummen, HK-salarna (hemkunskap) samt slöjd.
 
Klassrummet jag ringat in var vårat hemklassrum under högstadiet. Där hade vi även Engelska och SO.
Ja, jag VET! Jag minns typ sådana totalt oviktiga detaljer om vissa saker och ting; speciellt när det kommer till skolan. Det är ibland lite störande, speciellt som jag helst skulle vilja radera hela högstadietiden från mitt minne permanent...
 
Någons gamla instuderingsfrågor i religion...
Ganska förståeligt att hitta något sådant här papper när man promenerar runt omkring en skola i examenstider ;-)
 
Del av ett av trapphusen.
Till höger gick man ner till "Uppis". Och gick man uppför trappan och till höger så kom man till klassrummen på C-plan. Där hade vi t.ex. Svenska, Språkval (franska, tyska) och matte.
 
Och så har vi kommit runt skolan.
Era fantastiska kommentarer!
Marietta
1

Hej vill bara framföra att du är duktig på att fota ;)

Svar: Tack! Vad glad jag blir :-D
Varmt välkommen till min blogg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?