Sommartid och en ovanligt starkt sommarlängtan
 
          
 
I helgen har vi ställt fram klockorna en timme, vilket betyder att det härmed är sommartid.
Även om det vore enklare att hålla en tid hela året så kan jag inte låta bli att gilla sommartiden ändå. Jag gillar att det helt plötsligt är ljust "en timme längre på kvällarna" nu, och att man får "sova en timme längre" när vi ställer om klockorna på hösten.
 
Vad jag reflekterat över den senaste tiden är att så otroligt många verkligen längtar efter våren och sommaren. På näst intill alla bloggar jag kommer in på står det om vår/sommarlängtan.
I och för sig är det inget konstigt. Det brukar vara så den här tiden på året. Men det känns som om det är extra mycket just i år, och jag har mina misstankar om varför det är så...
Jag tror att vi längtar EXTRA mycket efter sommaren just i år, för att vi fick en sådan ovanligt dålig sommar förra året! Det var nästan som om sommaren, den riktiga sommaren, uteblev 2012. Som om vi fick en enda lång "tidig vår" då det var så pass kallt att vi kunde lägga undan vinterjackorna, men inte riktigt ta fram sommarkläderna...
Sedan fick vi en regnig höst. Och sen var det vinter igen.
Jag tror vi är riktigt svältfödda på sommar just nu, och därför längtar vi ovanligt mycket till sommaren 2013.
 
Vad tror ni? Är det bara något jag fått för mig, eller känner någon mer på samma sätt?
Era fantastiska kommentarer!
1

Fantastiskt underbara sommarbilder som gör att jag längtar ännu mer till sommaren nu!! Och ja, jag tror du har rätt i dina funderingar - efter en kylig sommar ifjol, en regnig usel höst och en lång vinter så håller man nu på att längta sej tokig efter riktig sommar och värme!!!

Svar: Tack :-D Ja, jag började också toklängta (om jag kan längta mer...) efter sommaren när jag gick igenom bildarkivet på jakt efter bilder till det här inlägget :-)
Vad skönt att det är fler som tror som jag; att vi verkligen är svältfödda på sommarväder efter förra sommaren, och att det är därför som alla verkar längta extra mycket till sommaren 2013!

Ha det bra!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

otroligt fina bilder! :D längtar efter sommaren så jag dör haha!

Svar: Tack :-D
Ja, vid den här tiden på året börjar verkligen sommarlängtan göra sig påmind. Och som jag skrev så är det nog så att de flesta längtar lite extra just i år, med tanke på vilken dålig sommar vi hade förra året...

Ha det bra!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Vilka underbara bilder! Oj vad jag längtar nu till sol och värme :)

Svar: Tack :-D Ja, jag längtar också extremt mycket till sommar och sol! Tror nog det var därför jag kände mig tvungen att dyka ner i mitt arkiv med sommarbilder ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Fin blogg du har! Jag längtar också till sommaren sjukt mycket, tänk en sommarmorgon och man vaknar av ljudet av en gräsklippare, haha underbart! Och när man kollar ut genom persiennen so är himlen klarblå och man sätter sig på balkongen och äter frukost, gud vad underbart!! :D

Svar: Tack :-D
Åh, jag kan riktigt känna den ljumma sommarbrisen (för att bli lite poetisk) när jag läser din sommarbeskrivning. Börjar längta ÄNNU mer :-D

En annan sak som jag tycker är en underbar sommardetalj är att sova över ute i sommarstugan och vakna av ljudet av en motorbåt som kör förbi (vi har stugan vi vattnet). Och sedan kliva ut barfota i gräset. Helt underbart :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Vilka fina sommarbilder!

Svar: Tack :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Jag har inte tänkt på det på det sättet förut men nu när du säger det låter det som den självklaraste saken i världen!
Jag brukar bli irriterad på alla otacksamma som skriver "åh hatar äckliga vinter, längtar efter sommar" men nu längtar till och med jag efter att säga till alla mina strumpbyxor att dra något gammalt över sig! ;)

Svar: Ja, det kan bli ganska tröttsamt efter ett tag när det blir för mycket klagomål över vintern (även om jag vet att jag har lätt för att falla i den fällan själv ;-))
I år tror jag verkligen att längtan efter sommaren är så stor just för att vi inte fick någon sommar förra året. Så vi håller tummarna för att 2013 kompenserar det :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

7

Sjukt fina bilder! :)

Svar: Tack :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

8

åååh, men vilka vackra sommarbilder! man längtar verkligen!! :D

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar dem :-D Ja, nu längtar vi verkligen efter sommaren 2013!
P I X E L I E - Erica Pettersson

9

Underbara sommarbilder! Håller med dig om att den dåliga sommaren 2012 gör att vi längtar lite extra till sommaren 2013 :)

Svar: Tack :-D Skönt att det är fler som har samma teori som jag; att den extrema längtan efter sommaren 2013 beror på den dåliga sommaren 2012 :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

10

Hjälp vad fina bilder! Sägs ju att det kommer bli en bra sommar på grund av den lååånga vintern, hoppas på det :D

Svar: Tack! Vad roligt att höra :-D Och ännu roligare om det verkligen blir så att vi får en BRA sommar i år! Det förtjänar vi, tycker jag :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

11

Super härliga bilder! :)

Svar: Tack! Ja, den här årstiden behöver vi härliga sommarbilder :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

12

Otroligt fina bilder! Du har verkligen lyckats att fånga dina motiv!

Svar: Tack! Vad roligt att höra :-D
Välkommen till min blogg :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?