Gallery Friday: På min gata / I mina kvarter
Hej hej!
Så var det fredag igen, och dags för ett nytt fredagsgalleri. Den här månaden är det Annika som är temavärdinna, och idag är det I MINA KVARTER som står på agendan :-)
Jag tycker det är riktigt roligt att det är ett tema som återkommit nu från Show&Tell-tiden. Kunde inte låta bli att gå tillbaka i mitt bloggarkiv och se vilka bilder jag valt att publicera då, för drygt två och ett halvt år sedan.
 
Jag bor mitt inne i stan, med Sundsgatan precis utanför dörren, så jag har väl inte direkt något intressant nog att fota i min absoluta närhet.
Men fördelen med att bo såhär inne i stan är att man då kan fotografera runt om i hela stan när det handlar om "mina kvarter" :-D  Därför gick jag på en härlig fotopromenad nu ikväll runt om i Piteå.
 
Däremot måste jag nog utfärda en liten varning... ;-) Jag brukar ju kategorisera mina stora bildbomber som "massiva". Men den här blir snarare GIGANTISK MASSIV!
Vi får se om jag måste göra en del 1 och del 2 i mitt bidrag den här veckan... Tänkte testa att lägga in alla bilder i samma inlägg, men blir det alldeles för mastodontstort blir det nog två delar.
 
Okej, då kör vi...
 
Tre bilder i början av min fotopromenad. Detta är alltså Sundsgatan, och alltså min absoluta närmiljö. När det närmar sig sommaren känner jag alltid att jag inte skulle ha något emot att bo ute på landet...
 
Härnäst går jag förbi Cederkliniken; Piteås nyaste, privata, vårdcentral (eller hälsocentral som de heter numera).
 
Tio till Tolv. Okej, inte direkt någon superbild, men den här promenaden gick ju trots allt ut på att dokumentera min runda runt Piteå stad.
 
Bensin, Mat och Cyklar.
 
Piteå busstation. Inte mycket att säga om detta heller.
 
"Gamla Åhlénshuset" där numera GoExcellent huserar.
 
Random bild från centrum. H&M.
 
Piteås ena galleria, Småstaden.
 
Några fler stadsbilder i en skön majsolnedgång.
 
Ekbergs. Måste väl ändå vara Piteås äldsta konditori, eller?
 
Det blir minsann lååånga skuggor i detta ljus...
Andra bilden är på Piteås andra galleria, med det oerhört fantasifulla namnet "Gallerian Piteå" ;-P
Tredje bilden är ena "ingången" till Rådhustorget.
 
Piteå museum samt en äldre byggnad intill Rådhustorget, i det ljuva kvällsljuset.
 
Har du dåligt med luft i däcken? Pumpa upp dem här.
 
Blomster och detaljbild från Badhusparken.
 
Del av kanalen som omger Badhusparken.
 
Strömbackaskolan, Piteås gymnasieskola. Här tillbringade jag de tre bästa skolåren i mitt liv.
 
Strömbackaskolans Stora herrgårn´, där Hotell & Restaurangprogrammet håller till.
 
Några bilder från Badhusparken, vilken är belägen i utkanten av själva stan.
 
Detta är ett tecken på att våren är här och sommaren är på väg... glasspapper nerstoppat i parkbänkar. Tycker folk är rätt dåliga på att kasta skräp i papperskorgarna, trots att det faktiskt finns bra med sådana...!
 
Scenen och några av bänkarna i parken.
 
Detta blå hav hittade jag också i Badhusparken, och blev i vanlig ordning överlycklig :-D
 
Hyreshus på Zon (eller Centrumområdet som det heter nuförtiden, för att tvätta bort den stämpel området hade när det hette Zonområdet...)
 
Next stop: Kvantum. Här slank jag in och köpte en dricka mitt i allt fotograferande :-)
 
Typ 100-150 meter bort ligger COOP...
 
Gamla polishuset. Som jag förstått det är det på väg att omvandlas till lägenheter.
 
Södra hamnen, och Västra kajen visas på dessa bilder. Här stannade jag en stund och tog en liten paus i fotandet, för att njuta av solnedgångens slutfas. Underbart!
 
Nu lämnar vi Södra hamn.
 
Sådana här tycker jag ändå är utplacerade lite här och var runt om i Piteå, så som hundägare har man ingen orsak att inte plocka upp efter sin hund! Och ja, jag KAN klaga på hundägare som inte plockar upp, då jag alltid plockar upp efter min!
Dessutom, på en del av dessa sopkorgar sitter det till och med ett plank med gratis hundbajspåsar!
 
 
 
Orkade ni gå igenom detta mastodontinlägg? ;-)  Det fick trots allt bli bara ett inlägg ändå, men då det är mest bilder kanske det inte gör så mycket?
 
I helgen har jag egentligen inte så mycket inplanerat. Det enda jag vet just nu är ett restaurangbesök på lördag, då det är firande för morfar som fyller 80år den 22:a.
Har ni några speciella trevligheter planerade i helgen?
Era fantastiska kommentarer!
1

Oj vad kul att få lära känna dina kvarter – många härliga bilder!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :-D
Ja, igår var det så härligt väder (liksom idag) så kameran fick verkligen jobba på :-)

Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Annika
2

DET var en BOMB!! OCH så jättekul att se!!
Roligt att se mer av Piteås vackra kvarter, och de mindre fina.
Jättefina bilder, som ALLTID hos dig.
OCH så vackert LJUS!!!
Vad var klockan då du tog bilderna, de med de långa skuggorna?
Mmmm....
Ha en jättefin helg!!

Svar: Tack! Ja, det blev en bildbomb som heter duga den här gången :-)
Ljuset var verkligen underbart, men väldigt svårt att fota i då det trots allt blir mycket skuggor och då det är mitt i stan så är ljuset så ojämt fördelat över alla motiv.

Bilden med den långa skuggan tog jag strax innan 8.

Hoppas du får en jättebra helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Nu fick du mig nyfiken på Piteå - en stad jag aldrig varit i. Roligt med bilderna, särskilt från den äldre delen med trähusen.
I listan på "kändisar" från Piteå hittar jag bl a en favorit: Peter Mattei.
Hoppas det blir fint vårväder i helgen i Piteå - i Skåne har vi högsommarvarianten, pust!

Svar: Tack! Vad roligt att mina bilder kan få någon som aldrig varit här att bli intresserad av staden :-) Det är lite grann det som jag har i tankarna när jag är ute och fotograferar :-)
Känner tyvärr inte igen det namnet, men jag är inte så insatt i just den biten :-) Känner mest till typ NHL-stjärnorna från Piteå, komikerna o.s.v. :-)

Ja, det är fortfarande riktigt härligt vårväder; även idag. Och när jag kollade vädret igår så ska det tydligen bli upp mot 19 grader på söndag, så jag hoppas det stämmer :-D

Hoppas att du får en riktigt bra helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Många fina bilder. Gillade speciellt den där bilden med byggnaden och kvällsljuset

Svar: Tack! Vad roligt att du gillade bilderna :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Piteå verkar vara en mysig liten stad! Tänk att jag aldrig har varit där...

Svar: Tack! Ja, Piteå är en riktigt mysig liten småstad :-)
Hoppas du får en jättebra helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Kul att få se så många bilder. Jag har aldrig varit i Piteå, men det kändes nästan som att vara där.

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar min jättebildbomb :-D Var lite orolig att den skulle vara för mastig att gå igenom ;-)
Och vad roligt att jag lyckades med att förmedla en sådan känsla av staden genom mina bilder :-)

Hoppas du får en riktigt bra fortsatt helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Stina
7

Hej! Ramlade över dina bilder av en slump när jag skulle googla fram en bild på Tio till tolv. Blev tvungen att kolla igenom hela inlägget - superfina bilder av min barndomsstad. :-)

Svar: Hej! Tack för din fina kommentar :-D Vad roligt när någon som är från Piteå hittar hit :-) Varmt välkommen till min blogg! Och välkommen tillbaka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?