Dåtid - Nutid - Framtid
 
Apropå ingenting så började jag filosofera lite grann nu under kvällen (söndagskvällsfilosof, kanske ;-))
Började fundera lite grann på hur det var förr (alltså LÅNGT tillbaka) i tiden, hur det är nu och lite grann på framtiden.
För oss som lever idag är det ju inte så lätt att veta hur människor, egentligen, hade det förut. Hur de levde o.s.v. Med det menar jag att de ju faktiskt krävts rätt mycket forskning och sådant för att komma fram till det vi vet om "den tiden" (typ 200år och ännu längre tillbaka i tiden)
De hade det ju inte direkt som vi; en kamera i typ varenda pryl vi håller i handen...
 
Ungefär nu kom jag även att tänka på framtiden; på de människor som kommer leva på jorden om typ 300år...
De borde väl komma att ha BETYDLIGT lättare att kartlägga hur vi levde än vi har med de som fanns på 1600-talet...
Nu vet jag ju självklart inte hur jorden ser ut om 300år, men bilder borde det ju finnas i överflöd! De borde rätt enkelt kunna ta reda på vad vi åt till frukost. Till lunch. Till middag. Till fredagsmys. Hur vi spenderade vår fritid. Vad vi arbetade med. Vad som menades med "Fredagsmys". Vilka TV-program vi såg på. Hur olika förpackningar och sådant såg ut. Och så vidare. Och så vidare. Bara att titta på en massa bilder.
Dataåldern, a.k.a 2000-talet, borde väl vara den tid som lämnar allra flest spår (dokumenteringsmässigt) efter sig...?
ALLT ska ju dokumenteras idag! Nästan så det blir "ju onödigare desto bättre" ;-)
 
Detta kan väl ses på gott och ont. Idag, när vi är mitt inne i en värld av Facebook, Instagram, bloggar, Twitter o.s.v. så kan jag ibland tycka det blir lite väl mycket. Dessa sociala medier kommer ivägen för vårt vardagliga liv.
Det kallas sociala medier, men ärligt talat tycker jag de gör oss väldigt osociala... Vad tycker ni?
Det positiva, däremot, tycker jag faktiskt är det jag skrivit tidigare i inlägget; att allting är så väldokumenterat. Och det är så LÄTT att dokumentera! Det finns tillgängligt för ALLA.
Det borde väl vara en väldigt stor fördel för de människor som kommer efter oss? Eller?
 
Vad tror ni?
Går vi idag till överdrift när det kommer till dokumentation?
Eller är det bra att det finns i princip obegränsat antal bilder på allting i våra liv?
 
Jag vet egentligen inte vad jag vill ha ut av detta inlägg. Möjligtvis är det bara lite allmänt kvällsbabbel, lite filosofisk oreda ;-) Men jag gillar att skriva av mig då och då i alla fall :-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Det dokumenteras mycket nu, det är sant. Det stora frågan är nog hur man kan spara det för framtiden. De kräver ju elektrisitet och datautrymme och gammal teknik som bevaras även när det kommer ny. Till exempel kassettband- och videobandspelare och så vidare. Spara några bilder i fotoalbumet också och inte bara i datorn ;-)

Svar: Ja, ibland känns det lite som att det dokumenteras lite i tid och otid idag... Vardagen blir lätt störd med små avbrott då det ska fotas, Twittras o.s.v. Framtidens människor kommer nog inte direkt att behöva typ hundra miljoner bilder på att svenska folket åt tacos på fredagar ;-) Men jag håller med om att allt förmodligen inte kommer finnas kvar i framtiden, med föråldrad teknik som inte hängt med, brist på utrymme o.s.v.
Ja, fortsätta framkalla bilder till fotoalbumen borde vi verkligen fortsätta med :-D Dessutom tycker jag det är mycket roligare också att sitta och bläddra i ett album med bilder än att sitta och scrolla genom en datamapp med bilder...

Ha en fin tisdag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Spännande att tänka på, hur det kommer se ut om 300 år, synd att man aldrig kommer få veta. Jag gillar det här med att dokumentera både stort och onödiga saker, men mest för min egen skull :)

Svar: Ja, visst är det spännande att tänka på :-) Håller med; det är riktigt synd att vi aldrig kommer att få veta ;-)
Jag gillar också att dokumentera både stort och smått, vardagligt som större tillfällen. Och det jag gillar är att det idag är så enkelt och lättillgängligt. Dock kan det nog bli lite väl mycket ibland, kan jag inte hjälpa att tycka. Framtidens människor kommer inte att behöva vara osäkra på saker och ting om vår tid -för det finns miljoner bilder på allting ;-) Om de nu finns kvar då, förståss ;-) Som i kommentaren här ovanför säger; eventuell brist på utrymme samt att dagens teknik inte går att köra på morgondagens...

Men men, vem vet vad som kommer att finnas i framtiden... Spännande är det :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?