Gallery Friday: Motljus / Backlight
 
Hej alla Fredagsgallerister (och ni andra också förståss)!
Hur har veckan varit? Hoppas den varit bra :-)
Idag är det fredagen den 13:e ;-) och alltså dags för månadens andra tema i Galleri Fredag, vilket är MOTLJUS.
 
Motljus är ofta väldigt svårt att få till på ett bra sätt, men lyckas man kan man få en otroligt magisk bild!
De allra bästa motljusbilderna får man oftast under den s.k. Gyllene timmen; när solen håller på att gå ner/upp.
Äkta motljusbilder är egentligen när solen är helt bakom motivet, och motivet blir till en silhuett.
Men den typen av bilder jag här grävt upp ur mitt fotoarkiv är också en sorts motljusbilder. Den typen som jag tycker oftast blir mest magiska ;-)
 
Har som sagt grävt i arkivet den här gången, då jag inte hunnit ut och fota nya sådana bilder. Hade tänkt fixa det under kvällen idag, när jag åkte hem från Hortlax. Men det hann bli mörkt, och dessutom var det VÄLDIGT dimmigt. Men eventuellt blir det att uppdatera detta inlägg med nya bilder senare. Vi får se.
Men jag tror inte att dessa bilder heller är fy skam ;-)
 
Nästa veckas uppgift är GATUFOTO.
 
 
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Vilka fina bilder! Jag gillar speciellt dem med ljung. Här har jag tittat ett inlägg med tips på motljusbilder: http://emelieohlsson.se/2013/03/bakom-bilden-ljuvliga-motljus/

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :-D Jag gillar också den med Ljung i Motljus. Speciellt med tanke på att jag egentligen var på väg hem, hade satt mig i bilen och börjat köra; när det fantastiska ljuset gjorde att jag helt enkelt var tvungen att stanna för att gå ut och knäppa ett par bilder :-)
Tack för tipset om inlägg :-D Tror att jag läst det någon gång, då jag följer hennes blogg :-)

Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Vackra bilder - motljus är så fint! Men det är sällan jag fotar motljusbilder av nån anledning. Inte så lätt att få till bra motljusbilder alla gånger, tycker jag.

Ha en fin helg!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar dem :-)
Ja, just motljusbilder är riktigt svårt att få till på ett bra sätt. Jag har nog lite "perioder"; försöker ibland mycket med motljus och andra gånger blir det mest annat. Oftast brukar jag se till att ljuset går genom ett lövverk :-) Älskar ju som sagt bokeh ;-D

Hoppas du får en riktigt fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Jag älskar också bokeh! :-)

Svar: Ja, det ger verkligen det där "extra" i bilderna :-D Och då jag älskar kort skärpedjup så är det ju också så lätt att få till bokeh :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Fina bilder:)

Svar: Tack :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?