Mirakelblomman
 
Har tänkt blogga om detta tidigare, men jag har hela tiden kommit av mig (har ju inte varit världens mest aktiva bloggare direkt), men jag har sannerligen en MIRAKELVÄXT här hemma hos mig!
Det är en Julstjärna som jag köpte på Kvantum i början av december 2013 (alltså förra julen). Det var en liten en – en blomma och ett par blad – för 10 spänn.
Gillar att ha sådana till jul, men de brukar precis klara julhelgen innan de dör.
ALLA växter dör i min vård. Jag är helt och hållet Växtmördaren nummer 1 (har ju till och med lyckats ta död på en "garderobsblomma").
Även denna började sloka, tappa blad och jag tänkte att jag slänger den när den helt dött.
...
Men den dog aldrig. Inte helt.
Efter ett tag var det mest stjälken kvar, men med något envist litet blad som hängde sig kvar.
Den vägrade dö, och efter ett tag började den växa. Fler och fler blad började växa fram och den började till och med skjuta på höjden.
Detta gjorde att mitt intresse vaknade och jag började undra hur länge den egentligen skulle klara att hålla sig vid liv.
 
Dessa bilder är fotade idag. Blomman är ungefär dubbelt så stor som vid inköpstillfället. Kanske till och med drygt dubbelt så stor.
Den har hunnit med att vara i princip död två gånger, varav senast för några veckor sedan.
Men när jag vattnar den lyckas den på något mirakulöst sätt alltid att resa sig igen.
 
Sist den var nära totaldöden såg den verkligen ut som en stackare.
Bladen var helt gula, flera av dem var ihopskrumpna och den hängde så att bladen i princip slickade sig mot stjälken... Och nu ser den ut som på bilden; endast med hjälp av en vattning.
 
I´m just sayin´... MIRAKELBLOMMA!!
Era fantastiska kommentarer!
Ruth i Virginia
1

Kul att läsa, Erika! Jag har också en julstjärna som vägrar att dö.
Fick den av min dotterdotter julen 2012. Den är lite buskigare än din
för jag har klippt av en del blad. Härligt grön - och det enda den
begär är vatten! Det blir givetvis inga röda blad, men jag är nöjd med grönt.

Svar: Vad roligt att du också har en livskraftig Julstjärna :-) Jag har brukat köpa sådana varje jul de senaste åren, och de har alltid dött strax efter julhelgen. Men den här hänger kvar, och bara växer och växer :-D
Och som du skriver; den klarar sig verkligen på endast vatten :-) Jag håller tummarna att den lever länge till. Och jag håller med; även om den inte skulle bli röd så är jag nöjd med grönt. Då passar den ju dessutom året runt. Lycka till med din också!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Visst är det roligt när sånt händer?!?! Jag måste säga att jag gillar Julstjärnan på det sättet istället för när de har de röda kronbladen! Den är så vackert grön och frisk! Jag älskar krukväxter av just denna anledning...det är så roligt att se dem växa, få blommor och frodas! Men så brukar växterna må bra hos mig också! ;)
Vackra bilder på en vacker planta! Lycka till i fortsättningen!

Svar: Ja, det känns jätteroligt att den överlevt så länge! Speciellt som jag aldrig lyckas hålla just växter levande... ;-)
Ja, de är verkligen härligt gröna utan den röda blomman/bladen. Jag tycker dock om den röda blomman när man har nyköpt en Julstjärna :-)

Vad roligt att växter trivs hos dig :-D Önskar att jag också kunde ha bra hand med dem, då det ju faktiskt blir så mycket trevligare med växter hemma :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?