Han, Hon och HEN
Ni som följer min blogg känner kanske igen den här texten. Jag skrev den i ett punktinlägg för ett tag sedan, men tycker att det är så pass viktig information att den förtjänar ett eget inlägg; för att inte försvinna bland de andra punkterna.
 
Hen.
Man kan tydligen inte förklara för många gånger det underbara med detta ord.
Känns som att hur mycket man än förklarar så "går det inte in" hos feministmotståndare.
Hur mycket och hur pedagogiskt man än förklarar så får man ändå frågor och påståenden som "Varför i all världen ska vi radera ut könen?" och "Vi är han eller hon. Inga hen!"
Eller som när en hen-motståndare ser barn som får en könsnormsfri (kan man kalla det så?) uppfostran, och fäller den syrliga och nedvärderande kommentaren:
"Är det en pojke eller flicka? Äh, det är väl en sådan där heeeen..."
Oftast betonas "en sådan där hen" med ett lite extra syrligt tryck i rösten.
 
Det är som om det inte går in att hen INTE handlar om att radera några kön. Det är ett underbart ord att använda när man inte vet könet. Istället för att hela tiden säga "han eller hon... han eller hon... han eller hon...han eller hon..." Så mycket lättsammare att använda hen.
 
Frågor/meningar när man inte vet könet på personen man pratar om:
 
    "Kommer han eller hon hit senare?"
    "Vad sa han eller hon?
    "Var kommer han eller hon ifrån?" 
    "När är han eller hon beräknad?" (vid graviditet)
...
    "Kommer hen hit senare?"
    "Vad sa hen?"
    "Var kommer hen ifrån?"
    "När är hen beräknad?" (vid graviditet)
 
Det finns även en annan "aspekt" om just ordet hen, som jag tänkt skriva om ett tag. Men det har inte blivit av.
Det handlar om att ett av motståndarnas argument mot ordet hen är påståendet om ordet betydelse på engelska... "Vaddå hen? Det betyder ju höna på engelska..." och de påpekar då att vi faktiskt inte kan gå omkring och kalla varandra för höna. 
MEN då skulle jag bara vilja säga... det är ju faktiskt inte det enda svenska ordet som betyder något annat på engelska. Ska vi ta bort alla sådana ord då? 
Bra.
Då kan vi ju börja med ordet BARN!
Det är ett etablerat ord på svenska som ingen ifrågasätter att vi använder för att beskriva en människa som inte är vuxen ännu. 
Men ordet barn betyder ju faktiskt Lada på engelska. 
Bort med det; för vi kan ju inte gå omkring och kalla andra människor för "lada"... 
 
Och när man tänker efter... finns det inte en hel del ord som existerar både på svenska och engelska, men som betyder olika saker på respektive språk... Ska vi ta bort dem också?
Exempel: MITTEN, FART, KISS, GLASS, IS, PINK, BUTTER, SEMESTER, MALL, KIND, SPRING, FALL, SKY.
Kommer ni på fler?
 
 
Och för att förtydliga en gång till... hen ersätter alltså INTE han och hon!
Hen är ett extra pronomen att använda när man inte vet könet, eller när könet är orelevant.
Jag inser självklart att är man redan i sten emot detta, så kommer mitt inlägg här inte att hjälpa. Man kommer att fortsätta sina muttranden: "Ska vi ha ett könlöst samhälle?... vilket trams" och avfärda feminism och normkritiker som "en fas/fluga som förhoppningsvis snart blåser förbi".
Men jag hoppas det ska hjälpa lite grann i alla fall.
Era fantastiska kommentarer!
1

Jodå, jag tycker också att hen är ett bra pronomen att ta till ibland. Använder det själv då och då.
Jag tror nog att hen har kommit för att stanna.
Exakt, det finns många ord på svenska som betyder ngt helt annat på engelska.
Det tycker jag också det är larvigt att haka upp sig på.
Ha en bra måndag

Svar: Ja, visst är det ett BRA ord! Jag började med att använda det mest i text, för att sedan utvidga även till tal. Och numera använder jag "hen" mer och mer i både text och tal. Som tur är tror jag också att ordet är här för att stanna, då jag läste att det finns både i Nationalencyklopedin och Svenska akademiens ordlista :-D
Precis! Det är inte det enda svenska ordet som även finns på engelska men med en annan betydelse.

Hoppas du får en fin fortsatt måndag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?