Paltmiddag
Tänkte bara att jag slänger in ett litet inlägg innan jag går och hälsar på kudden.
Idag, eller rent tekniskt igår (alltså lördag), fick jag det äntligen till att bli att prova laga Palt själv. Tidigare har jag alltid haft i frysen när jag varit sugen på just den maträtten, eftersom det alltid blir över så mycket de gånger hela familjen äter Palt.
Men jag tänkte att det kan ju liksom kanske vara bra om jag, som infödd Pitebo, provat på att göra vår stads "nationalrätt" i alla fall en gång... ;-)
Och jag känner mig faktiskt riktigt nöjd med resultatet; det blev riktigt gott. Och mitt paltsug fick stillas för en stund :-) 
 
 
 
 
Och till sist ett litet tips om ni äter Palt någon gång... 
Drick mjölk till!
Inget annat. Inget annat passar till palt. Inte ens vatten (tycker i alla fall jag). Inte måltidsdryck. Inte läsk. Inte öl eller vin (varför man nu skulle dricka det till en maträtt som palt...)
Mjölk dricker man till Palt! :-D
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Åh ser gott ut! Har aldrig hört talas om den maträtten förut så blir lite sugen på att prova den :D

Svar: Tack! Ja, det var jättegott :-) Palt är en av mina absoluta favoriträtter :-)
Den brukar kallas för "Piteås nationalrätt" och "Pitepalt", och den efterföljande tröttheten som inträffar (palt är väldigt tung mat) brukar kallas Paltkoma. Eller som vi säger här uppe: Paltschwimen ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Najs att de blev bra :)

Svar: Ja, det var roligt att det blev lyckat :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Gott gott! :)

Svar: Tack! Ja, det var jättegott :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Härlig blogg och design du har. :)

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar min blogg :-D Varmt välkommen hit :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
5

OK - Palt är gott, i synnerhet om det är en massa fläskbitar i mitten.
Annars är det som bly i magen. Grattis till dej för att du tog dej i kragen
och lagade till Piteås nationalrätt. :)

Svar: Ja, palt är otroligt gott :-D En av mina absoluta favoriträtter (är till och med fortfarande sugen på det trots att jag åt det nyss) :-)
Men precis som du skriver så är det väldigt tung mat... Inte så underligt att man får paltschwimen efteråt... (översättning: "hamnar i paltkoma"), alltså blir mycket trött.

Tack! Ja, jag gillar verkligen att jag kom mig för att prova laga palt själv :-)

Trevlig helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?