Dagen-innan-midsommar-punkter
Dagen före midsommar
 
Så blev det återigen torsdag, och den här veckan betyder det att det är sista jobbdagen för veckan.
Midsommar imorgon, alltså :-)
Dock ingen halvdag för arbetare, då midsommarafton trots allt inte är en röd dag.
Nu kanske det är många som är lediga eller bara jobbar halv dag ändå för att de tagit ledigt, men det är som sagt inget som är standard.
Planer för imorgon?
Ingenting särskilt egentligen. Det är inte så att det blir en stressig dag ;-) Men på eftermiddagen blir det SURSTRÖMMING! Åh, vad jag längtat efter denna gudomliga maträtt! Och nej, jag överdriver inte. Surströmming ÄR verkligen min absoluta favoriträtt. Jag till och med tycker att det luktar gott! Detta beror säkert dock på att min hjärna förknippar lukten med smaken...
 
 
Soligt och varmt
 
Jag hoppas att morgondagen blir både solig och varm, och när jag kollade på vädret igår så såg det ut som om det i alla fall blir sol. Men det är juni, och det är svensk midsommar; så man vet aldrig...
Idag vaknade jag i alla fall upp till strålande sol från en klarblå himmel och termometern utanför mitt fönster visade 21 grader.
Nu ligger min lägenhet på husets solsida på morgonen, så termometern är inte att lita på. Men jag väljer att se det positivt :-)
 
 
Prins Nicolas
 
Som ni säkert hört/läst/sett vid det här laget så fick Sverige en ny liten prins i måndags.
Och jag måste erkänna att jag gillar kungahuset, därför får det här bli en av dagens punkter.
Det är inte så att jag är "fanatisk", följer varje steg de tar eller varje sak som händer. Men jag gillar kungafamiljen. Speciellt nu när den växer :-)
Det är alltså prinsessan Madeleine och Chris som fått sitt andra barn, en pojke.
Prins Nicolas Paul Gustaf, hertig av Ångermanland.
Jag måste säga att jag faktiskt gillar valet av tilltalsnamn. Jättegulligt!
 
 
 
 
Dåligt med bilder
 
Jag vet att det har varit dåligt med bilder på bloggen den senaste tiden, och det är helt enkelt för att jag varit dålig på att vara ute med kameran. Av någon anledning har jag inte kommit mig ut när jag kommit hem från jobbet. Men det är ju faktiskt försommar, och otroligt vackert ute. Därför tänker jag skärpa till mig.
Jag har inte överdrivet mycket bilder från förra sommaren, och jag vill inte upprepa det i år.
Kamerabatteriet har legat på ladding inatt, så käraste Mark kommer att få följa med på midsommar-surströmming imorgon, det lovar jag :-)
Era fantastiska kommentarer!
Ruth i Virginia
1

Väder och väder var det , ja! Här är det 21C med 90% luftfuktighet!
Gör det lite smetigt i luften. Mycket regn och åska igår eftermiddag,
skyfall faktiskt.

Hoppas din dag fortsätter med sol eller, åtminstone, inget regn.
Surströmming - det är en föda jag absolut inte kan få ner. Men
vet många som älskar den "delikatessen".

Trevligt helg!

Svar: Ja, det är verkligen skillnad på erat och vårat väder. Jag skulle verkligen inte vilja ha er luftfuktighet (måste ju kännas konstant som om det är åska på gång; sådär tryckande varmt)! Usch! Önskar att det kunde bli någon typ av blandning mellan våra väder; det tror jag skulle bli perfekt. Vi fick lite varmare och ni lite mindre luftfuktighet :-)
Idag, midsommarafton, är det hittills blå himmel och strålande sol. Jag hoppas innerligt att det håller i sig (även om jag kan skymta lite moln en bit bort). Precis; huvudsaken att vi slipper regn.

Surströmming ja! Ja, det är många som inte gillar den, och det ÄR en väldigt speciell maträtt. Jag brukar benämna den som sådan mat som man antingen älskar eller hatar. Det går inte, eller är i alla fall svårt, att "tycka om det lite grann".
Jag hör dock till den skaran som ÄLSKAR det! Som sagt; jag gillar till och med lukten. Plus; efter att jag ätit en "klämma" (mackan med surströmming, potatis och lök) så kan jag till och med rensa en 3-4 fiskar och äta som de är :-D

Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Som Ruth skriver är det nu 25 grader, klockan är inte nio ännu. Det är SÅ fuktigt. Som en bastu. Helt ofattbart tror jag för den som inte upplevt det på plats. Stora urladdningar igår och inatt. Jag jobbade med fotograferandet och de fick ta ner dekorationerna ute tidigare än beräknat. Det var rent skyfall, helt otroligt.
Vädret här är dramatiskt, både sommar och vinter.
Midsommar bryr jag mig måttligt om. Men jag är jätteglad att NI har SOL!!!!
Underbart!!
Ha en fin dag!!!

Svar: Nej, det låter verkligen inte roligt med den luftfuktighet ni dras med under sommarhalvåret! Usch! Jag vill inte ens tänka mig värmen och fukten; jag som svettas för minsta lilla värme... jag skulle antagligen dö...
Som jag skrev till Ruth; en blandning av våra väder skulle inte vara helt fel :-)

Jag vet att midsommar inte riktigt är din högtid. Och jag kan tänka mig att man bara kommer ännu "längre från" det när man bor utanför Sverige, i länder där midsommar inte firas.

Jag är också otroligt lycklig över vårt midsommarväder :-D Första riktiga sommardagen här uppe inföll på självaste midsommaraftonen :-D Blå himmel, sol och värme. Visserligen drog det in en del moln under eftermiddagen, men de "stannade" liksom av, och större delen av himlen förblev molnfri :-D

Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?