Student och Skolavslutning
Så var det fredag igen, och idag är det inte vilken fredag som helst... det är Student och Skolavslutning här i Piteå.
Jag vet att vissa delar av landet redan har haft det, men här är det som sagt idag.
Och till och med jag känner av den härliga känslan, trots att jag inte känner någon som går i skolan och trots att det är 12år (HJÄLP!!) sedan jag själv tog studenten.
Det har alltså gått "en hel skolgång" sedan jag gick ut skolan! Med andra ord; de som tar studenten i år började skolan samma år som jag gick ut gymnasiet!! Hur ska jag ta till mig det? Min hjärna har nog svårt att ta in att de barn som är födda i början av 2000-talet går på högstadiet!
Hade önskat att jag kunde lägga upp några bilder från den dagen i dagens inlägg, men då jag inte skaffade digitalkamera förrän 2005 så har jag bara kanske 3-4 analoga bilder från den 6:e juni 2003. Dessutom kan jag inte använda min skrivare-scanner-kopiator just nu.
Jag var dessutom först i familjen med att skaffa digitalkamera, så det var inte så att det fanns någon sådan i familjen vid den tiden. Det är väl det negativa med att vara uppvuxen innan den digitala tiden.
Annars finns det mest positiva saker med det... ;-)
 
Men men, det var länge sedan. Nu tänkte jag inte tjata mer om det.
Jag ska lyssna på klassiska examenssånger, jobba (där det förmodligen blir VÄLDIGT lugnt med tanke på att det nästan inte är några barn på förskolan idag i och med examen) och mest troligt titta på studentvagnarna som ungefär mitt på dagen åker förbi med sina traktorsläp här nedanför min lägenhet.
Please.Take.Me.Back.To.THAT part of graduation!!!
 
Nej, nu måste jag avsluta så jag inte kommer för sent.
Avslutningsvis lägger jag upp den video jag gjorde för ett par år sedan, med bilder och klassiska examenssånger.
 
 
Era fantastiska kommentarer!
Ruth i Virginia
1

Åh, Erica, det var en verklig upplevelse för mej, som tog realen för 70 år sen i år!!
Det var kul att höra de, för mej, nya sångerna: Pippis sång, Idas sommarvisa och
Nu grönskar det. Fotona till Nu grönskar det var otroligt vackra med alla björkar
och gärdsgårdar.
Tack för en trevligt början på min lördag!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar min sommarvideo och bilderna i den :-D
Ja, Idas sommarvisa har verkligen sin bestämda plats bland skolavslutningssångerna, intill Den blomstertid nu kommer :-) När man hör de två, då är det verkligen sommar!

Hoppas du får en fin fortsatt helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

En speciell dag! Jag förstår det. Tror att studentfirande har mer "känsla" på mindre orter än tex i Sthlm. Där är det många som är irriterade på skränande studenter och ölsprutande från lastbilsflak, ja du vet...
Sommarsånger är ngt alldeles speciellt. Älskar dem!!!
Ha en fin måndag!!!

Svar: Ja, det är verkligen en speciell känsla i luften när det är skolavslutning/Studenten, och till och med jag som inte gått i skolan på många år känner av den :-)
På ett sätt kan jag nästan förstå att en del blir mer irriterade på allt skränande under Studenten i större städer som Stockholm. Där är det ju så mycket fler skolor, och därmed mycket fler studenter. Här i Piteå har vi ju trots allt bara en gymnasieskola. Eller två; men den ena är naturvårdsgymnasium, så den är inte särskilt stor.

Examenssångerna ja... Jag håller med om att det är något speciellt att lyssna på dem.

Hoppas du får en fin fortsatt måndag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?