Lite av varje
Tisdag.
Och jag verkar ha fått dille på det här med punktinlägg på bloggen ;-) Så jag tror vi kör på det idag.
 
 
♦ Angående just bloggpunkter... 
Här i, speciellt, det svenska bloggklimatet tycker jag det känns som att det viktigaste är att man skriver flera blogginlägg om dagen. Om vi tar ett "punktinlägg" med 5 punkter som exempel... att man hellre skulle göra 5st. inlägg -ett för varje punkt, istället för ett inlägg med fem punkter. 
Vad tycker ni? (Skulle vara roligt om så många som möjligt svarar).
Läser ni hellre ett inlägg per punkt (alltså att man publicerar flera inlägg per dag) eller ett inlägg per dag?
Hoppas ni förstod mitt babbel här ;-)
 
♦ Australien i ESC
Kanske är det bara jag som är seg att höra den här informationen; men igår upptäckte jag att det kommer in ett nytt land i årets ESC... Australien.
???
Jag skulle gissa att det har något att göra med att årets tema är "Building brigdes", och tanken är väl god.
MEN tävligen heter ju faktiskt Eurovision Song Contest. Det är en europeisk tävling.
Jag kan inte hjälpa det; men jag gillar att Europa har en "egen stortävling" som t.ex. Hollywood inte har någonting med att göra. 
Om tävlingen ändras till att till slut vara en "världstävling", så kommer USA förr eller senare, antagligen, att delta. 
Och med deras (typ) obegränsade resurser inom musik & media så kommer det att sluta med att de tar över tävlingen och den bara blir ett till Hollywoodjippo. 

Inte för att jag har något emot USA, Hollywood och resten av världen. Absolut inte. Som ni vet älskar jag ju USA.
Och det är naturligtvis inte säkert att det skulle bli såhär, det är bara mina tankar och farhågor jag ventilerar.
 
♦ De sista ljuva åren...?
För någon dag sedan vandrade tankarna iväg till det här med pension.
Detta tråkiga man inte vill tänka på, men ack så viktiga.
Ja, jag känner mig antagligen lite bitter just nu när jag skriver det här, men jag behöver bara ventilera lite.
Vad kommer vi att få leva av i pensionsåldern; min generation samt kommande generationer?
Ibland känns det som om vi kommer vara tvungna att jobba tills vi dör av ålder, alternativt gå i pension och leva på typ 500 spänn i månaden... 
Det är inte lätt att vara äldre idag, och jag tycker inte det verkar bli lättare precis.
Suck!
 
♦ Feminism
Jag måste bara få tipsa om ett blogginlägg jag hittade tidigare idag.
Jag tycker det var så bra skrivet att jag verkligen rekommenderar er att gå in och läsa!
Klicka här för att komma till inlägget!
 
♦ Hen
Man kan tydligen inte förklara för många gånger det underbara med detta ord.
Känns som att hur mycket man än förklarar så "går det inte in" hos feministmotståndare.
Hur mycket och hur pedagogiskt man än förklarar så får man ändå frågor och påståenden som "Varför i all världen ska vi radera ut könen?" och "Vi är han eller hon. Inga hen!"
Det är som om det inte går in att hen INTE handlar om att radera några kön. Det är ett underbart ord att använda när man inte vet könet. Istället för att hela tiden säga "han eller hon... han eller hon... han eller hon...han eller hon..." Så mycket lättsammare att använda hen.
 
Frågor/meningar när man inte vet könet på personen man pratar om:
 
    "Kommer han eller hon hit senare?"
    "Vad sa han eller hon?
    "Var kommer han eller hon ifrån?"
...
    "Kommer hen hit senare?"
    "Vad sa hen?"
    "Var kommer hen ifrån?"
 
Det finns även en annan "aspekt" om just ordet hen, som jag tänkt skriva om ett tag. Men det har inte blivit av.
Det handlar om att ett av motståndarnas argument mot ordet hen är påståendet om ordet betydelse på engelska... "Vaddå hen? Det betyder ju höna på engelska..." och de påpekar då att vi faktiskt inte kan gå omkring och kalla varandra för höna. 
MEN då skulle jag bara vilja säga... det är ju faktiskt inte det enda svenska ordet som betyder något annat på engelska. Ska vi ta bort alla sådana ord då? 
Ett sådant ord är ju faktiskt BARN. Det är ett etablerat ord på svenska som ingen ifrågasätter att vi använder för att beskriva en människa som inte är vuxen ännu. 
Men ordet barn betyder ju faktiskt Lada på engelska. 
Ska vi plocka bort det också då; för vi kan ju inte gå omkring och kalla andra människor för "lada"... 
 
Och när man tänker efter... finns det inte en hel del ord som existerar både på svenska och engelska, men som betyder olika saker på respektive språk... Ska vi ta bort dem också?
Exempel: MITTEN, FART, KISS, GLASS, IS, PINK, BUTTER, SEMESTER, MALL, KIND, SPRING, SKY.
Kommer ni på fler?
 
 
Detta var lite saker jag hade i tankarna den här vackra tisdagen i mars.
Kan hända att jag (förmodligen) återkommer till vissa punkter fler gånger, som t.ex. det här men feminism och ordet hen. För som sagt; det kan tydligen inte sägas för många gånger :-)
 
Hoppas ni får en fin dag, var i världen ni än befinner er!
 
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Att skriva, eller läsa, fem blogginlägg om dagen gör mig matt. Bara tanken på att skriva fem om dagen (om än korta) gör mig trött. Är det inte mest modebloggare o superunga tjejer som kör så?
Har nog heller ingen lust att klicka mig in på en blogg fem ggr, eller fler, om dagen heller.
Hellre ett välskrivet inlägg om dagen, än 5 korta, snabbskrivna.
Där, där har du mina 2 cents.
Punkter är ett mkt effektivt sätt att blogga på. DET tycker jag med, och jag gillar att skriva så ett par dagar i veckan.

Skitlarvigt att Australien ska vara med i ESC. Trodde inte det ar sant då jag såg det...

Ha en fin dag!

Svar: Tack för din feedback :-D
Ja, jag känner också lite så; att ett inlägg per dag känns (och är) mer välarbetat än flera korta "statusuppdateringar". Det är nog sant att de är mest de yngre som bloggar 10+ gånger per dag... Jag tror du har rätt :-)

Ja, att Australien ska vara med i ESC känns inte riktigt rätt. Jag undrar hur planen ser ut... om det bara handlar om i år, eller om de tänkt att det ska få vara så framöver också. Vinner Australien måste de ju få vara med minst nästa år också.

Nåja, vi får se vad som händer i framtiden :-)

Hoppas du haft en fin dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag ser mycket hellre fem kortare inlägg med varsitt ämne än ett långt om fem olika. Orkade inte ta mig igenom alla punkter här utan läste bara rubrikerna och valde att läsa mer om den mest intressanta punkten (den första), eftersom det blev lite för mycket på en gång för mig.

Tycker också det kan bli lite knepigt bland kommentarerna om det blir diskussioner, svårt att följa med i det ämne man är intresserad av om det pratas hej vilt om fem olika saker. Jag blir också lite fundersam om jag ens borde kommentera detta inlägg när jag bara läst en femtedel, men nu gör jag det ändå eftersom du efterfrågade kommentarer och så erkänner att jag inte läst allt :) Men i annat fall hade jag nog avstått.

Dina punkter är ju lagomt långa och vid en lätt skumning ser de också väldigt välskrivna ut, hade absolut kunnat få varsitt inlägg tycker jag. Även den korta om feminism, ibland är det så skönt att se ett inlägg och bara behöva läsa ett par meningar och ändå få ut något vettigt av det, som i detta fall ett bloggtips. Nu försvinner det lite i mängden enligt mig.

Nu blev det långt, haha, typiskt mig det. Tänk vad långt det hade blivit om jag skulle ta mig tid att kommentera alla fem punkter, du skulle inte orka ta dig igenom kommentaren då.. ;)

Svar: TACK för din feedback! Det var precis den typen av kommentarer jag ville ha :-D Eftersom jag hittills kört på lite olika typer av bloggning så är det så roligt att höra vad ni läsare tycker bäst om :-D
Jag kan förstå att vissa saker "försvinner" lite i mängden vid ett långt punktinlägg. Det är kanske bäst att jag i framtiden varierar mig en del; fokus på flera, lite mindre inlägg och så lägga in något längre punktinlägg då och då :-)

Ingen fara att kommentaren blev lång. Jag gillar långa kommentarer :-D

Som sagt; Tack för din kommentar! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?