Eurovision week
 
 


Hur gick det till? Det var ju nyss julafton.
Nåja; maj var det...
Och årets upplaga av ESC (Eurovision Song Contest) har dragit igång. Igår var det semifinal 1, vilken jag faktiskt började se med som vanligt började jag efter en stund zappa mellan kanalerna och det slutade med att jag såg något annat istället ;-) Dock blir det nog lite roligare att se morgondagens semifinal; det är ju då Sverige är med och tävlar om en finalplats.
Jag brukar vara dålig på att förutspå resultat, men jag gör ett försök i alla fall ;-)
Jag tror att Sverige kniper en finalplats, men att slutresultatet på lördag blir att vi hamnar någonstans i mitten.
 
Det är även 60-årsjubileum för ESC i år.
Därav idéen att (som engångsföretelse) bjuda in Australien. Plus att det passade bra till årets tema som är Building bridges.
Sedan 1955 har tävlingen alltså hållit igång -varje år. Sverige har varit med sedan 1958.
Det hade varit ganska coolt om jag hinner vara med och uppleva tävlingens 100-årsjubileum :-D Jag kommer att, i så fall, vara 70 år då. Men den dagen min generation är så pass gamla så kommer 70 år antagligen inte att vara någon direkt ålder "att prata om". Redan nu är man ju inte överdrivet gammal vid 70...
Och nu vet jag ju inte om tävlingen ens finns då, men som sagt: Det hade varit coolt :-)
 
Tänkte att jag skulle avsluta med att lägga in den eller de låtar (Svenska bidrag) från ESC som är mina favoriter, men upptäckte att det var lättare sagt än gjort... ;-)  Jag kom på att jag faktiskt inte riktigt vet vilken som är min favorit, i ordets rätta bemärkelse.
De två första låtarna som dyker upp i mitt huvud handlar egentligen mest om att jag har en speciell känsla när jag hör dem...
Fångad av en stormvind (1991) – För att det är det absolut första jag minns att jag sett av en Melodifestival. Jag kan inte komma ihåg att jag såg hela tävlingen (förmodligen inte), men jag minns det uppträdandet.
Tusen och en natt/Take me to your heaven (1999) – För att det är den första svenska vinsten jag VET att jag sett.
 
 
 
 
Jag måste säga att jag även gillar t.ex. Give me your love (2003), Invincible (2006), Stad i ljus (1988), Euphoria (2012) och Främling (1983).
Men jag tror inte att det är någon låt där jag kan säga att DEN är min favorit.
 
 
Vilken är DIN favorit av alla de svenska bidragen i ESC?
Hur tror du att det går i år (torsdag och lördag)?
Ska du se/brukar du se ESC?
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag har inte riktigt följt detta i år, men enstaka låt har man hört. Vet inte heller vad jag ska tycka om låtarna.
Sa till sambon att "var inte detta nyss på tv", känns som om den är ofta, haha... eller att det aldrig tar slut :D

Svar: Ja, jag håller med om att det numera känns lite grann som om det "aldrig tar slut" med Melodifestivalen/ESC. Det är förmodligen för att det är alla deltävlingar och Andra chansen, vilket gör att det inte blir så lång tid mellan svenska finalen och stora ESC-tävlingarna ;-)
Egentligen har jag inte heller hört så mycket av låtarna, då jag har så dåligt tålamod när det kommer till musikprogram på TV ;-)

Men jag hejar på Sverige på lördag, trots att jag inte riktigt tror att låten kan nå ända upp till prispallen.

Hoppas du får en trevlig kväll!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?