1 år sedan
Idag är det ett (1) år sedan knivmordet på Sundsgatan här i Piteå ägde rum, då två unga killar helt oprovocerat knivskar en 27-åring så illa att han avled av skadorna.
I och för sig var det ju lördagsnatten, men förra året var det ju lördagen som var 1:a november.
Känns konstigt att det gått så pass lång tid... känns som det var nyss jag vaknade av envist lysande, blåljus mot mina fönster (från polisbilarna).
Men... det har i alla fall gått ett år.
Och de två förövarna dömdes båda två till medhjälp till mord. Fallet gick vidare till hovrätten, där förövarna dömdes för mord istället för medhjälp till mord. Straffet: 18 års fängelse.
 
Dagarna efter mordet ägt rum samlades det väldigt mycket ljus och sådana minnessaker på brottsplatsen, men när alla ljus brunnit ut och alla blommor vissnat bort städades det undan (det ser ju bara skräpigt ut när sådant legat under snön en hel vinter).
Men igår när jag kom hem från kyrkogårdarna fick jag se hur det lyste på just den platsen.
Det var människor som varit dit och tänt minnesljus såhär på årsdagen efter händelsen. Jag tycker det var så fint gjort, och då jag faktiskt hade kameran med mig knäppte jag några bilder för att föreviga handlingen.
 
Det var några ord som kom till mig när jag stod och fotade... då jag även hade i tankarna allting vidrigt som hänt här i Sverige den senaste tiden... Det var några ord som faktiskt kändes tröstande: 
Så länge det faktiskt finns goda människor här i världen, så länge finns det hopp om mänskligheten.
 
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Domen skärptes i hovrätten. Båda två dömdes där för mord (då båda ansågs lika skyldiga blev rubriceringen mord istället för medhjälp), och även straffet skärptes från 14 till 18 års fängelse. Fruktansvärt tragiskt är det i alla fall. :(

Svar: Ok. Jag har varit dålig på att hålla mig uppdaterad.
Ja, det är verkligen tragiskt! Usch!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?