VÄNNER-lista
 
Igår hittade jag denna Vännerlista hos Sanna, och tyckte den såg så rolig ut att göra.
Som ni vet älskar jag ju serien Vänner! Nu har jag inte sett den på ett tag, men de första åren efter att jag flyttat hemifrån nötte jag verkligen serien och kunde den typ utantill.
Har ingen som helst aning om hur många gånger jag sett Vänner från början till slut... men det är ett x antal gånger...
 
Så; då kör vi:
 
 
 
1. Favoritvän?
Chandler. Det var alltid min favoritkaraktär -och är fortfarande det.

2. Favoritsäsong/-avsnitt?
Oj! Det var svårt. Egentligen gillar jag alla säsonger... De har som sin charm allihopa.
Men jag gillar t.ex. säsong 5, då det är i och med den som Monicas och Chandlers förhållande börjar. Av någon anledning har jag alltid gillat deras förhållande bättre än Ross & Rachels.
Vet egentligen inte varför, men det kanske har att göra lite grann med att jag inte gillar Ross.
Säsong 7 gillar jag också; alltså det som fokuserar på planerna inför Monicas och Chandlers bröllop.
 
Och att svara på favoritavsnitt är ÄNNU svårare! Jag gillar väldigt många av avsnitten.
Några exempel är "The one with all the resolutions", "The one with the baby on the bus", "The one with Chandler in a box"...

3. Favoritcitat?
Från "The one with the baby on the bus":
 
[Joey and Chandler are trying to figure out which of two babies is Ben, whom they had left on the bus earlier.]
Joey: Well, that one has ducks on his t-shirt and this one has clowns, and Ben was definitely wearing ducks...
Chandler: Okay.
Joey: ...or clowns. Oh! Oh, wait, that one´s definitely Ben! Remember? He had that cute little mole by his mouth!
Chandler: Yeah.
[Chandler reaches for one of the babies.]
Chandler: Hey, Ben, remember us?
[He quickly recoils from the baby.]
Chandler: Okay, the mole came off. What are we gonna do? What are we gonna do?
Joey: Uh, uh... we´ll flip for it. Ducks or clowns.
Chandler: Oh, we´re gonna flip for the baby?!
Joey: You got a better idea?
[Chandler digs a coin out of his pocket.]
Chandler: Okay, call it in the air.
[He flips the coin.]
Joey: Heads.
Chandler: Heads it is.
Joey: Yes!
[Joey turns to Chandler, relieved, while Chandler stares at him exasperatedly.]
Chandler: We have to assign heads to something!
Joey: Oh! Right! Okay, okay, uh... ducks is heads, because ducks have heads.
[There is a long pause while Chandler stares at Joey disbelievingly.]
Chandler: (sarcastically) What kind of scary-ass clowns came to your birthday?
 
Jag vet att det är en hel scen, men jag älskar verkligen den scenen!
Annars; typ alla Chandlers repliker!

4. Vilken vän är du mest lik?
Jag vet helt ärligt inte. Egentligen tror jag inte att jag är lik någon av personerna i Vänner...
Kanske Monica då i så fall... det här med att det är så viktigt för henne att vara andra människor till lags.
Men som sagt kan jag inte riktigt komma på att jag är lik någon av dem.

5. Favoritsetting?
Spontant tänkte jag på Monicas lägenhet, om väggarna varit i en annan färg. På ett sätt gillar jag den lägenheten.
Men jag tror nog ändå att jag väljer Phoebes lägenhet :-)
Det är faktiskt en lägenhet jag själv skulle vilja bo i om jag bodde där ;-)

6. Favoritpojkvän/flickvän som någon av vännerna haft?
Monica och Chandler är ju som sagt mitt favoritpar i Vänner, men jag gissar att den här frågan syftar på pojk-/flickvänner utanför själva "kärngruppen"...
Jag måste nog tyvärr härma Sanna lite grann med det här svaret; men jag måste nog svara Mike -Phoebes pojkvän som hon senare gifte sig med.
Sedan gillar jag faktiskt även Monica & Richard.
Även om jag gillar henne och Chandler bäst, så gillade jag också hennes förhållande med Richard.
Och även miljardären... vad var det han hette?... Pete.
 
Sedan gillade jag även Emily, Ross´s flickvän som han skulle gifta sig med i London.
Jag gillade henne innan bröllopet, inte efter, ska väl tilläggas.
 
7. Var Ross och Rachel, enligt dig, on a break?
Nej, det tycker jag inte.
Helt ärligt var jag länge ganska fundersam, men så tittade jag några gånger på den scenen lite extra noggrant. Jag lyssnade verkligen lite extra noga på replikerna. Och jag noterade att de faktiskt använder ordet maybe...
 
Rachel: Maybe we should take a break.
Ross: You're right. Let's cool off, get some frozen yoghurt.
Rachel: No, a break from us.
Efter det lämnar Ross bara lägenheten utan att säga något.
 
Jag tolkar det som att det fortfarande bara var ett uttalat förslag att ta en paus, men inget bestämt.
Så nej, jag tolkar det som att de inte var "on a break".

8. Favoritlåt av Phoebe?
Jag vet ärligt talat inte. Tyvärr är Phoebes musik en av de få sakerna jag inte brytt mig så mycket om när det gäller Vänner...

9. Vilken look gillar du mest/minst av tjejerna och killarna?
Karaktärernas utseende är också en sak jag aldrig lagt någon större vikt vid, så det här är egentligen en väldigt svår fråga för mig.
Jag kommer aldrig riktigt ihåg heller i vilka säsonger de såg ut på ett visst sätt.
Dock tycker jag t.ex. bättre om Chandler när han har kort hår. I någon säsong (tror det är säsong 6-7 eller något sådant) har han ganska långt hår, och det är jag inte särskilt förtjust i.
Samma med Ross. Hellre kort än långt hår, även om jag tycker han passar bättre i längre hår än vad Chandler gör. Joey tycker jag också passar... tja, egentligen kan jag nog säga att jag gillar alla killarna bäst med kortare hår.
 
När det gäller Monica har jag faktiskt gillat de flesta frisyrer hon haft.
Gällande Rachels frisyrer gillar jag bäst den hon har i säsong 10; med lugg.
 
Ska vi prata t.ex. kläder så har jag tyvärr inget att säga, då jag knappt kommer ihåg vad de brukade ha på sig. Jag har sett serien så många gånger, men just kläderna tänkte jag knappt på alls.

10. Favoritgästskådespelare?
Ej rangordnat, utan bara listat:
 
Tom Selleck (Dr. Richard Burke -Monicas betydligt äldre "pojkvän")
Brad Pitt (Will -Monicas och Ross´s high school-kompis)
Charlie Sheen (Phoebes pojkvän från flottan, som hälsar på precis när Phoebe får vattkoppor).
 
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Vilken kul lista.
Vänner ja.
jag har hela boxen. Du med antar jag.
Det är feelgood, verkligen.
Jag älskar The one with all the Thanksgivings. Du vet, när de har flashbacks till Ross och Monicas tonår. När Monica o Chandler träffas första gången, och sen året efter då hon gått ner i vikt. OCH då hon tappar kniven...HAHA.
Dags att se om Vänner igen. Vet att samtliga säsonger ligger på Netflix nu, men har man boxen är ju det lika bra :-)

Svar: Ja, jag tyckte den såg så roligt ut att göra när jag hittade den på sannasrum.se :-) Blogglistor är ju som sagt ett mycket trevligt tidsfördriv :-)
Ja, jag har också hela DVD-boxen med Vänner! Verkligen feelgoodkänsla över den serien, precis som du skriver :-D Jag brukade ha den på i bakgrunden även om jag gjorde något annat, typ städning eller liknande. Tyvärr har jag ingen DVD-spelare för tillfället, då min är uppnött ;-) så jag kan inte kolla på DVD just nu. Blir nog eventuellt att köpa en ny när jag börjar få min lön (första lönen kommer i slutet av november).

Ja, The one with all the thanksgivings är ett bra avsnitt :-) Funderade först på att lägga till den bland mina favoriter. Det enda som tyvärr stör mig lite när det handlar om Monicas viktnedgång i serien är den lite underliggande meningen att typ "Vad tur det var att hon gick ner i vikt så att hon fick chansen att få någon pojkvän"... Men serien är ju å andra sidan från innan 2000-talet (förutom de sista säsongerna då ;-))

Kul att Vänner ligger ute på Netflix. Tyvärr har jag inte den tjänsten, men som du skriver; det går ju precis lika bra om boxen :-D

Hoppas du haft en fin dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Åh älskar vänner! :)

Svar: Ja, visst är det en bra serie :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?