2 saker som alltid finns i mitt kylskåp
Jag hittade några inlägg sparade som utkast här på bloggen. Eller snarare idéer att publicera vid tillfälle.
Minns faktiskt att jag sparade dem, men sedan föll det i glömska. Men nu tänkte jag att jag publicerar i alla fall ett av dessa inlägg.
Bilderna är från början av december, men det spelar ingen roll.
 
Sedan jag började med LCHF har jag blivit lite mer intresserad av matlagning.
Dock är det inte så att jag verkligen ser fram emot att laga mat eller att jag helt plötsligt tycker det är skitkul. Men jag tycker inte det är fullt lika trist som tidigare i alla fall.
Det finns även några ingredienser jag kommit fram till att jag verkligen använder hela tiden nu, som jag typ aldrig använde tidigare. Två av dem har under hösten blivit sådant som alltid finns i mitt kylskåp numera...
Två saker som har ersatt typ apelsinjuice som ett-måste-i-kylskåpet hos mig.
 
Vitkål – Tror knappt att jag tyckte om det tidigare. Eller jag åt det i alla fall inte särskilt ofta. Nu finns alltid ett vitkålshuvud hemma hos mig. Sedan jag började med LCHF tycker jag det är ett sådant perfekt substitut att ha till t.ex. köttfärs istället för pasta o.s.v. Och jag tycker det är Gott!
 
Färska Champinjoner – Tidigare när jag köpte svamp var det alltid på burk. Inget fel med sådana i och för sig, men sedan min kostomläggning finns det alltid en eller två askar färska champinjoner i mitt kylskåp. På något sätt tycker jag det är "roligare" att laga mat med sådana än med burksvamp...
 
Eftersom halvfabrikat är förbjudet inom LCHF så lagar man ju all mat från vanliga, naturliga, färska råvaror och jag tror det är en bidragande faktor till varför jag tycker det är roligare att laga mat numera.
Det känns helt enkelt så bra, på något sätt, att laga mat från grunden med bara färska råvaror :-)
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Ett tips från när jag själv åt LCHF. Då hade jag alltid zuccini i kylen som jag rev i strimlor. Perfekt istället för pasta :)

Svar: Tack för tipset :-) Har funderat på att prova just zuccini, men har inte blivit av ännu ;-)
Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Vad kul att komma igång med matlagningen! Jag tycker att det är roligt, i perioder. Men det gör ju mycket att ha t ex färska istället för på burk för inspirationen helt klart! Ha en fin helg.

Svar: Ja, jag tycker det känns riktigt kul att jag äntligen tycker det är lite roligare att laga mat. Man måste ju ändå göra det varje dag, och då blir det roligare om man är lite mer intresserad av matlagning :-)
Precis; att arbeta med färska råvaror gör verkligen mycket för inspirationen och matlagningsglädjen. Det känns verkligen så mycket bättre att arbeta med sådant istället för halvfabrikat.

Jag förstår ju självklart t.ex. barnfamiljer och liknande om det ibland blir halvfabrikat, eftersom man oftast har många tider att passa och sådant när man är en hel familj. Men för min del är det ju bara jag i mitt hushåll just nu, så förutom mitt jobb har jag nästan hur mycket tid som helst att laga mat från grunden :-)

Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Två saker som alltid finns i mitt kylskåp är ägg och smör (i form av Bregott). Jag äter ägg i någon form nästan varje dag, främst äggröra eller omelett i stekpanna. Förut älskade jag kokta ägg, men nu vill jag helst tillaga dem i stekpannan, med mycket smör. Jag steker aldrig i olja, smör är mycket godare.

Jag varken orkar eller hinner göra egna såser, så jag och F köper alltid hem färdiga feta såser från Delikatessfabriken. Två sådana som vi alltid har hemma på lager är Vitlök Aioli (original) samt deras beasås. De har superbra näringsvärden, och de innehåller säkert någon form av konserveringsmedel också, men jag äter så rent i övrigt, så jag ser mellan fingrarna där. :)

Svar: Åh, ägg glömde jag helt av! Det finns alltid i mitt kylskåp också. Precis; ägg är ju ett sådant perfekt livsmedel... går variera sig så mycket då man kan göra så mycket med ägg :-)
Jag har också Delikatessfabrikens Vitlöksaioli (oftast) hemma. Beasåsen också ibland, men mest Aiolin! Jag älskar den :-D

Nu började min hjärna helt plötsligt arbeta för fullt, och fundera över fler saker jag alltid har hemma... t.ex. tonfisk, majonäs, créme fraiche, vispgrädde... (i de två sistnämnda är det ju lite mer kolhydrater, men ändå under 5g-gränsen. Jag äter ju mejeri-LCHF; än så länge i alla fall :-))
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Jag håller verkligen med dig om det. :) Jag har nu börjat äta lite mer åt LCHF-hållet igen (om än inte till 100 % än). Är så inspirerad av dig. :)

Svar: Vad roligt att du också äter LCHF :-) Nej, man behöver ju inte äta strikt LCHF om man inte vill, utan man kan äta liberal LCHF.
Vad roligt att jag kunnat inspirera någon :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Ja, vitkål och färska champinjoner är gott att ha hemma :) Jag äter inte renodlad LCHF, försöker bara bli nyttigare och äta mer grönt och laga mat från grunden ... Kål har jag nästan alltid hemma (vitkål är som sagt jättegott till köttfärs, ibland stuvar jag rödkål och äter till lax också), även ägg, svamp, färska bär (hallon, blåbär, jordgubbar) och nötter.

Svar: Ja, det är verkligen perfekt att ha hemma! Har som sagt alltid det när jag äter enligt LCHF :-D
Hoppas du har en fin påskhelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?