Vi tar det lite i punkt...
Så var det torsdag, vilket betyder att det är endast en arbetsdag kvar till helgen!
Var tog egentligen den här veckan vägen? Precis som alla andra veckor så har den här försvunnit i en rasande fart, även om det i ärlighetens namn vid vissa tidpunkter känts som om tiden inte gått framåt. Vädret har ju minsann haft ett finger med i spelet när det gäller det...


Kallt ute och kallt inne
Hela den här veckan har det varit ner mot 30 minusgrader här hos oss. Vissa dagar har det i och för sig varit lite "mindre kallt", men det har ändå varit drygt 20 grader. Och jag kan säga som så, att det är waaaay to cold for my taste!
Jag vet; jag bor sannerligen på fel ställe på jordklotet. Men det vet ni ju redan att jag tycker.
Skulle verkligen inte ha någonting emot att flytta utomlands under vinterhalvåret, för att sedan komma tillbaka och bo här under våren och sommaren.

Det värsta med den här veckan är att det inte bara varit kallt ute, det är även kallt inne hos mig.
Inte nu tjugo minusgrader såklart, men temperaturen här hemma är det bara runt 17 grader. Och DET är kallt till och med för mig, och då är jag väldigt varmlivad.


Bra och Dåliga bilnyheter
Igår, alltså onsdag, var jag tvungen in med bilen på verkstaden då fläkten slutat fungera för ett tag sedan. Alltså fläkten inuti bilen, vilken jag bland annat använder på vintern för att imma av rutorna medans jag kör. Och naturligtvis för att få värme i bilen.
Det visade sig i alla fall att det är själva fläktmotorn som är paj :-(
Vad jag förstod när jag hämtade ut bilen efter felsökningen var att en ny sådan skulle kosta nästan 5000 spänn, PLUS arbetskostnaden att sätta in den, vilken de trodde skulle bli kanske 2000 kr extra. Det skulle alltså kosta typ 7000 kr att få fläkten reparerad.
MEN tidigare idag ringde de från verkstaden för att ge tydligare/närmare kostnad, och det visade sig att det inte kommer att ta så lång tid att byta ut fläktmotorn, så totalsumman slutar på ca. 5200!
Naturligtvis ÄR det mycket pengar, men om man jämför med vad jag först räknade med så känns det som mycket goda nyheter :-D
Det betyder att jag kommer att kunna fixa bilen och därmed få fläkt i den igen! Det känns verkligen som en lättnad, speciellt med tanke på vilken kall vinter vi fick...
Hade visserligen klarat den övre kostnaden också, men det skadar ju inte att det blir flera tusen mindre...


Längtan efter våren
För att fortsätta på vädertemat... NU längtar jag verkligen efter våren! Jag vill kunna gå ut utan att behöva bylta på mig en massa kläder. Jag vill ta på mig en klänning, sticka fötterna i ett par ballerinaskor och bara lämna lägenheten.
Jag vill inte behöva tänka på att jämt ha motorvärmaren ikopplad för att överhuvudtaget kunna starta bilen (inga spontanresor under vintern när det är såhär kallt...)
Jag vill kunna gå ut på låååånga fotopromenader utan att förfrysa fingrarna efter bara en liten stund.
Jag vill ha VÅÅÅÅR! Helst igår!
Och ja, jag vet att den kommer inom sinom tid. Men just nu känns det som om "sinom tid" är alltför långt borta.
Längtar verkligen till maj månad!


Bloggidéer
Jag börjar ha slut på bloggidéer, och det känns jobbigt eftersom jag ville att 2016 skulle bli ett bättre bloggår än 2015. Därför frågar jag er om ni har några fina bloggtips? Vad vill ni helst av allt se i min blogg?
Är det några speciella bilder ni vill se?
Är det några speciella ämnen ni vill läsa om här?
Är det något annat ni skulle vilja se?
Era fantastiska kommentarer!
1

Usch, vi har också för kallt, mellan -16 och -29 den här veckan. Hemma har vi runt 19 grader, jag tycker det är lagom :-). Jag avskyr att komma in i hus/lägenheter där värmen slår emot mej som en vägg... Men på jobbet är det för kallt, vissa dagar bara 3-4 grader... :-(

Vilken tur att bilreparationen inte blir så dyr som du först befarat!

Jag gillar ju vardagsbloggar, så för mej får du skriva om vad som faller dej in :-).

Svar: Ja, visst är det alldeles för kallt! Ska enligt prognosen bli mildare till helgen, och jag hoppas innerligt att det stämmer (och att det inte ändras).
Nej, att komma in någonstans där värmen gör att det känns som att gå in i en vägg är inte kul. Det håller jag med om. Dock vill jag ha strax över 20 grader i alla fall :-) Jag vill t.ex. kunna gå i en stor T-shirt och barfota när jag är inne/hemma.

Usch! Inte kul med sådana temperaturer på jobbet. Hur går det att koncentrera sig på arbetsuppgifterna när det är så kallt? Jag skulle garanterat ha svårt med koncentrationen vid sådana temperaturer...

Ja, jag kände mig så glad och lätt när jag fått det telefonsamtalet med beskedet om att det skulle bli så mycket billigare än jag trott från början :-D Är ju fortfarande mycket pengar, men just nu känner jag mig mest glad :-)

Tack för din feedback angående blogginlägg!

Hoppas du får en bra fredag imorgon och en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag längtar också efter våren. :) Förhoppningsvis går det snabbt dit. Tycker att tiden går så fort.

Svar: Ja, visst vore det underbart om det varit vår redan nu :-) Jag önskar verkligen det! Eller helst igår ;-) Men du har så rätt; tiden går så snabbt, så snart är våren här hos oss och detta kalla väder kommer vara ett minne blott :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Jag vet hur det känns. Oftast så blir det en liten bloggsvacka under vinterhalvåret. Det blir glesare mellan inläggen kanske men vad gör det? Man kommer att kicka igång senare. Under tiden kanske man kan passa på att titta tillbaka under åren, lägga upp sina personliga favoriter och förklara varför dem är favoriter etc. Kanske ta fram de första bilderna man fotograferade och göra en jämförelse med hur det ser ut nu :D


Svar: Ja, den här årstiden ligger bloggningen verkligen på sparlåga, känns det som; speciellt för oss fotobloggare :-) Inspirationen för foto är ju rätt låg under vintern, då det är så mörkt jämt...
Ett stort Tack för dina tips på blogginlägg! Det uppskattas :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Eftersom jag jobbar på en industri så har jag ett rörligt jobb men man får inte upp värmen i såna kyliga temperaturer som det har varit inomhus nu, och kroppen blir stel - värst är det om händerna. Det är lätt att man tappar saker. Förhoppningsvis blir det bättre när vädret blir mildare.

Svar: Vilken tur att det är ett rörligt jobb i alla fall :-) Men jag förstår absolut att det är lätt att tappa saker när fingrarna blir så stela. Jag har själv känt det här hemma; kalla fingrar som inte riktigt vill hänga med över datorns tangentbord. Och då är jag ju ändå hemma, där det är varmt i jämförelse med ditt jobb...
Har det för att jag läst att det ska bli mildare till veckan (har ju redan börjat nu i helgen), så jag hoppas och håller tummarna att det stämmer :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
5

Som du nog vet, har vi just gått igenom en blizzard - snöstorm - av gigantiska måt H.ade över 80 cm snö
på lä-sidan av huset. Du kan läsa allt omdet hos Annikas "Life in the suburb". Vi bor inte allför långt
ifrån varandra. Det snöade i 30 timmar rakt. Först nu, för ett par timmar sen, kom snöplogen förbi.
Det blev enkelriktad körbana. Inte lätt att veta, hur man ska lägga upp all snö som plogas.
Tur nog blev det inte strömavbrott. Hade det bra här hemma med fyra generationer under ETT tak.

Våren kommer, Erica! Men på dina breddgrader tar det ganska lång tid. Får skicka
varma tankar som hjälper till med att smälta snön och värma luften.


Svar: Ja, jag såg att ni fått en rejäl mängd snö på er sida om Atlanten :-) Såg bilderna på Annikas blogg.
Härligt att ni slapp strömavbrott. När man får behålla sådant som el kan det vara ganska mysigt i sådana väder :-) Och jag tycker det låter jättemysigt att ha samlats en hel familj sådär under en vinterstorm :-)

Ja, precis. Förr eller senare kommer våren. Det enda som gör mig deprimerad är att den trots allt kommer "senare" här uppe hos oss. I Maj brukar den anlända; så det är några månader kvar. Men nu ska jag tänka några positiva tankar istället.

Ja, skicka gärna några snösmältande tankar hitåt ;-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?