Bloggvärlden vs. YouTube
 
Håller bloggvärlden på att dö ut? Eller är det bara en tillfällig svacka?
Den senaste tiden, eller egentligen det senaste året, har jag haft tankarna på detta. Jag tycker inte bloggvärlden känns lika stor som den en gång var (och med "en gång" menar jag för typ 7-9 år sedan). Då kändes det som om det dök upp en massa nya bloggar hela tiden, och de nyskrivna inläggen duggade tätt hela dagarna.
Men just nu tycker jag det känns lite grann som om bloggtempot saktat ner; lite grann som om det "trampar runt i tuggummi".
Faktiskt så tycker jag nästan det känns lite grann på samma sätt som den tiden när Lunarstorms låga höll på att brinna ut... Då när det började vara färre och färre inloggade för varje gång man var in på den sidan, och vi vet ju vad som hände med Lunarstorm. Sidan dog ut och lades ner.
 
Nu vill jag bara påpeka att jag faktiskt inte tror att bloggandet kommer att gå exakt samma väg som Lunarstorm.
Eftersom bloggandet är mer än bara en enda portal, så krävs det ju mer än att en sida läggs ner för att fenomenet blogg ska dö ut.
Men på sätt och vis KÄNNS det som om bloggandet är på väg lite grann åt samma håll som Lunarstorm...
 
...och anledningen heter You Tube.
 
Jag tycker det känns som att You Tube håller på att ta över bloggandets plats. Eller man kanske kan säga att det redan har gjort det? Tycker mig se samma utveckling av YT som bloggvärldens utveckling under åren 2007-2009, när det exploderade av bloggar på internet.
Och nästan till och med att YouTube är på väg att bli STÖRRE än bloggvärlden!
Ärligt talat så kan jag faktiskt förstå det, på sätt och vis.
För i och med att det är endast videos det handlar om så är det inte "en massa text" som följarna behöver läsa.
Inte för att text stör mig (jag gillar textinlägg), men jag har märkt i bloggvärlden att människor idag inte ids läsa. Blir ett inlägg mer än tre rader långt tröttnar folk och klickar sig därifrån. Därför kanske det är dumt av mig att skriva ett sådant här långt blogginlägg ;-)
Men på You Tube behöver folk inte bemöda sig med att läsa, utan de kan luta sig tillbaka och bara titta på videon. Eller de kan till och med göra andra saker och spela upp ett klipp i bakgrunden.
Jag kan förstå det.
 
En annan sak som gör att jag känner att You Tube har större potential än bloggvärlden handlar om MÄNNISKORNA som finns där. YouTubers vs. Bloggare, med andra ord.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men på något sätt tycker jag att stämningen på YT är så mycket trevligare än i bloggvärlden. Det känns som att alla Youtubers har så härliga personligheter. I alla fall i det svenska YouTube-klimatet. 
Som att det är mer okej det här "att på riktigt vara sig själv" på YT än i bloggvärlden.
Jag måste nästan säga att rent allmänt tycker jag det känns som att bloggvärlden är mer "ytlig", och YouTube är en plats där alla är sig själva. På ett bra och härligt sätt.
Kanske handlar det om att det är lättare att få fram en personlighet i videos än i bild och text på en blogg, men det är i alla fall den känslan jag fått.
 
Jag gillar YouTube, och jag vill gärna se den världen bli större och större. Jag trivs i den världen och skulle gärna vilja prova på att bli YouTuber på allvar.
MEN jag gillar fortfarande bloggvärlden också! Och jag vill verkligen inte att den dör ut och försvinner på bekostnad av YouTube.
Jag håller verkligen tummarna att dessa två världar kan fortsätta att komplettera varandra, och att bloggvärlden får finnas kvar trots att YT är på frammarsch.
 
Vad tycker ni om detta ämne?
Är ni bloggare? YouTubers? Både och? Inget av det?
Vad gillar ni bättre -bloggvärlden eller YouTube-världen?
Vad tror ni om bloggandets framtidsutsikter? Tror ni bloggvärlden kommer dö ut om YT fortsätter växa? 
Det skulle vara så roligt att få läsa era svar/åsikter i den här frågan.
Era fantastiska kommentarer!
1

Nej, jag tror absolut inte att bloggvärlden håller på att dö ut.
Inget jag märkt av. DÄREMOT är sommaren en seg seeeeg tid i bloglandia. Folk gör annat än att sitta vid datorn och läsa bloggar. Det är därför jag dragit ner min takt i sommar, och det är därför det gör NOLL och inget alls om jag är på semester och inte bloggar under sommaren.
Men idag fick jag respons som om det vore en onsdag i mars, typ. Så det var roligt, och förvånande.

Nej, i min ålder tror jag inte bloggarna lever ngt döende liv.
Att lyckas på YT KAN inte vara lätt. Vad ska man snacka om? Hur ska man snacka? Hur länge?
Har man "det" som lockar? Hur fångar man IN ngn som orkar titta på en i 10 min?
Svårt.
Jag följer endast AT-hikers på YT, och de filmar ju sina vandringar och delger sina tankar. DET är för mig superintressant. Följer Miss Chrystal också, en tjej runt 40 som snackar mkt om kryssningar och stil.Småkul, men inte så mkt mer. Skulle lika gärna läsa hennes blogg, om hon hade ngn.

Men annars? Följer inte en enda person på YT. Har bara fått för mig att alla är så unga.
Det lästa ordet är ju lättare, kan jag tycka. Man kan skumma, man kan läsa bildtexter.
Tycker det är lite för mkt nyhets-tv på tidningarnas sajter också. Läser hellre än tittar.

Men, det kanske är en åldersfråga?
Nej, jag tror inte bloggarna för en tynande tillvaro. Men, bloggare kommer och går. De stora finns kvar, de som har många läsare och kommentarer, för det mesta.
Vet inte vad det är som får en blogg att generera många läsare? Mer än att "det" måste finnas på en blogg också.
Men jag kan tänka mig att det är ÄNNU svårare på YT. Yikes liksom!!
Jag skulle inte klara det, skulle inte veta hur jag skulle få ett blogginlägg lika bra med snack som med text.
Kan tänk mig att YT, just NU iaf, är mer för de yngre, och bloggarna kanske lite mer för dem som är lite äldre. Typ över 30.
Det är min gissning.
Men en vacker dag kanske det är bara YT som gäller, men det skulle faktiskt förvåna mig.
Nej, jag har ingen lust att ge mig ut på YT och börja leta upp ngn att följa, förutom dem jag nämner ovan.

Intressant ämne är det onekligen iaf.
Hoppas du får god respons på detta, för det vore intressant att få ta del av andras tankar också-

Svar: Så skönt att höra någon som tror att bloggvärlden är här för att stanna :-)
Du har rätt i att det brukar gå ner på somrarna. Precis; den tiden då alla passar på att vara ute istället för inne framför datorn. Dock tycker jag det känns som att bloggningen varit i en neråtgående spiral ett tag, men det kan hända att det är för att jag hänger så mycket i det svenska bloggklimatet. Speciellt på blogg.se, och här är det ju mest ungdomar. Du har nog rätt i att det är de (ungdomarna) som går över mest till YT.

Ja, att lyckas där (YT) är nog inte lätt. Svårt att hitta saker att göra videos av; sådant som folk tycker är intressant. Dock verkar det ju gå i alla fall ;-) Det finns ett antal YouTubers här i Sverige som har ett sexsiffrigt antal prenumeranter. Och i våras höll YouTubes egen gala här -Guldtuben. Så det finns lite olika kategorier inom YT, precis som inom bloggvärlden.

Jag vet även att det finns utländska YouTubers som har flera miljoner prenumeranter, och som tjänar flera miljoner per år på sina kanaler... Självklart förstår jag ju att det bara är en klick människor som lyckas så bra, men jag kan inte låta bli att tycka att det låter som en dröm :-)

Det gäller att hitta "sin grej" på medier som YouTube, annars försvinner man i mängden.

Jag hoppas i framtiden kunna kombinera min blogg med YouTube, då jag tycker det verkar så roligt att sitta och hålla på med filmning och filmredigering :-)

Ha det fint!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Intressant inlägg.
Jag är och kommer föralltid anse mig som bloggare - även om jag använder youtube till att lägga upp egna klipp på ibland.
Händer att jag gör Hauls eller Mizca-testar-videos och då använder jag YT men bara för att kunna lägga upp i bloggen sen.
Håller med om att det känns som YT tar över mer och mer och att bloggarna försvinner och så är det ju med de flesta "nymodigheterna" ..
När det kommer nya saker så utforskar man det och lämnar det gamla bakom sig.
Men jag tror att bloggar ändå kommer finnas kvar även om YT kommer komma att bli ännu större än det redan är, om det ens är möjligt :)

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar inlägget :-D
Vad roligt med fler som stannar i bloggvärlden :-) Jag ser mig nog också mer som "bloggare", än så länge i alla fall ;-) Ja, YouTube kan vara ett riktigt bra komplement till bloggen. Jag hoppas att YT kommer växa ännu mera, då jag som sagt nyligen upptäckt att det är en så rolig kanal för kreativitet :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Svar: Oja, man kan göra mycket kul på YT även om jag själv bara kikar! Följer du några intressanta/roliga YouTubers då?

Svar: Absolut! Det finns mycket roligt man kan hitta på där :-D Och ett riktigt bra tidsfördriv att sitta och titta på olika klipp.
Jag följer inte så många YouTubers ännu, utan det är mest de här största (i Sverige), t.ex. Therese Lindgren m.fl. Följer även Nevnarien, då hon är min favoritfotobloggare, så det föll sig naturligt att jag klickade på prenumerera när hon startade en YouTube-kanal ;-)

Följer du någon speciell YouTuber?
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Svar: Jocke och Jonna, Yumi och Tomu, MangaLinnea, Weareforever, Anty, Familjen Wikström och Malmkvist, MissLissibell och hennes mor osv..
En hel del, många kända lite större och en del okända mindre =) Skoj tidsfördriv som du säger.

Svar: Just ja; Yumi & Tomu följer jag också. Hittade dem så sent som nu i maj (tror jag det var) under deras sista tid i Japan. Jag gillar verkligen deras kanal; de verkar vara så härliga personer! Och jag tycker de är riktigt skickliga på att alltid göra roliga vloggar, även om det "bara" är vardagliga saker :-D Dessutom är jag så imponerad över att de lyckas få ihop och lägga upp vloggar 7 dagar i veckan...!
De andra har jag hört talas om/sett lite grann av (med undantag för några) men jag har inte kommit mig för att följa någon av dem ;-) Roligt att följa även någon lite mindre "känd" YouTuber. Det finns ju så otroligt många fantastiskt duktiga och kreativa människor där ute :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Svar: De mest kreativa är nog Yumi och Tomu samt Jocke och Jonna tror jag! Speciellt de förstnämnda, för som du säger, det är beundransvärt att dem lyckas med vloggar varje dag och göra det roligt och spännande trots de bara åker och handlar eller inte gör så mycket.
Men jag tror jag tyckte det var roligare att följa dem i Japan än här hemma på nåt sätt .. förutom att de är så grymma på vloggarna så är ju Yumi en hejjare på att lägga upp roliga klipp på sin egna kanal. Börjar inte ideerna ta slut snart? Hehe.

Svar: Ja, jag imponeras verkligen över Yumi & Tomus skicklighet att göra även de mest vardagliga sakerna roliga :-)
Ja, Japanvloggarna var ju allra bäst. Men å andra sidan faller det sig nog ganska naturligt, då en resa/utlandsboende är en mer speciell situation jämfört med det vanliga livet man lever hemma. Dels att det blir något annat för oss tittare att följa livet i ett annat land med en annan kultur. Och dels, speciellt, om man bor utomlands för en bestämd tidsperiod. Då blir det ju oftast att man hittar på mer saker än man skulle göra hemma i Sverige. Och så blir det ju andra saker, sådant som inte finns här :-)

Jag har också funderat på det där med idéerna... jag imponeras verkligen över hur YouTubers lyckas komma på nya videos hela tiden. Otroligt duktiga människor!
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Svar: Visst, de inspireras av varandra och således uppkommer nya ideer, men det är ju ett bra sätt.
Jo, det har du rätt i .. häftigt av Tomu att säga upp sig från jobbet för att kunna hålla på med YT på heltid, då brinner man verkligen för det man sysslar med och vågar satsa :) Grymt.

7

Jag är lite sen med att kommentera eftersom jag tagit total bloggpaus under semestern (både från min egen och andras bloggar) men nu försöker jag läsa ikapp lite här och där. Jag har sedan ett par år tillbaks också tyckt att folk tappat intresset för bloggar, både att skriva själva och att läsa andras bloggar. Det är möjligt att Youtube delvis tagit över - själv har jag noll intresse för YT följer jag ingen där. Jag tror däremot att instagram slagit ut bloggarna. Instagram är snabbt och lätt. Jag älskar instagram men jag gillar fortfarande bloggar också, och har svårt att överge den världen även om min egen blogg knappt har några läsare längre...

Svar: Förstår det :-) Min blogg har fortsatt att gå på sparlåga också; det är ju egentligen det naturligaste under sommaren. Den är så kort här uppe att vi inte vill slösa bort den på att sitta inne framför datorerna :-)
Skönt att höra att det inte bara är jag som känner såhär angående bloggvärlden -att folk inte verkar riktigt lika intresserade längre av att läsa bloggar.

Ja, jag tror också att YouTube är en stor bidragande faktor. Människor idag tycker nog helt enkelt bättre om att inte behöva läsa så mycket... ;-P Dock har även jag själv upptäckt det skojiga med YouTube den senaste tiden. Har ett tag följt lite olika YouTubers, men i sommar har jag startat igång min egen kanal och tänkte prova på det här med att publicera videos (utan att lägga ner min blogg förståss) :-)

Jag tror också du har helt rätt angående Instagram! Jag tror att det är en kanal som håller på att överskugga bloggarna. Dels för att det är så snabbt och enkelt, dels för att människor inte behöver läsa så mycket utan det är mest fokus på bilder. Och framförallt tror jag nog det kan bero på att idag är det så många som läser/kollar sina sociala medier via mobila devices (kommer inte på vad det heter) som smartphones, surfplattor o.s.v. Och då är det så lätt med enkla upplägg som t.ex. Instagram. Jag tycker det känns så tråkigt, men det är min filosofi om hur det kan hänga ihop.

Men jag håller absolut med dig; jag är också så att jag inte är beredd att ge upp bloggandet ännu. Även om också min blogg endast har ett fåtal läsare. Jag har ca. 20 besökare per dag, men jag gissar på runt 4-5 LÄSARE. Tidigare i sommar blev ett av mina inlägg uppmärksammat på blogg.se och jag fick drygt 100 unika besök tack vare det. Dock, så fort inlägget försvann från startsidan rasade (bokstavligen) statistiken ner till 15-20 besök igen.

Och det känns som om jag inte kan låta bli att dra lite paralleller med Lunarstorm-tiden. Jag hör ju till den generationen som var de sista att "överge" Lunarstorm. Eller överge och överge... jag plockade aldrig bort mitt konto där, utan det försvann i och med att sidan lades ner ;-P Jag tror det kan vara lite likadant med bloggarna. Vi som var med under bloggarnas "storhetstid" (ungefär 2006-2010) har svårare att överge våra bloggar än de som startat en blogg den senaste tiden. Vi har hunnit få en annan relation till våra bloggar än den (ännu) yngre generationen.

Oj, vad flummig jag blev nu ;-P Jag blir lätt så när det kommer till sådana här ämnen ;-)

Hoppas du haft en mycket fin semester i alla fall!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?