6:e juni – Sveriges Nationaldag
Idag är det alltså 6:e juni (How did THAT happened, för övrigt?!?) vilket betyder att det är Sveriges nationaldag.
Inte något som brukar vara överdrivet uppmärksammat direkt, och jag har inga direkta traditioner förknippat med den här dagen, men tänkte att jag kan i alla fall ge det lite uppmärksamhet här på bloggen :-)
 
Att jag inte har några traditioner kring nationaldagen beror säkert på att den under större delen av mitt liv INTE varit helgdag. Jag tog ju till och med Studenten den 6:e juni, eftersom den inte blev en röd dag förrän 2005 (och jag gick ju som sagt ut gymnasiet 2003).
 
Dock kan jag inte låta bli att tycka det är lite synd. Jag har länge önskat att Sverige varit ett land som skulle firat sin nationaldag stort. Typ Norge-stort. Eller som USA och 4:e juli. Jag vet att svenskar inte är ett dra-på-stort-firar-folk, som t.ex. amerikanerna vilka verkligen kan det här med att fixa STORA evenemang. Men det hade ändå varit roligt.
 
Jag vet att alla främlingsfientliga människor där ute antagligen tycker att det "inte finns något Sverige kvar" att fira  (fattar inte hur de kan resonera så, eller hur det kan finnas så mycket hat)...Men jag skulle inte vilja fira det Sverige som existerade på 1600-talet. Jag vill hellre fira det land vi blivit idag.
Naturligtvis finns mycket att önska... som T.EX. all främlingsfientlighet och allt våld som följer i dess kölvatten.
Men jag kan inte låta bli att känna mig stolt över att bo i ett land som faktiskt har möjligheten och medmänskligheten att ta emot och hjälpa så otroligt mycket människor.
Jag känner mig tacksam över att bo i ett land som människor flyr till och inte från.
Jag har alltid tyckt om historia, men det är när jag läser om vissa tidsepoker i vår historia som jag skäms för vårt land.
Det är det nya jag tycker vi kan fira... Att Sverige trots allt är ett land där alla ska vara välkomna, oavsett etnicitet, religionstillhörighet, nationalitet o.s.v. Naturligtvis kan man väl debattera om detta verkligen stämmer, med tanke på alla hatbrott man läser om. Men jag hoppas innerligt att rasismen aldrig ska bli så stor att det är den som kommer definiera Sveriges syn på omvärlden.
Jag är dålig på att uttrycka mig i skrift, men jag hoppas att jag fått fram det jag vill säga och att texten inte missuppfattas.
Sammanfattningsvis är jag stolt över att Sverige är ett land som hjälper andra människor och det är den aspekten jag tycker vi ska fira med nationaldagen. Ett Sverige för alla.
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Ja, hur blev det plötsligt 6 juni?
Hjälp, gud vad fort tiden går.
Tror det är svårt att skapa traditioner runt en dag som är så ny. MEN det verkar som om det faktiskt håller på att bli större runt denna dag, iaf om jag ska gå efter instagram etc :-)
Tror också det blir större firanden i länder som har självständighetsdagar att fira. Då firar man frigörelse och och självständighet. Sverige har inget sånt i bagaget, ingen vet ju ens vad vi firar den 6 juni. Allt är vagt vad gäller den dagen.
Men däremot vet man exakt vad man firar den 17 maj eller 4 juli. Det blir SÅ stort och SÅ firat iom att det handlar om utbrytning och frihet och självständighet. Fjärde juli är enormt stort, och det firas av alla. Samma med 17 maj. Härlig stämning blir det!
Men, jag tycker nog att Sverige börjar firas rätt bra det också nu.
Fast, egentligen är det ju midsommaren som är den rätta dagen för Sverige. SÅ tunga, fina traditioner med den dagen.
Ha en fortsatt fin dag, fast nu ser jag ju att den är slut hemma. Nåväl, har en fin 7 juni :-)

Svar: Precis, det var ju alldeles nyss det blev 2016... ;-)
Ja, jag tror du har rätt i att det är svårt med firande och så när dagen är så pass ny. 6:e juni har ju bara varit röd dag sedan 2005, och det är ju inte lång tid på det stora hela.

Håller också med om att det förmodligen är lättare med stora firanden i länder där nationaldagarna är självständighetsdagar. Då blir det så tydligt, och alla vet, varför man firar. Här finns det ju egentligen ingenting att fira på det sättet, så det är precis som du skriver -det är inte någon som vet vad nationaldagen står för (jag själv inräknad).

Och jag skulle absolut, någon gång i livet, vilja prova på att befinna mig i Norge och/eller USA vid deras respektive nationaldagar. Att bara få känna på stämningen :-)

Och du har nog kanske rätt i att midsommar är Sveriges "riktiga" nationaldag. Det är den dagen som verkligen ÄR den stereotypiska bilden av Sverige. Bara tre veckor kvar nu :-D

Ha en riktigt fin dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?