Experienced Driver and a feeling of being old
 
Såhär har det sett ut varje dag den här veckan - i alla fall till och från. Det har snöat, slutat, snöat, slutat... om  vartannat. Varje dag.
Men i och för sig är det ju bara mitten på April, och det är inte ovanligt att det fortsätter komma snö hela den här månaden. Det är inte riktigt exakt vad detta inlägg handlar om...
Det är att idag är nämligen sista dagen en får ha vinterdäck på bilen.
Lite väl tidigt, kan jag tycka. Personligen tycker jag sista April känns som ett mer rimligt datum. Just för att vi fortfarande kan vänta eventuella snöfall. Det kan absolut snöa i slutet av april; det händer ju till och med att det kommer något sista snöfall i början av Maj.
 
Och jag vet att detta slutdatum för vinterdäck är lite flytande. Ska man någonstans där det fortfarande är vinterväglag (typ till fjällen) eller att det är risk för vinterväglag får en fortfarande ha vinterdäck, vilket gör att här uppe är det inte lika strikt.
Men det känns ändå som om en bryter mot reglerna när det passerat 15:e april.
Så mitt förslag är: Byt sista vinterdäck-dagen till 30:e April istället.
 
 
En annan bilrelaterad, men dock onödig, fakta är att jag precis kom på att jag haft körkort i exakt 14 år idag.
Det är fjorton år sedan jag klarade uppkörningen, den där vackra dagen i April 2003.
Faktiskt så var det exakt lika fint väder då som det är idag (i alla fall just nu, i skrivande stund). Blå himmel, sol och helt snöfria samt torra vägar.
14 år... Kan man kalla mig "experienced driver" nu då? ;-)
Å andra sidan kan jag säga som så också... att de barn som föddes när jag tog körkort får börja övningsköra själva om två år. Är det dags för mig att börja känna mig gammal snart? ;-P
Era fantastiska kommentarer!
1

Vill önska en glad påsk! =)

Svar: Tack, detsamma! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
2

Visst snöar det i april. Mina minnen av påsk i Dalarna är att det var perfekt
för skidturer i skogen; tycktes alltid finnas snö. Bil var nåt som "andra" hade.
Trots det insisterade min Mor, att jag skulle ta körkort, när jag fylt 18. "Det är
något som alla kommer att behöva", sa hon. Så på sommarlovet fr Handelsgymnasiet
1946, gick jag i körskola. Vi hade ingen bil och absolut inga planer på att köpa en.
Jag fick ett gulligt körkort i skinnfodral - har det än - På den tiden gällde körkortet
"for ever".
1951 kom jag hit, och vad blir första jobbet? Vän och chaufför till världens
raraste tant! Men jag fick lov att ha körkort fr staten, där jag bodde,
så det blev körskola igen. Och jag älskar att köra bil; så glad att jag fortfarande
kan göra det.
"Experienced driver" - njaaa, kanske, men det beror på hur mycket och VAR du har kört.
Har du varit ute på långkörning nån gång?

Glad Påskdag, Erica! Hoppas du inte halkar av vägen med sommardäcken. :)
Ciao!

Svar: Ja, precis! Snön ligger ju fortfarande kvar i april, och det är inte ovanligt att det kommer något sista snöoväder i slutet av månaden. Den här veckan har det snöat varje dag. Inte hela dagarna, utan mer som "aprilväder" med snö och sol om vartannat. Men det har ändå snöat varje dag...
Vad roligt att läsa om dina körkortsminnen :-) Ja, körkortet ÄR sannerligen den bästa investeringen man gör i sitt liv! Det är ju svinigt dyrt, men så värt varenda krona!

Hon var klok, din mamma! Sannerligen så rätt i betydelsen av att ha körkort! Och vad coolt att körkorten på den tiden inte behövde förnyas. Dock kan man ju säga att det är bra idag också. Bra att en måste förnya kortet vart tionde år. Egentligen skulle en behöva göra en ny uppkörning med jämna mellanrum också, kan jag tycka. Speciellt typ efter att man fyllt 40-50. Då är det dels så länge sedan man gick på körskola, och så försämras ju allmänt reflexer och sådant ju äldre en blir. Har haft lite sådana funderingar i några år, speciellt sedan jag insåg att jag garanterat inte skulle klara en uppkörning om jag gjorde en sådan idag... ;-)


"Experienced driver" var lite med glimten i ögat ;-) Jämförde körkortstiden med pappa igår, då han insåg att det var 40 år sedan han klarade körkortet. Plus att han är yrkeschaufför (lastbil) sedan typ 30 år. DET kan man kalla "experienced driver" :-D

Nope, inga långkörningar. Önskar dock att jag hade det, om bara bensinen inte var så förbannat dyr! Händer flera gånger i månaden att jag önskar att bensinpriset låg på samma nivå som på 90-talet, när den kostade typ 8 spänn per liter.

Tyvärr ligger ju bensinen på mellan 14 och 15 kronor per liter idag. En får känna sig nöjd de gånger det går ner under 14kr. Tyvärr.

Så det längsta jag kört (alltså när det varit jag som varit chaufför) är ner till Umeå, vilket bara är 20 mil (40 mil tur & retur).


Hoppas du haft en fin påskhelg hittills och att den blir fortsatt bra!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?