5 saker jag lärt mig under mina år som bloggare
 
Det känns helt sjukt, men i höst har jag faktiskt bloggat i 10 år.
10 ÅR! TIO ÅR. Ett helt decennium! 
Inte på just den här bloggen i och för sig, men jag har funnits med i bloggvärlden så länge. Jag har varit en bloggare i tio år. Min hjärna kan helt ärligt inte riktigt ta in det.
Det var hösten 2007 som en 23-årig Erica tog steget och startade sin allra första blogg. Då via blogspot (en portal jag för övrigt INTE gillade)!
 
Jag har hunnit med att se många bloggar komma och gå; utvecklas och avvecklas.
Jag har varit med om måååånga bloggtrender. Se dem under sina storhetstider, för att sedan se något annat ta vid.
Jag har varit med under stora förändringar i bloggvärlden, t.ex. här på min portal blogg.se. Ni som bloggar här kanske minns det enorma plattformsbytet för en herrans (okej, nu ska vi kanske inte överdriva ;-P) massa år sedan? När alla tusentals blogg.se-bloggar flyttades över till publishme, vilket var blogg.se´s nya "plattform" (eller vad det kallades?)
Och jag har tappat räkningen på hur många upplägg av startsidan (blogg.se) jag hunnit vara med om.
 
Tio år ÄR en lång tid. Mycket hinner sannerligen hända under den tiden. Speciellt i "the world of social media"...
Jag tänkte i alla fall här lista 5 saker jag lärt mig under mina 10 år i bloggvärlden.
Listan ska helst läsas med en nypa salt. Men ärligt talat ligger det ändå ett litet uns av sanning i påståendena...
.
.
.
.
Om inläggstexten är 10 rader räknas det som en lååång text, vilket resulterar i att de allra flesta inte ids läsa igenom den.
That makes this blogpost doomed, I guess... ;-P
 
Om du inte är 20 år (plus/minus 3-4 år), modell och/eller Stockholmsbo har din blogg alla odds emot sig. (Ung förälder kan också fungera.)
Om du inte uppfyller dessa krav; om du är äldre och/eller bor norr om... typ Uppsala, så kommer du ha svårt att hitta människor som vill stanna kvar på din blogg. Om din blogg inte är väldigt speciellt nischad eller om du skriver om något MYCKET speciellt.
 
Kommentera andras bloggar (även om du kommenterar relevant till deras inlägg) för att locka besökare/läsare fungerar INTE.
I alla fall inte enligt min erfarenhet efter tio år i denna värld.
 
Andra prylar utöver datorer, såsom t.ex. smartphones och surfplattor är bloggarens värsta fiende.
Låter kanske konstigt, men det är i alla fall min erfarenhet. Vad jag lärt mig genom att vistas i bloggvärlden är att det är ÄNNU svårare idag än det var för några år sedan att få kommentarer på sin blogg, och enligt min analys beror det på dessa saker som inte är "riktiga" datorer.
Det ÄR bökigare att skriva på det lilla tangentbordet i en smartphone än på ett riktigt tangentbord, vilket gör att de flesta hoppar över att kommentera.
Kanske - eventuellt - klickar folk på Gilla-knappen om en sådan finns, men det är inte garanterat.
 
En bild säger mer än tusen ord.
Det måste väl nästan vara som den gyllene regeln i bloggvärlden ;-)
Bilder är a och o på en blogg.
Håll texten kort och kompensera med bilder; helst i så bra kvalité som du bara kan.
 
 
Det finns säkert en massa fler saker jag lärt mig genom alla dessa år i bloggvärlden, men detta är vad jag kommer på för tillfället. Och det var ju bara fem saker jag tänkte att jag skulle lista... :-)
Era fantastiska kommentarer!
Ruth i Virginia
1

Kul att läsa vad du tänker och har funnit ut betr. bloggning.
Själv har jag inte börjat trots att många uppmanat mej ,men
jag har så kul med att läsa och kommentera andras bloggar,
och vänner har jag fått på olika platser. Din är annorlunda för
du bor så långt norrut, Annikas är kul, för hon skriver om mina
egna trakter, Ditte jobbar delvis som reseledare och har tagit
mej med sej till många platser i Sverige jag aldrig haft chansen att se -
osv. osv.

Så, grattis till 10årsjubiléet, Erica!

Svar: Tack för din fina kommentar! Vad kul att du gillar mitt inlägg. Ja, det är rätt mycket en hinner reflektera över efter tio år i bloggandets värld :-)
Och ja, bloggar öppnar verkligen upp för nya vänskapsband, nya kunskaper och en massa "insikt" i hur människor runt hela jorden lever. Jag tycker det är just det som gör bloggvärlden så underbar! :-D En kan komma i kontakt med likasinnade och hitta vänner som en aldrig hade hittat för bara 20 år sedan.


Om du en dag skulle starta en egen blogg får du hemskt gärna skicka en länk!

Ha det jättebra!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Annika
2

JO, du har nog lite rätt.
Det handlar nog rätt mkt om tur också, tror jag , vad gäller kommentarer. Vet inte hur jag annars ska förklara det. Du gör ju alla rätt, skriver bra och svarar på de kommentarer du får + att du är aktiv som kommentator. Skumt det där, kan inte förklara det.
JA, smartphones har nog pajat mkt för oss som bloggar, det är mkt svårare att kommentera via dem.
Men sen är det verkligen så att bloggen har öppnat dörrar och gett nya vänskaper, det är det bästa av allt. Fantastiskt.
Bloggvärlden är som den är.
Men den är jättekul!!!
Så kul att du bloggar, Erica!!

Svar: Ja, det var bara några saker jag observerat under mina bloggår :-)
Tror nog också det är väldigt mycket tur involverat. Och att vara "på rätt plats vid rätt tid", och på något sätt lyckas blogga om något som blir väldigt stort typ strax innan det blir stort.

Ja, jag tror verkligen att smartphones och andra mobila "devices" är lika mycket bloggarens fiende som vän. De är ju bra på så sätt att en snabbt och enkelt kan uppdatera bloggen (eller vilka sociala medier det gäller) var en än är.
Men just eftersom det trots allt är jobbigare att skriva på en telefon så går det ut över kommenteringen.

Och precis; bloggandet öppnar ju verkligen nya dörrar och öppnar upp för nya vänskaper. DET är kul! Jag älskar det här att om en t.ex. har ett visst intresse/en viss hobby så är det enkelt att komma i kontakt med jämlikar, även om det inte finns några sådana i ens fysiska omgivning :-)

Tack för dina kommentarer! Ha det fint! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Det var ju jag då'rå
:-)

Ullis
4

Hej! Jag har väl slutat bloggat kan man säga. Gillar dock att vara med i EFIT. Men annars har jag tröttnat. Det ÄR trist att inte få kommentarer. Har försökt kommentera på andras, men som du skriver så funkar det dåligt.

Anledningen till att jag själv ibland hoppar över att kommentera hos en del bloggare är att de kräver inlogg på nån specifik "kommentarsida".

Svar: Hej! Tack för din kommentar :-D
Precis; en tröttnar till slut på bloggningen då det inte kommer in några kommentarer, i och med att en så stor del av inspirationen kommer från just kommentarerna.

Dessutom tror jag verkligen på det att vi som bor här uppe har extra svårt i bloggvärlden, just för att vi inte bor i Stockholm. Tycker det brukar kännas som att en fjortonårig Stockholmare kan starta en blogg, lägga upp 2-3 "instagrambilder" och få 5000 följare på två dagar. Samtidigt som en bloggare här uppe kan lägga ut meningsfulla blogginlägg/texter i 5 år utan att få mer än kanske 2-3 följare under den tiden.

Ursäkta om jag låter bitter ;-) Känner mig lite så när det handlar om bloggvärlden och geografin ;-P

Och ja! Jag hatar också när en kommer in på en blogg och läser ett inlägg en verkligen vill skriva något till. Och så kräver kommenteringen någon speciell inloggning, och det finns inte ens något fält där en bara manuellt kan skriva in namn och bloggadress. Det kan ju inte vara bra för de bloggarna heller... Att bara människor med konto på samma portal kan kommentera...

Hoppas du får en bra dag idag :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Grattis till 10 år :D det är riktigt länge ju

Svar: Tack! :-D Ja, det känns konstigt att det gått så lång tid. Att jag faktiskt bloggat i ett helt decennium. Var bara 23 år när jag började, och det känns som i en annan livstid...
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?