Ett ljus i mörkret, och lite annat
Vintersolståndet
 
Idag är det den dagen... då det är som absolut mörkast på hela året. Då det inte blir ljust förrän typ vid 10, solen börjar gå ner vid 12, är helt nere strax efter 13 och det är mörkt klockan 14.
Sååå deprimerande, och en ifrågasätter mer än en gång varför en bor här uppe.
MEN det finns något positivt med denna dag också. Något som faktiskt gör allt lite lättare..
Nämligen att det är NU det vänder. This is as dark as it gets!
Efter den 21:a december går vi officiellt mot ljusare tider. Visst, det tar sin tid. Det händer inte över en natt. Men bara känslan att det från och med nu blir ljusare och ljusare ÄR upplyftande.
Eller vad säger ni?
Januari är fortfarande en mörk månad, men redan i februari märker vi ju faktiskt skillnad. Högvinter är det fortfarande naturligtvis, men det är ljust betydligt längre på dagarna.
 
Ett ljus i mörkret
 
 
Två (eller tre) dagar kvar till julafton
 
Beroende på hur en räknar. Vet inte om en ska räkna med julafton eller inte?
Hur många fler tycker det känns helt sjukt! HUR snabbt har inte december gått i år???
Okej, det är säkert delvis för att fjärde advent infaller på självaste julafton i år, men det känns i övrigt också som att december bara rusat förbi.
Jag får seriöst nästan hjärtklappning när jag tänker på hur fort tiden går numera. En hinner ju knappt vänja sig vid att skriva ett nytt år innan det är slut... Känner paniken stiga, så vi går vidare ;-P
 
Snart julafton 2017. Känns ju som vi knappt hunnit smälta julmaten från 2016...
 
 
"Bara för att förpackningen var skitsnygg"...

Jag är väl (nästan plågsamt) medveten om att detta INTE går hand i hand med den minimalistiska livsstil jag vill sträva efter, men jag kunde helt enkelt inte låta bli.
Jag hade ju bestämt (inget jag skrivit om i bloggen dock, då det är en ovesäntlig vardagssak) att jag skulle sluta med sköljmedel när den flaskan jag hade var slut, då det är bättre för miljön och helt enkelt faktiskt inte behövs (endast för "lukta gott"-effekten).
Men när jag var på Rusta för ett tag sedan såg jag dessa flaskor. Och ja, jag köpte dem till 95% för att jag tyckte förpackningarna var skitsnygga! Självklart tyckte jag de luktade gott också, annars hade jag motstått frestelsen... ;-)
Dessutom är de ju bara Limitid edition, vilket gör att de kommer försvinna och jag kan därmed sluta med sköljmedel när DESSA är slut istället ;-)
Hur är det med er? Använder ni sköljmedel när ni tvättar eller har ni skippat det?
Vilken är er favoritdoft?
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Erica, visst har december gått sjukt fort. FATTAR det inte. Inte alls. Likadant varje år. Det bara brakar till, och så är et jul.
Tycker mörkret är förlåtande, och gillar det. HAR ju inte ALLS det mörker ni har, inte ALLS. Men jag minns att vintermörkret aldrig störde mig i Sthlm.
Här går solen ner 16:48 nu, och upp vid 7:30. SÅ stor skillnad mot hos dig.
Visst använder jag ett slags sköljmedel som ger god doft. Men i mitt fall är det som små kulor man lägger in i tvättmaskinen, och det ger otroligt god doft. KAN inte sluta med det. Vet inte heller hur miljövänligt det är, men jag älskar det.

Svar: Ja, eller hur! Fattar inte hur det ens kan gå så sjukt snabbt!! Som du säger; december går alltid fort. Men tycker det känns som om den här varit något speciellt... Kanske är det för att fjärde advent är julafton som sagt ;-)

Jag kan på ett sätt också tycka att mörkret inte är sååå betungande -i december. Då finns ju trots allt så mycket ljus överallt. Jag lider betydligt mer av mörkret i januari...

Tycker dock det är jobbigt att det bara är 4 timmars dagsljus. Och det är om det är fint väder. Är det mulet/snöigt/regnigt så blir det aldrig riktigt ljust den här mörkaste tiden.

Men; jag brukar se det som så, att vi får i alla fall vår kompensation... under sommaren blir det ju aldrig mörkt i sin tur :-)

Ja, sköljmedel är svårt att sluta med. Det luktar ju trots allt så gott från kläderna efter tvätt när en inkluderat det :-) Sköljmedelkulor har jag inte hört talas om. Här är sköljmedlet i flytande form. Kanske är ditt mer milljövänligt? Kanske.

Hoppas du får en toppenfredag! Själv ska jag nu iväg till min sista arbetsdag innan jul. Awesome! Jag älskar verkligen att arbeta, speciellt, sista dagen innan jul. Även de år den dagen infaller den 23:e :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Skönt att det snart ska bli ljusare igen! Jag har julledigt nu och förväntar mig att märka skillnad på ljuset när jag ska stiga upp och jobba igen nästa gång, nästa år. :-)
Jag använder aldrig sköljmedel. Det blir lite doft från det flytande tvättmedlet jag använder och det får räcka.
Ha en härlig julhelg!

Svar: Ja, visst är det härligt att tänka på! Mörkret ger inte vika riktigt än, men bara att veta att det i alla fall inte blir mörkare nu känns underbart :-D
Härligt med julledighet. Jag har också gått på ledigt idag. Dock blir det "bara" fyra dagar, då jag jobbar i mellandagarna, så jag börjar om den 27:e.

Roligt att höra från någon som inte använder sköljmedel. Eftersom jag är inne på att sluta jag också så känns det bra att höra från andra att det fungerar bara fint.
Bättre för miljön, och så behöver en ju aldrig tänka på om det luktar för mycket parfym från kläderna när en är ute bland folk (då en aldrig vet vilka som är parfymallergiker) :-)

Hoppas du får en riktigt fin och GOD JUL! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?