Mark von Canon
Det är en dag sent, men kom på detta under senare delen av kvällen igår och ides inte sätta mig och knåpa ihop ett blogginlägg vid den tiden.
MEN just detta är värt ett inlägg, så jag struntar i om det är försenat.
Okej, för alla andra är det väl egentligen ingen stor grej. Snarare tvärtom.
 
Men det var i alla fall min älskade kameras "5-årsdag" igår, den 17:e januari.
Igår för exakt fem år sedan kom pappa och hämtade mig efter jobbet (hade ingen egen bil då) och vi åkte till Mediamarkt på Storheden i Luleå. Därifrån gick jag sedan ut genom dörren med den materiella lyckan, och för övrigt det dyraste jag köpt i hela mitt liv (inklusive bilen)!
I den röd-vita påsen låg alltså en Canon EOS 5D mark II. MIN Canon EOS 5D mark II !!
Jag har ALDRIG önskat mig något materiellt SÅ mycket som jag önskade mig den kameran!
Aldrig!
Inte före, och inte efter!
De flesta vet vid det här laget att jag verkligen önskar mig nya möbler, men inte ens den önskningen är lika stor och intensiv som Canon-önskningen var!
 
När det gäller min 400D (min första systemkamera) började jag sukta efter att uppgradera mig efter typ ett år.
Nu har det gått FEM ÅR med min 5D, och jag har hittills inte ens funderat på uppgradering.
Det har hunnit komma ut både mark III:an och mark IV:an, och visst... jag har ibland tänkt att det skulle vara roligt att ha någon av dem. Men jag har aldrig tänkt så mycket mer än det.
De gånger jag använder min mark II slås jag över hur nykär jag fortfarande är i den!
 
Och ja, jag HÖR hur (typ) patetiskt och fånigt allt det här låter.
Det ÄR "bara" ett materiellt ting. Men jag känner verkligen äkta LYCKA när jag tänker på att jag är ägare till en sådan kamera.
 
Hur många tusen bilder jag tagit med Mark von Canon har jag ingen som helst susning om, men det är många!
Räkneverket börjar om vid tiotusen exponeringar, och det har börjat om ett x antal gånger. Så det skulle inte förvåna mig om det snart börjar närma sig hundratusen...
Jag räknade ju för typ två år sedan ut hur stor mina sammanlagda bildfiler på hårddisken är. Nu är ju förra systemkameran också inräknad i det, men ändå. DÅ låg siffran på 1 TB med bara bilder!
Och det är som sagt två år sedan. 
 
 
17:e januari 2012 - Nyss hemkommen från Mediamarkt, och lyckan var sannerligen total! Tog några bilder innan jag packade upp kameran; och jag tror det var mest för att jag ville dra ut på känslan.
Minns att jag nästan - men bara nästan - inte ville packa upp den, då jag inte ville att den där speciella känslan skulle försvinna.
 
 
18:e januari 2012 - Absolut första bilden med Mark von Canon.
Såhär i efterhand önskar jag verkligen att första bilden hade varit något roligare, och finare, motiv. Plus att fokus är totalt fel. Knappt något fokus alls. Har försökt lägga på skärpa i Photoshop, men man ser ändå ändå att jag missade fokus när jag knäppte bilden.
Men men... det ÄR den absolut första bilden fotad med denna kamera, och det gör den ändå speciell.
(Ser att vi hade ungefär lika mycket snö då som vi har just nu.)
 
 
Och en sommarbild från första sommaren med kameran. Fotad i Öjebyn.
Ides faktiskt inte gå igenom hela arkivet för att försöka hitta en favoritbild. Det hade ju tagit år och dag!
Dock minns jag att jag var riktigt nöjd med denna när den togs. Körde med en lite annan redigering då; massvis med färgmättnad, kontrast och mörk vinjettering. Jag gillar fortfarande färger, men är över den där stilen när jag drog upp färgmättnaden typ onaturligt mycket.
När jag ser tillbaka på bilderna från den tiden gillar jag dem fortfarande, men det är inte så som jag vill redigera mina bilder idag.
För detta inlägg har jag i alla fall redigerat om den lite så att den skulle få en lite mer naturlig look.
Era fantastiska kommentarer!
1

JA, vad härligt!

Jag minns när du köpte den. Underbart att du fortfarande gillar den så mkt. Fantastiskt!!
OCH den är ju bra. OCH den är ju ingen slit och släng kamera heller. SÅ visst fattar jag att du inte har minsta tanke på att byta ut den.
Jag skulle själv vilja ha en sådan kamera. KAN tänka mig vilken skillnad det var då du bytte upp dig!!!
Jag får vänta ett tag till med mitt byte, men jag ser fram emot när det blir av.
Jo, säkert går det i perioder hur man redigerar bilder. Tycker att jag ser mindre vitt och överexponerat nu. Förr var ju nästan varenda bild överexponerad.

Fortsätt nu att älska din Mark von Canon!!!
Plåta massor!!

Svar: Ja, det ÄR verkligen en underbar kamera som jag älskar otroligt mycket :-D
Och skillnaden mellan kamerorna är sannerligen enorm! Jag minns att det allra första jag älskade med 5D:n var det höga ISO´t. ISO-pressning upp till 25600. Och att gå från en kamera där högsta ISO var 1600 till 25600 var som en dröm! Amatörmodellerna idag har ju lite högre ISO, men 400D:n börjar ju ha rätt många år på nacken nu...

Det jag dock är lite rädd för är den dagen då jag måste byta ut slutaren (tror jag det är)... Den är ju bara gjord att egentligen hålla (i alla fall som bäst) ett visst antal exponeringar, och jag misstänker att det är en dyr historia. Som tur är tror jag ändå att siffran för "max antal exponeringar" ligger på sexsiffrigt, alltså över 100 000 :-)

Men som sagt; det var bara ett exempel. Finns SÅ mycket med 5D:n som jag älskar!

Redigering, ja. Du har rätt i att det allmänt går i perioder. Ena året är det "inne" med en viss typ av redigering, och nästa år är det något annat som gäller. Precis som med allt annat ;-)

Precis; där ett tag var det väldigt överexponerade och high key bilder som gällde. Var nog därför det var så populärt att överanvända sig av reflektorer (reflexskärmar) :-)

Eller när detaljbilder och macro var som mest på tapeten. Och då när alla bilder innebar att man skulle hålla kameran snett. Sådana bilder kan i och för sig fortfarande bli intressanta, men jag tycker inte man ser det fullt lika mycket längre.


Förstår att du också är peppad på att uppgradera. Jag håller tummarna att du snart får möjligheten att göra det :-) Är det en mark III eller en mark IV du tänker dig?

Ha det fint!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Vet inte, Erica. De är ju SÅÅÅÅÅÅ dyra. Men det är ju lite av en önskedröm. Kommer inte att kunna uppdatera min kamera på ett tag. SÅ vi får hoppas att min håller. Den har 7 år på nacken snart, och den börjat bli sliten och trött. Helt klart.
Skulle så gärna vilja ha en MKIII el IV.
Men, ja...När jag kollar på en "bundle" på en MKIV på Amazon nu ser jag att den kostar 4,399 dollar!!! Då kommer den med ett 24-70 objektiv och ett minneskort på 128GB.
Sen ser jag kamerahuset, vara kamerahuset, på en annan sida, 3.499!!!
Så, jag får nog bida min tid och gå och snegla och önska.
Njut av din. Men jag hör dig vad gäller slutaren. INTE kul. Undrar också vad det kan tänkas kosta?

Svar: Ja, de är verkligen löjligt dyra de där kamerorna. Det låter som att priset där borta hos er matchar vad de kostar här också... Har inte kollat närmare, men prislappen (i alla fall för en mark IV) ligger på närmare 40 000 SEK...
Å andra sidan; ju mer och ju längre man önskar sig en speciell sak, desto lyckligare blir man den dagen man verkligen får/köper den. Som jag och mark II:an :-D

Håller tummarna att du också får möjligheten att bli ägare till din drömkamera en dag!

Annars kan man ju, om man vill, gå vägen via en semimodell. Man får en uppgradering som jag förstått ändå är ganska stor från amatörmodellerna, även om det inte är hela vägen upp till en fullformatare.

Nu är jag tyvärr inte så tekniskt lagd när det gäller kameror, utan jag har alltid mest gått på känsla ;-) men som jag förstått det är en semimodell idag så gott som en proffsmodell, men med APS-c sensor istället för fullformat. Och en positiv grej med just detta, är att ens EF-S objektiv passar till de kamerorna. EF-S passar ju inte till fullformat, utan till dem är det endast EF.

Slutaren ja... Har egentligen börjat tänka på det under den senaste tiden, då jag tidigare läst om att den kan behöva bytas ut till slut. Men som sagt; det är efter ganska så extremt många exponeringar. Så jag hoppas att den går som den ska länge till :-D
Peppar peppar! är det väl bäst att lägga till också ;-P
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?