10 saker bara vänsterhänta förstår
 
Jag är vänsterhänt.
Som vi alla vet är det en minoritet av befolkningen som har vänster hand som den dominanta.
Resten av världen är högerhänt.
Finns det någon av er som också är vänsterhänt, eller är ni allihopa högerhänta?
Om det finns någon mer vänsterhänt person som kikar in här känner ni kanske förmodligen till de problem jag skriver om i detta inlägg...
Problem med vardagliga ting och företeelser som högerhänta typ aldrig behöver tänka på, men som vi vänsterhänta brottas med hela tiden. Eller "brottas" låter väl kanske en aning dramatiskt, men jag försöker mest bara formulera mig på ett hyfsat sätt ;-)
 
 
--------------------------
 
Här kommer i alla fall 10 saker från vardagen som vi vänsterhänta känner igen...
 
 
 
1. Vi kan inte använda vanliga blyertspennor.
Nej, det är helt enkelt ingen idé. Blyertspennor går inte att använda om en är vänsterhänt.
Att skriva med sådana betyder två saker...
1 - Att hela sidan på handen blir alldeles mörkgrå, eller om en skrivit mycket; svart.
2 - Att allt man skrivit på pappret blir alldeles utsuddat, eftersom handen dras över pappret hela tiden en skriver.
Detta minns jag var extra jobbigt när jag gick i skolan. Vet inte hur det är nu, men då fick vi inte använda bläckpennor. I alla fall inte i grundskolan.
Och jag minns att i mellanstadiet (alltså 4:an-6:an) skulle vi alltid skriva en s.k. "kladd" först, för att sedan renskriva texten innan vi lämnade in den. Men det hjälpte ju inte direkt för min del, då verktyget var en blyertspenna. Mina renskrivna texter hade ju fortfarande det där gråa, utsuddade över sig då jag var vänsterhänt...
 
 
2. Problemet när det bara finns högersaxar tillgängliga.
Speciellt om saxarna var sådana där till och med handtaget var utformat för att den skulle ligga så skönt som möjligt i handen. Alltså de som har som typ en "vinge" som går ut från handtaget. Hoppas ni förstår vilka jag menar :-) Fiskars-saxar ser ut så.
De ÄR ju väldigt sköna att klippa med OM man använder rätt sax för handen!
Att använda motsatt sax (alltså t.ex. en högersax för en vänsterhänt) när det gäller just dem ÄR en PLÅGA!
Det gör ont och det bildas djupa märken i tummen. Det känner ni säkert igen om ni någon gång använt en sådan sax till fel hand.
 
Och visst, det brukar ändå ofta finnas både höger -och vänstersaxar. Dock, om det finns tio saxar sammanlagt på ett ställe, så finns det allt som oftast 9 höger och 1 vänster.
Och OM det bara finns en typ av sax så är det alltid en höger.
Den mesta befolkningen ÄR högerhänta. I get it. Men ÄR man vänsterhänt är det ett problem.
 
3. Multiplikationsstenciler när en gick i skolan.
Jag vet inte om det bara var vi som hade sådana, men när jag gick i låg -och mellanstadiet hade vi en viss typ av stencil för att träna upp multiplikationstabellerna (gångertabellerna).
 
De såg ut som så, att talen stod i en lodrät stapel på vänster sida av pappret.
Sedan var det typ 6-7 lodräta staplar bredvid, till höger. De var tomma, och en skulle alltså skriva svaren där.
Man började med spalten längst till höger.
När den var klar vek man hela den spalten bakåt, så att man inte såg den.
Sedan fortsatte man med nästa stapel, tills alla var ifyllda. Pappret såg ut som ett dragspel när man var helt färdig.
Varje stapel skulle dessutom göras på tid, för att en skulle träna upp tempot i huvudräkningen.
 
Och för en vänsterhänt betydde det att en alltid fick aningen längre tid än en högerhänt, eftersom en var tvungen att hela tiden lyfta handen för att se vilket tal det var.
Tror faktiskt att det ibland fanns spegelvända sådana stenciler också, men oftast fick man de som ultimat var gjort för högerhänta.
 
4. Fylla i/skriva på papper som sitter i en pärm.
Hittade denna punkt när jag googlade runt lite och måste bara ta med den! Klockrent.
Speciellt om det är en s.k. gaffelpärm.
 
5. Använda simpla köksredskap som t.ex. en vanlig konservöppnare.
Vänsterhänta blir ändå lysande på att hitta vägar att använda saker på, men det blir trots allt väldigt "bakvänt" och krångligare när prylen gjorts för högerhänta.
Med "vanlig" konservöppnare menar jag en sådan liten klassisk "manuell" sak.
De där större, klumpigare med typ ett vred försöker jag mig inte ens på. Någon enstaka gång tror jag att jag försökt, men jag får aldrig ett tillräckligt grepp om burken för att kunna öppna den när jag tvingas använda fel hand.
 
6. Att aldrig få en jämntjock skiva när man skivar bröd.
Klassiskt vänsterhandsproblem! Och störande!
Att skiva t.ex. en limpskiva betyder att en ALDRIG får en jämntjock skiva om en är vänsterhänt.
Det börjar alltid bra. Högst upp blir tjockleken perfekt. Men någonstans strax söder om mitten börjar kniven dra "inåt", och botten blir dubbelt så tjock som toppen. Och så blir det hur mycket en än försöker vinkla kniven "utåt".
Eller i och för sig... inte hur mycket man än gör det. Vinklar en tillräckligt mycket blir botten istället trådstunn. Det finns inget mellanting.
 
7. Smöret på fel sida av smörkniven när en tar över den efter en högerhänt. ;-P
Okej, denna punkt skrev jag mest bara med lite glimten i ögat ;-) Självklart blir det så även tvärtom.
Ifall en vänsterhänt haft smörkniven först och en högerhänt tar över. Då är ju smöret på "fel" sida för hen.
Dock är ju trots allt de flesta högerhänta och därmed använder vänster sida av kniven...
Vänsterhänta använder höger sida.
 
8. Att skriva på en whiteboardtavla.
Där har vi å ena sidan samma problem som med blyertspennorna... att man hela tiden suddar ut det man skrivit.
Det andra jag tänkt på är att det är omöjligt att skriva i en rak linje på just en whiteboardtavla.
Men jag vet inte... kanske har högerhänta det problemet också?
Ni som använder höger hand - tycker ni det är lätt att skriva rakt på en sådan tavla?
 
 
9. Att lära sig något handarbete, t.ex. att sticka eller virka.
Ofta - i alla fall av min erfarenhet - blir det så att en ska lära sig sådant av en högerhänt, vilket resulterar i att det blir alldeles bakvänt. För båda parter.
Det blir krångligt för "läraren", som måste försöka tänka om.
Och det blir krångligt för "eleven", just eftersom det blir så bakvänt för läraren.
 
 
10. Örat/handtaget alltid på "fel" sida om muggen/måttet.
Ett litet i-landsproblem visserligen, men för att få ihop 10 punkter fick den vara med :-)
På muggar med en bild på (ej sådana med mönster runt hela) sitter ju handtaget allt som oftast till höger om bilden, alltså så att högerhänta får bilden, framsidan, mot sig.
Vänsterhänta får dricka från "baksidan" ;-)
 
När det gäller olika mått (typ litermått) så ser man oftast märkningen, alltså deciliterstrecken, om man håller måttet med höger hand.
Håller man det med vänster hand är det oftast den amerikanska skalan man ser, alltså cups och sådant, eftersom det brukar finnas båda skalorna på måtten man köper numera.
 
 
Slutligen måste jag bara få säga - men det är bara mina egna funderingar - att jag på något sätt tror att vänsterhänta blir skickligare på att träna upp att använda sin högra hand, än vad högerhänta blir på att använda vänster.
Vad tror ni?
Tror ni det kan vara så?
Eller tror ni det kan vara tvärtom? 
Era fantastiska kommentarer!
1

Man blir definitivt skickligare och mera båd-hänt!
Inga problem, bara lösningar!
Att lära sig att sticka var inget svårt, bara att sitta mittemot den som lär ut! :-)

Svar: Ja, jag tror också man blir skickligare på att använda båda händerna när man är vänsterhänt. Precis; en blir bra på att hitta lösningar istället för problem, vilket ju faktiskt är en bra egenskap :-D
Ja, i och för sig hade jag heller inte så stora problem med just stickningen. Att virka var däremot svårare (för mig). Försökte lära mig via mamma och mormor flera gånger när jag var yngre, men det var inte förrän jag började på Repris 2011 som jag verkligen lärde mig... Har dock glömt det igen nu ;-P För min del sitter stickkunskapen bättre :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ullis
2

Känner igen allt, men jag har inga problem med sax eller konservöppnare. Jag klipper och öppnar burkar med höger hand, så nog har jag säkert övat upp att använda högern. Det där med whiteboarden känner jag också igen, att det är svårt att skriva rakt och att man får färgen på handen när man skriver. Blyerts har jag inte heller tyckt om att skriva med. :p

Det där med muggarna har jag aldrig tänkt på. :D Ska tänka på det när jag dricker ur nån mugg som är "fram och bak" så att säga.

Svar: Vad roligt att det finns flera av mina läsare som också är vänsterhänta :-)
Klippa med sax kan jag nog bara göra med vänster hand, om det inte är bara att klippa av presentpapper :-) Konservöppnare använder jag också bara vänsterhanden till. Det fungerar, men jag tror det ser väldigt bakvänt ut ;-)

Och whiteboard samt blyerts ja...! Usch. När jag var liten tyckte jag om att köpa olika typer av färgglada blyertspennor med mönster och sådant, men insåg till sist att det inte var någon idé att äga just blyerts. De går ju inte använda utan att vänster hand blir alldeles svart!

Örat på muggar brukar jag tänka på ibland, men i ärlighetens namn är det inget som egentligen stör mig så mycket. Som tur är ;-)

Hoppas du haft en bra onsdag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
3

Kul och intressant! Ibland försöker jag borsta tänderna med vänster hand,
tänker att det kan vara bra att träna lite grann, i fall man skulle bryta höger arm. :)
Men herre je, så otymplig man är. Även när jag försöker skriva mitt namn.

Flera av vår presidenter är/var vänstrare, som t. ex. George W. Bush, Clinton och Obama.

Svar: Roligt att du tycker det :-) Ja, det är mycket som ställer till det lite för oss vänsterhänta i en högerhänt värld...
Kan nog vara smart, att träna upp den icke-dominanta armen/handen också. Som du skriver; om man någon gång skulle råka bryta den dominanta armen. För är det någon arm man skulle bryta, så nog kan jag ge mig tusan på att det skulle vara den dominanta! ;-)

Skriva mitt namn har jag också försökt mig på med fel hand, i mitt fall högerhanden. Vill man någon gång skriva något så att det ska se ut som ett barn har skrivit det så ska man absolut skriva med fel hand :-D I alla fall enligt min erfarenhet ;-)

Tack för din kommentar! Hoppas du får en trevlig dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Thomas
4

Hej, jag föddes 1951 i Småland och saknade syn på höger öga. Om det var därför eller andra orsaker vet jag inte men jag var tydligen den första i skolan som fick använda vänster hand. Jag känner igen mycket av det du skriver om men jag använder samma kaffemugg som högerhänta men håller den med vänster hand så det upplever jag inte som ett problem ;)

PS: Du blandar friskt mellan "man" och "en" i din text. "En" förknippar jag med min farmor och betraktar som gammaldags småländska men det ska man tydligen ska man använda det numera om man vill vara genusneutral och PK.

Svar: Hej och välkommen till min blogg!
Vad skönt att du inte behövde lära om, men det är egentligen hemskt att det skulle krävas någon typ av problem för att få lov att skriva med vänster hand. Att det överhuvudtaget varit så att det varit ett högerhäntstvång är helt sjukt!

Min farbror föddes 1952 här i Piteå. Han var vänsterhänt, men var tvungen lära om för att skriva med höger i skolan. När hans bror (min pappa) däremot började skolan behövde vänsterhänta barn inte lära om. Han är född 1959. Båda bröderna var/är vänsterhänta.


Ja, de flesta av punkterna på denna lista är skriven med glimten i ögat. Det mesta (ingenting egentligen) av sakerna är inte något jag tänker på i vardagen. Vi vänsterhänta lär oss ju använda högerprylar på "vårt" sätt, vilket blir det naturliga efter ett tag. Så som sagt; skrivet lite med glimten i ögat.


Ja, visst. Det stämmer att jag brukar blanda "en" och "man" när jag skriver. Oftast i livet använder jag "en", men "man" smyger sig in ibland.

Tror det hänger kvar lite sedan jag gick i skolan. Har det för att vi fick lära oss att "man" var s.k. "talspråk", och vi skulle helst inte skriva texter med talspråk. Sen fortsatte det när jag gick på universitetet (gick Lärarutbildningen 2003-2005). När vi skrev t.ex. grupparbeten och uppsatser ville vi helst undvika att använda "man" eftersom det lät lite för luddigt. Inte för att vi använde just "en", utan vi försökte mer använda ord som "jag", "vi" o.s.v.

Så det är sedan dess jag haft lite svårt för att använda ordet "man" när jag skriver (även om det som sagt slinker igenom ibland). Det sitter alltså kvar sedan högstadiet att inte skriva med talspråk. Samma sak som det här att inte börja alla meningar med "jag". Eller att inte börja en mening med ordet "och". Eller att använda samma ord mer än typ 2 gånger i samma textstycke (vi fick "Upprepning" som påpekande om vi inte försökte hitta synonymer).
P I X E L I E - Erica Pettersson

Anonym
5

Mycket av det här känner jag igen mig i speciellt det med saxarna, men också när man skivar bröd. Det är också vara väldigt irriterande när man tar emot smörkniven.

Svar: Trevligt med en till lefty :-D Precis; saxar kan verkligen vara ett riktigt tortyrredskap att använda med motsatt hand. Som sagt speciellt de där som har en "vinge" för att handen ska vila bra om handtaget...
Och ja, bröd har också alltid varit ett störande moment! Botten blir alltid antingen lövtunn eller 2-3 gånger så tjock som ovansidan.
P I X E L I E - Erica Pettersson

En gång frågade min mamma mig hur jag gör när jag skriver. ( Jag kladdar inte med handen ) Jag hade ingen aning. Jag hade bara lärt mig det, och det är typ omöjligt för mig att skriva med höger.
6

En vänsterhänt tjej

Anonym
7

När jag var liten frågade min mamma hur jag inte kladdade när jag skrev.

Anonym
8

När jag var liten så frågade mamma mig hur jag gjorde för att inte kladda. Jag hade ingen aning för jag hade bara lärt mig det. Jag hade aldrig ens tänkt på varför jag inte kladdar, trots att jag är vänsterhänt. (Jag var 9 år När mamma frågade mig detta)

Svar: Ja, det är imponerande! När jag skriver med blyerts blir jag alldeles grå längst hela handen, och texten blir utsmetad. Jag slutade med blyerts så fort vi fick börja använda bläckpennor i skolan ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Vera!
9

Jag känner igen mig I nästan allt du har skrivit. Jag tänkte faktiskt på det här med pärmar igår, när jag skulle ta ut några papper från en pärm. Förra året fick jag i julklapp av mamma en konservöppnare för vänsterhänta och en nagelsax för vänsterhänta. Det kändes ungefär som att flyga uppe bland molnen. Jag var verkligen jätteglad, för jag tror inte att du vet hur många gånger jag har antigen råkat klippa mig I fingret eller klippt för långt in på nageln med den där sablans höger nagelsaxen. Jag tycker att det borde finnas ett företag som bara gör saker för vänsterhänta.. Ha en bra dag!

Svar: Hej och välkommen hit till min blogg! Kul att höra från någon mer vänsterhänt. Ja, det finns verkligen en del vardagliga grejer som är en utmaning för oss vänsterhänta, eftersom allting utformas efter högerhänta. Ett företag som fokuserar på att tillverka saker för just vänsterhänta... Ingen dum idé alls!
Förstår att du blev glad över att få de sakerna i julklapp. Sådant som kan verka som "skitsaker" för många, men som verkligen känns som en stor befrielse!

Hoppas du haft en mycket bra dag och att du får en mycket trevlig fortsatt vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Vera!
10

Förra året fick jag i julklapp en konservöppnare och en nagelsax för vänsterhänta.Jag var överlycklig,vet du hur många gånger jag antingen har råkar klippa mig I fingret eller råkat klippa för långt in på nageln när jag använt en höger nagelsax. Ha en bra dag min vänsterhänta vän!

Isa
11

Hej. Min skola har nyligen blivit nybyggs. Allt är nytt, utom vänstersaxarna. Det finns 145 fönster på skolan och jag överdriver inte. Men nej några nya vänstersaxar kan de inte fixa. Högersaxsarna däremot ät splitternya. Men vänstersaxarna skulle jag tippa på att de är 15 år gamla. Kul! Jag kom och tänka på en sak när jag läste det om att skiva bröd. När man bakar och man ska ha 100 gramm smör. Har ingen aning om det är 100 gram smör eller 115 gramm. Helt omöjligt utan att krångla fram vågen som ligger underst i lådan. Hejdå! :-D

Svar: Hej och välkommen till min blogg! Vad roligt att du tagit dig tid att skriva en kommentar till mitt inlägg! Men usch! Bakläxa för den skolan! Varför inte köpa in nya vänstersaxar också när allting annat är nytt? Kan inte tänka mig att det är någon större utgift (behövs ju inte lika många vänstersaxar).

Det med smöret har jag inte ens tänkt på! Men du har helt rätt; det är lite på samma sätt som med brödet... man vet aldrig om man fått exakt rätt mängd eller inte. Har kniven "dragit" inåt eller utåt? Blev det Nästan 100 gr, eller blev det drygt 100 gr.?
En eloge till dig dock om du krånglar fram en våg och väger det. Så duktig är inte jag. Brukar alltid chansa på att det blir rätt ;-) Och hittills har tack och lov fungerat bra.
Att vara vänsterhänt i en högerhänt värld kräver verkligen sin anpassning. Lite knepigt med så pass många saker som majoriteten av befolkningen (högerhänta) gör utan att tänka.

Välkommen tillbaka! Trevlig påsk!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Mona
12

Är också vänsterhänt å känner igen mig... Har bara lyckats lära mig virka- min gamla syslöjdslärare gav upp när hon skulle lära ut stickning. Men jag funderar på det med bladen på vänstersaxar -är det bara för att man tvingades använda högersax från början, eller är bladen på vänstersaxen satta fel, eftersom jag alltid tycker jag klipper brevid den linje jag försöker klippa på ett papper för att bladet är konstruerat så det skyms ?
:)

Svar: Tack för din kommentar :-) Det är alltid roligt att höra ifrån andra vänsterhänta, speciellt eftersom typ alla man möter är högerhänta ;-)
Du har inte fel om saxar.
Bladen är spegelvända på vänstersaxar jämfört med högersaxar. Anledningen är precis som det du skriver; det är för att man ska se bladet "som klipper", så att säga. För att man ska se precis där man ska klippa. Är man vänsterhänt och använder en högersax blir det dolt vilket gör det svårt att följa en precis linje.
Jag upptäckte detta så sent som för bara några år sedan... Hade hela mitt liv trott att saxar med handtag som på bilden i detta inlägg automatiskt varit "för båda händerna" (eftersom de inte har en "vinge", som på Fiskars).
Men så läste jag om detta någonstans, hämtade en sax och började studera den... Och det stämde. Det är bladen som avgör om det är en höger -eller vänstersax.
Den på bilden är en högersax. Använder man den med höger hand ser man precis var man klipper. Använder man den med vänster hand blir det dolt.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Mona
13

Är också vänsterhänt å känner igen mig... Har bara lyckats lära mig virka- min gamla syslöjdslärare gav upp när hon skulle lära ut stickning. Men jag funderar på det med bladen på vänstersaxar -är det bara för att man tvingades använda högersax från början, eller är bladen på vänstersaxen satta fel, eftersom jag alltid tycker jag klipper brevid den linje jag försöker klippa på ett papper för att bladet är konstruerat så det skyms ?
:)

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?