7:e maj - När vintern kom tillbaka
 
Det kan brukar komma ett sista bakslag runt den här tiden. I början av Maj, innan våren drar igång på allvar, brukar det komma en sista snödrabbning.
MEN det är ändå lika deprimerande varenda gång! Usch!
Speciellt som jag alltid ser så våriga, och till och med somriga, bilder på andra bloggar. Bilder från södra delen av landet. Bilder på grönskande träd, på härliga vårblommor, underbara bilder på rosa körsbärsträd o.s.v.
Och här ser det ut såhär... Snö.
De senaste dagarna har det varit underbart vårväder. I fredags kröp det till och med upp över 15 grader.
Och idag gick det ner igen till runt nollgradigt, samt att det har snöat hela eftermiddagen och kvällen.
 
Snälla våren; NU får du ta och komma även hit till oss!
Jag tycker vi har förtjänat det efter 6 månaders vinter!
Era fantastiska kommentarer!
Ruth i Virginia
1

MEN va tråkigt! Snö önskas inte vid den här tiden på året.
Det blir bara grått och slaskigt. Nej, sol ska ni ha, och det blir det snart.
Kan tänka mej, att det skulle vara svårt att vänja sej vid det extrema väder ni här däruppe
om man inte var uppväxt där. Är det folk som flyttar dit söderifrån?
Finns det industrier? Vad jobbar folk med för det mesta? Är intresserad.
Kram!

Svar: Ja, det är verkligen deprimerande. Till och med för att vara här uppe! Ungefär vid den 10:e maj brukar det ju ändå börja småknoppas på träden... Men det har inte börjat än. Idag (onsdag) har det också snöat så gott som hela dagen hittills.
Ja, jag tror nog att en del flyttar hit söderifrån. Och Piteå ökar stadigt i befolkningsmängd, så det är roligt :-)

Nu är jag ju i och för sig partisk, då jag ÄLSKAR min hemstad, men jag tycker Piteå är en väldigt attraktiv kommun att bo i. Inte för stor och inte för liten. BRA förskolor (alltså barnomsorg). BRA skolor (vi brukar ligga på varierat 1:a och 2:a plats över skolkommuner i Sverige). Framtidsvisioner. o.s.v.

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag ska svara på vad de flesta jobbar med här. Det är så spritt. Men vi har t.ex. två (2) stora pappersindustrier/fabriker här i Piteå. Det är Kappa och SCA. Där jobbar det mycket folk.

Men naturligtvis är det nog ändå Piteå kommun som är kommunens största arbetsgivare. Där de allra flesta jobbar, jag själv inkluderat. Jag jobbar inom Måltidsservice, alltså i kök på förskola.

Men jag tror nog ändå att väldigt mycket av de människor som flyttar upp till just Piteå gör det för att studera vid Musikhögskolan. Det är en del av LTU (Luleå Tekniska Universitet). Musikhögskolan i Piteå är den s.k. Institutionen för musik och media på LTU. Söker man till en musikutbildning eller mediautbildning på LTU är det i Piteå man pluggar.

Dock är ju Piteå trots allt mest känt för sommarturismen. "Befolkningsantalet" ökar till typ det dubbla - minst - här under sommaren. Piteå havsbad är väl det mest kända. Och PSG, dvs. Piteå Summer Games (Sveriges näst största fotbollsturnering för barn och ungdomar, men över 800 lag från runt om i världen). PDOL, dvs. Piteå Dansar Och Ler. Och så vidare... Det är så mycket som anordnas här under sommaren.

På vintern är det förmodligen trevligast här om man är intresserad av vinteraktiviteter som att åka skidor, skoter, skridskor och sådant. Gillar man inte snö får man det tuffare ;-)

I december är det dagsljus 4 timmar per dygn, ungefär mellan 10:00 och 14:00.
Men då är det å andra sidan dagsljus 24 timmar om dygnet i juni. Vid midsommar går solen ner runt 00:30 och upp igen runt 01:00. Och under den halvtimmen solen är nere hinner det ju ändå inte bli mörkt.

Oj, det blev en jättekommentar. Och jag känner att jag började sväva iväg lite ;-)

Hoppas du får en riktigt fin onsdag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?