Piteå blötast i Norrbotten i höst
 
Bilden är en printscreen från PT´s (Piteåtidningens) hemsida.
Också så är bilderna i artikeln inte från i höst, utan från 1997 respektive 2014. Men det ser en om en läser texten :-) 
 
Jag såg precis denna artikel på PT, och kunde inte låta bli att blogga om den...
Nu har jag i och för sig inte varit in specifikt på SMHI och bakgrundskollat, men det är ju ändå en faktaartikel... ;-)
Och jag måste få säga att det inte direkt förvånar mig. Inte för att jag vet "first hand" hur pass mycket det regnat i höst på andra orter, men här har det ju verkligen regnat HELA hösten!
Det har inte varit något sådant superskyfall, men det har regnat så gott som varje dag. Ibland flera dygn utan uppehåll.
Så deprimerande att verkligen få det svart på vitt, i siffror, att den här hösten verkligen regnat bort...!
 
Dessutom, som syns i slutet av artikeln, så har vi sannerligen rätten på vår sida att klaga på den här sommaren.
0-4 dagar med högsommarvärme! 0-4 dagar! På en hel sommar!
Deprimerande känns det ju också att sommartemperaturerna ändå klassas som "normala" i år.
Vad tusan?? Vid ett tillfälle i JULI hade vi ju så kallt som ynka 7 grader...!
 
En annan sak är att mitt minne inte brukar vara vad det borde, MEN jag har alltid sagt att hösten 2011 var den sämsta typ... ever!
Enligt mitt minne var det också en höst som regnade bort.
JAG.MINNS.RÄTT!!! (Läs vid den första röda pilen jag gjort).
 
Dock verkar ju sommaren 1997 typ ha gått till historien...
220mm regn i juli, varav 198mm under en enda dag!
Jag var nyss fyllda 13 år då, och jag kan inte säga att jag minns själva skyfallet. Eller att det var just 1997.
Det jag dock minns är själva översvämningarna efteråt, och att vägar spolats bort.
 

Så... avslutningsvis vill jag bara säga...
Om jag klagar mycket på vårt väder i år... så är det befogat.
 
 
Hur har hösten varit där Du bor? Regnig? Solig? Kall? Varm?
Har du något speciellt minne av något extremt oväder?
Era fantastiska kommentarer!
1

Ja, jag bor ju lite söder om dej och här var september till största delen grå (3 soliga dagar kanske?). Sen kom oktober och då regnade det i två veckor, men nu har vi haft några soliga/halvsoliga dagar :-).

Svar: Precis; lite längre söderut är det. Dock är det ju inte överdrivet långt, så jag kan tänka mig att ni också haft mycket trist väder den här hösten.
I artikeln stod det att det regnat 18 dagar hos oss i september, vilket då betyder att det var 12 dagar med uppehåll. Betyder dock tyvärr inte sol. Uppehåll i det här fallet betyder "det-är-sekunder-från-att-börja-regna-men-är-rent-tekniskt-uppehåll" ;-)
Tror vi såg solen en (1), max två (2) gånger i september. Inte konstigt att vi svenskar lätt blir höstdeprimerade...
För när det regnar 4-5 dygn utan ett enda uppehåll, då blir en gode less!

Och som du skriver; oktober har inte varit mycket bättre. Vi har också haft några riktigt vackra (strö)dagar, men annars har det bara regnat...

Vi får väl hoppas på november... Men jag hyser inga större förhoppningar ;-P

Hoppas du får en fin fredag imorgon och en mysig helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Så jobbigt med regn! Man förväntar sig ju att hösten ska vara sådär härligt fin med solsken och granna lövträd, men nej. Här i Finland har det också regnat en hel del, men nu till helgen ska det bli sol och fint. Dock börjar redan minusgraderna komma så det är inte så kul, men men... Hellre soligt och kallt än regnigt och blött! :)

Svar: Ja, visst är det störande när det regnar hela tiden! Precis som du skriver så vill en ju att hösten ska vara den där vackra, färgsprakande årstiden då en kan gå loss med kameran :-D Håller tummarna att det stämmer att det ska bli soligt hos er i helgen. Hoppas det smittar av sig ända till oss också :-)
Och ja, precis. Nu har kylan börjat anlända också. Själv var jag tvungen att plugga in motorvärmaren för två dagar sedan :-( Men du har rätt: hellre lite kallare och sol, än regnigt och blött. Är det lite kallt går det i alla fall att klä sig. Jag hatar att bli sjöblöt varenda gång jag sticker näsan utanför dörren ;-)

Hoppas du får en mysig helg, oavsett väder :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?