7x Barnprogramnostalgi
Hej på er denna Valborgsmässoafton!
Hoppas ni har det bara bra, oavsett om ni jobbar, jobbat eller om ni är lediga. Jag kan tänka mig att det är många som är lediga idag, då valborgs trots allt är en klämdag i år.
Själv har jag jobbat under förmiddagen, men sitter just nu hemma och filosoferar lite ;-)
 
Tänkte i alla fall att vi kör på lite mer nostalgi här på bloggen. Mitt favoritämne, som ni vet ;-)
Den här gången är det TV som gäller. Närmare bestämt 5 program jag tittade på under min barndom.
Lägger fokus på vad jag kollade på under 90-talet. Dels för att jag knappt minns 80-talet, och dels för att under det decenniet var typ Björnes magasin och Bolibompa de barnprogram jag kollade på.
På 80-talet hade vi, som så många andra, två kanaler. 1:an och 2:an.
1990 fick vi en tredje kanal; 4:an.
Senare under 90-talet började det komma fler och fler kanaler, men det var ändå rätt länge vi "bara" hade 2-3 kanaler.
 
Men det var bara en kort bakgrundscheck.
Tycker vi kör igång nu...
 
 
 
Tippen
 
Ett program som, jag tror, gick som sommarlovsmorgon ett eller något år minns jag hyfsat tydligt.
Jag minns programmet och övergripande vad det handlade om, men kan inte säga att jag minns specifika avsnitt.
Tippen gick i alla fall ut på att det var Lasse, Morgan, Eva och Kenneth som på ett lekfullt, lärorikt och pedagogiskt sätt guidade 90-talets barn i det här med sopsortering och vikten att ta hand om naturen.
 
 
 
Mirror Mirror
 
Var det något jag sannerligen var såld på under min barndom, så var det historier som handlade om tidsresor.
Mirror mirror var en serie med ett visst antal avsnitt, inspelad på Nya zeeland (tror jag). Snabbt förklarat handlade den om två flickor som hade samma spegel i sina rum, men vid olika årtal i historien. Denna spegel visar sig vara en portal mellan årtalen, och flickorna kan gå mellan tiderna.
Det är Jo som lever på 1990-talet, och det är Louisa från år 1919.
Ganska snart upptäcker de problematiska händelser i "dåtiden", vilka de måste kämpa för att stoppa för att det inte ska få katastrofala följder i framtiden.
 
 
Screenshot från Youtube
 
Disneyklubben
 
Klicka här för att komma till ett avsnitt av Disneyklubben på YT (gick inte att bädda in, nämligen).
Disneydags såg jag också naturligtvis, men något jag faktiskt tyckte var ännu bättre var Disneyklubben!
Med Alice Bah, Eva Röse och Johan Pettersson som programledare.
Kommer ihåg att jag älskade blandningen av Disneyserier, att själva programmet spelades in i en Disneyinspirerad studio (naturligtvis) samt att de hade så mycket olika och roliga inslag. Bland annat hade de en återkommande punkt som kallades "Märkvärdigt". En fick skriva in om en hade något som var lite "annorlunda". Kommer ihåg till exempel i ett avsnitt så var det två tjejer som hade sparat håret så att det räckte ner till fötterna...
 
 
 
Småstjärnorna
 
Också ett program jag satt bänkad framför på fredags(?)kvällarna -Småstjärnorna. Minns att jag till och med ett år - 1996 - spelade in hela säsongen på VHS.
Dessa kassetter har jag faktiskt fortfarande kvar, och jag har en VHS-spelare. Så känner jag mig nostalgisk är det bara att sätta igång -96 års avsnitt av Småstjärnorna :-)
Programledare för detta program var Agneta Sjödin och juryordförande var Anders Berglund. De två övriga jurydeltagarna var olika personer varje vecka.
 
Dessutom, bland alla barn som mimade till sina idoler i detta program hittar vi också, som alla vet, en liten 8-årig framtida Oscarsvinnare...
 
 
 
 
 
Lilla sportspegeln
 
Har egentligen inte mycket att säga här, men Lilla sportspegeln får vara med för att jag ändå tittade på det vilket betyder att det ger mig nostalgikänslor.
Dock måste jag ändå erkänna att nog kollade jag mest på detta program bara för att jag gillade introlåten samt Tom&Jerry-inslaget... ;-P
 
Dessutom; även här är det ju en människa som senare kom att gå vidare till att bli internationellt känd artist... Robyn var det som sjöng temalåten till Lilla sportspegeln.
 
 
 
 
 
Hjärnkontoret
 
Hjärnkontoret var ett teknik(sience)program för barn. På ett pedagogiskt och nyfiket sätt gick de igenom allt möjligt som hade med t.ex. teknik, jorden o.s.v. att göra. En kan säga att det liksom var ett roligt sätt att ha en NO-lektion på.
 
 
 
Jakten på den röda rubinen
 
Den här serien hittade jag under tiden jag letade på Youtube efter klipp till inlägget, men det var en sådan "Ja just ja!"-upplevelse.
Jakten på den röda rubinen var en typ av program där ett barn åkte ut någonstans i världen (med följeslagaren Agneta Sjödin) samtidigt som föräldrarna befann sig i en studio hemma i Sverige. Föräldrarna vet inte innan var barnet befinner sig någonstans, utan får reda på det under sändning.
Med hjälp av ledtrådar och frågor i studion ska barnet försöka hitta "den röda rubinen" där hen befinner sig.
Detta var ett program jag verkligen gillade, men minns dock inte hur många avsnitt det var. Eller om det höll igång mer än en säsong.
 
 
 
------------------------
Åh, vad kul sådant här är! Det tycker i alla fall jag, och jag kan sannerligen drunkna totalt i nostalgi!
Det är lite som när jag fotar, jag glömmer bort klockan...
 
 
Känner ni igen något av dessa program?
Framkallar de barndomsnostalgi för er?
Eller var ni kanske för gamla för dem när de gick? Eller för unga?
Har jag missat något program/serie?
Vilket barnprogram var DU som mest såld på under barndomen?
Det skulle vara jätteroligt att läsa era svar. Och på så sätt, som sagt, kanske komma på gamla TV-program jag glömt.
Era fantastiska kommentarer!
1

Åh vilket roligt inlägg! Verkligen nostalgi haha :)

Svar: Tack! Vad kul att du gillar inlägget! Nostalgi är verkligen så roligt! :-D
Hoppas du har en fin valborgs :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Hjärnkontoret, Lilla Sportspegeln och Småstjärnorna känner jag igen, resterande är jag nog för ung för att minnas. Jag kollade ofta på Bolibompa, och allt vad som nu sändes under den timmen, som barn. Bananer i pyjamas tyckte jag om, och Ankliv, Luftens hjältar, Bumbibjörnarna, Disneydags, Doktor Kosmos, Noaks Ö, De tre vännerna & Jerry, Räddningspatrullen, Tillbaka till Vintergatan, Kim Possible och Totally Spies, bara för att nämna några :P
Dagens visa minns jag också, det var inge bra xD

Svar: Tack för din kommentar!
Vad roligt att några av programmen på listan är nostalgi för dig också :-) Jag älskar verkligen nostalgi, och nästan ännu mer att läsa/höra om vad som är nostalgi för andra.

Bolibompa ja; Det är ett program som verkligen funnits länge :-D Disneydagsserierna, typ Bumbibjörnarna, Ankliv, Räddningspatrullen o.s.v. såg jag också. Övriga program du listar känner jag igen, men tyvärr bara till namnen.

Åh! Dagens visa, ja! Det hade jag glömt. Tack för påminnelsen :-) Jag förstår dock vad du menar; det var inte mitt favoritprogram heller. Tyckte det var för långtråkigt, även om det inte var sådär jättelångt egentligen, hihi :-D


Hoppas du haft en fin valborgs!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

OCH här kommer en som är för gammal :-)
Känner igen Hjärnkontoret, Småstjärnorna och Lilla Sportspegeln. Inte för att jag tittade på dem, men jag minns dem.
Ngn ggn kanske jag hade på Lilla Sportspegeln om det började innan ngt program jag skulle se. MINNS signaturen. Disneyklubben har jag absolut ingen koppling till. Visste inte ens att det fanns en svensk version av den, haha. Har fö aldrig sett den här heller, tror inte K tittade på the Disney club heller.
Känner mig ganska borta i din lista :-) Jag såg lite andra program på 70 talet.
MEN det är KUL att läsa om nostalgi. ANY old time of the week!!

Svar: Ja, det är verkligen skillnad på vad som är nostalgi för olika människor :-) Det är därför jag älskar feedback både från de som har samma referenser som jag, OCH de som har andra nostalgireferenser. Det är Nästan så att det är Roligare med skillnaderna när det är personer som är äldre/yngre än jag :-D

Jag var ungefär 8-9 år när Disneyklubben gick (början av 90-talet), och enligt vad jag minns tyckte jag den var roligare än till och med Disneydags.

Programledarna var som sagt Johan Pettersson, Eva Röse och Alice Bah.
Johan och Eva är fortfarande skådespelare, och Alice är ju politiker (Kulturminister i den just nu sittande regeringen) :-)

Kul att du uppskattade mitt nostalgiinlägg, trots att det inte var så mycket nostalgi just för dig :-D

Ha en toppendag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?