Dags att bryta normerna?

Detta inlägg finns redan på min nya blogg,
men vad sjutton. Gör väl inget att publicera det
här på Pixeliebloggen också ;-)


December. Jul.
Detta är sannerligen en tid för mys och magi. Finns väl ingen högtid som tindrar så magiskt som just julen? I alla fall för väldigt många av oss på jorden.
Självklart finns det de som inte firar jul, samt de som mår dåligt av olika anledningar under denna högtid. Det är absolut inte meningen att vara exkluderande, men då inlägget kommer handla om en specifik detalj angående julen så vill jag inte sväva ut i hur många trådar som helst.
Det kan göras i andra blogginlägg.

Jag har aldrig varit någon stor filmentusiast, utan har snarare alltid blivit uttråkad eller somnat efter tio minuter när jag försökt se en film.
Dock har en sak slagit mig den senaste tiden, framförallt när jag loggat in på mitt Netflixkonto...
Det är frågan "Huuuur många julfilmer finns det egentligen??"
Jisses alltså!
Mitt "flöde" på Netflix svämmar verkligen över av julfilmer. Det är nästan så att det kommer upp fler julfilmer än vanliga filmer/serier för tillfället...

 
Vad som slår mig är dessutom att alla dessa julfilmer är av typen Du-kan-gissa-dig-till-med-lilltån-hur-den-slutar. Cheesy, gulligull, cis-normativt av typen "följ snygg tjej och snygg kille i ett Hollywood-romantiserat juläventyr".

Och innan någon hinner påpeka det: Ja! Jag vet att det är tanken med julfilmer.
I denna genre står den där tindrande julkänslan som prio ett, och handlingen kommer lite i andra hand. Jag vet att det är meningen att det ska vara lite cheesy.

Men jag kan ändå inte låta bli att fundera...
Går det inte att göra någon lite mer normbrytande julfilm?
Ja, jag vet att det faktiskt finns lite andra julfilmer än just dessa "cheesy" också. Men det jag tänker på är om någon kunde göra en med typ samma innehåll (alltså t.ex. julromantik), men istället för ytterligare ett "vackert cis-par" kanske karaktärerna kunde vara... ett homosexuellt par? Trans? Ickebinära? Familjer som inte enbart består av mamma-pappa-barn?
Men vem vet... kanske finns det? Bara att jag inte hittat dessa filmer?
Jag tycker i alla fall att den stora majoriteten av alla julfilmer en bombarderas med under december handlar om heterosexuella cis-relationer. Inte mycket variation där...

Helt ärligt så är detta inga nya tankar i mitt huvud.
Just julfilmerna har jag nyligen börjat reflektera över, men min önskan om normbrytande film har jag haft länge. Faktiskt långt innan jag fick på mig de feministiska glasögonen. Långt innan jag hade en feministisk analys överhuvudtaget. 

Jag kommer ihåg att redan när jag var yngre, typ i skolåldern, fantiserade jag över hur det skulle vara om någon (eller jag själv då jag alltid gillat att skriva) skrev någon sådan klassisk "prinsessa-prins-saga" men vände på allting i sagan. Vände på alla roller och perspektiv. Hur skulle det bli då?
Att jag tog upp detta var mest för att jag precis insåg att jag nog faktiskt ändå, längre än jag trott, drömt om normbrytande berättelser. Bara det att jag inte kunde just ordet "normbrytande" som 12/13-åring...

Kanske jag skulle försöka mig på att skriva en normbrytande julsaga/berättelse..?
Undrar hur det skulle gå? ;-P


Känner Du till någon romantisk julfilm som är normbrytande (utan att den gör en "big deal" av att den bryter normer)? Jag tar mer än gärna emot tips!
Vad tycker Du om tanken på (fler) normbrytande julfilmer?
Gillar Du julfilmer? Eller undviker du dem helst?
Era fantastiska kommentarer!
1

Läste nånstans att på Netflix finns det julfilmer som räcker i 1200 dagar. Julfilmer och julprogram.
HELT otroligt.
Ja, det är väl lite idéen med det hela att det ska vara gulligt, lull-lull och förutsägbara ÄR de!!
Lite som att krypa in i en låtsasvärld, att gömma sig i ett duntäcke. Det ska vara den WARM and ALL Fuzzy känslan, ja du vet ...
TROR att det finns flera stycken med LBGTQ-tema också. TROR det, men kan inte säga direkt vilka. Det är ju knappt man bläddra igenom den enorma massan som Netflix, Hallmark mfl erbjuder i juletid. Mkt lågbudget, men också stora budgetar. Tex The Christmas Chronicles och The Princess Switch etc
Jo, jag gillar julfilmer!! Absolut. Christmas Vacation är min allra största favvis. OCH visst gillar jag ett se en lågbudget per säsong på Netflix eller Hallmark också, haha. KUL att garva åt dem.
Erica, ha en fin och bra helg nu!!!
KRAMAR!!

Svar: Ja, jisses! 1200 dagar! Om en skulle sitta och gå igenom dem som ett "filmmaraton" skulle en vara tvungen sitta och titta på julfilm konstant i ungefär 3,5 år! Det är sinnessjukt mycket film!
Jepp, det är ju tanken med julfilmer. Att det ska vara sådana mysiga, varma feelgood-filmer där en liksom kan gosa in sig i en pläd/filt/täcke tillsammans med en kopp [valfri varm dryck].

Det jag känner är att det går ju lika bra att göra även om huvudpersonerna t.ex. inte skulle vara ett heterosexuellt cis-par.
Jag skulle också önska att en sådan film i så fall också gjordes på det sättet att det inte fokuseras på att det skulle vara uttalat "Den här filmen är en motpol mot andra och bryter mot normerna". Jag skulle i så fall önska att den gjordes på exakt samma villkor som alla tidigare julfilmer.

Blir bara mer och mer sugen på att försöka mig på att skriva en egen sådan berättelse :-D

Vad kul om det faktiskt är så att det redan finns den typen av filmer. Jag måste nog göra en lite djupare dykning i Netflixhavet, Google o.s.v. :-D


Ha en riktigt mysig andra adventshelg nu!! Vi hörs i bloggosfären nästa vecka!

Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?