Det var en fredagslista
 
Halloj där alla fredagsfirare!
En liten (eller inte så liten) fredaglista kommer här. Som ni vet vid det här laget älskar jag ju listor, så när jag hittade den här hos Annika kunde jag inte motstå!
 
♦ ♦ ♦ ♦ ♦
 
 
HAR DU...
 
Folköl i kylen?
Nej. Inte ens lättöl.
 
Något husdjur?
Nej. Men världens bästa Lucky skulle ha fyllt 12 år i måndags, om han levt idag.
 
 
 
En favoritsötsak?
Choklad.

Puder på dig?
Nix. Använder aldrig smink. Inte ens läppglans.
När jag var yngre gjorde jag vissa (halvdana) försök att börja sminka mig. Mest för att jag är tjej, och enligt samhällets normer "ska" tjejer sminka sig och typ äääälska smink.
Jag kände mig annorlunda för att jag inte var intresserad av smink eller att lära mig sminka mig på bästa sätt.
Även i mina "yngre vuxenår" gjorde jag vissa försök, men insåg till slut att det inte var värt det.
Jag hatade att ägna en massa tid åt att bli färdig, jag hatade att lägga pengar på smink och jag hatade att ägna tid åt att ta bort det på kvällarna.
 
Jag är så oändligt tacksam över att jag numera verkligen har kommit fram till vem jag är, och att jag känner mig tillräckligt självsäker för att skita i samhällets normer över "vilka intressen jag ska ha" eller hur jag "ska" se ut.
JAG är inte intresserad av smink, och då väljer jag också bort det från mitt liv.
Jag hatar verkligen generaliseringen att "tjejer tar alltid sååå lång tid på sig att bli färdiga". Jag är biologisk tjej, jag identifierar mig som tjej och jag behöver kanske 5 minuter på mig att göra mig iordning.
 
Oj! Det här blev som ett helt inlägg. Kanske behöver få ett eget blogginlägg snart ;-P

Några framtidsplaner?
Vet egentligen inte så noga. Men en jäkla massa framtidsdrömmar...

Några MVG:n?
Ett fåtal MVG:n blev det nog. I alla fall på gymnasiet :-) Jag några G, något MVG men flest VG.
Så jag hade väl inte direkt bäst betyg i klassen, men absolut tillräckligt bra för att vara stolt över mina avgångsbetyg.
MVG hade jag i:
 - Arbetsmiljö och säkerhet
 - Datorkunskap (okej, DET var inte direkt någon svår kurs, men ändå...)
 - Psykosocialt arbete
 - Svenska B
Jag gick Barn och fritidsprogrammet.
 
Betygen från högstadiet är dock en annan femma. Det gick inte lika bra där; mest för att jag sa typ en mening sammanlagt under tre år vid den tiden. Och eftersom jag var för blyg för att prata (till och med för att fråga om saker) så blev mina betyg lidande.
Dock tog jag mig ju ändå in på mitt förstahandsval på gymnasiet, så numera säger jag om högstadiebetygen "It´s ancient history" ;-)

Något beroende?
- Tja... datorn får jag väl säga då. Likt typ alla andra nutidsmänniskor ;-)
- Mitt armbandsur! Armbandet till den har varit trasigt i några veckor nu, och jag har fortfarande abstinens. Det verkar inte gå över (så snart MÅSTE jag få till att fixa det!) Jag har haft klocka på mig i stort skett varenda dag sedan jag fyllde 7 år och fick min första.
- TV:n, tyvärr. Jag klarar inte av när det blir helt tyst, så jag måste alltid ha TV:n igång, även om den bara går i bakgrunden. Egentligen spelar det ingen roll vad som visas, bara det är någon som pratar i bakgrunden...

Fikat idag?
Nope.

Nagellack?
Inte det heller. Här gäller samma sak som med smink; jag använder aldrig nagellack.
Läs svaret angående puder/smink här ovanför.

Någon vän från ett annat land?
Bloggvänner, ja. IRL-vänner, nej.
 
♦ ♦ ♦ ♦ ♦

VEM...

Avskyr du?
Ingen runt omkring mig.
Det skulle i så fall vara att jag härmas och säger "en viss president". Ser rött (eller orange hehe) när jag ser hans namn. Klarar verkligen inte av att höra hans röst heller. Klarar på riktigt inte av det!
Samt alla SD-fjantar här i Sverige.

Delar du mest minnen med?
Familjen.

Längtar du mest efter?
Fast jobb (är ju fortfarande vikarie, även om jag trots allt får jobba hela tiden).

Stör du dig på?
- Tvära kast i utetemperaturen. Just nu gick det från -25 grader tidigare i veckan till 0 grader idag.
- När det är riktigt kallt OCH snöar samtidigt! Då en inte vet om en ska sätta i kupévärmaren eller inte.
En vill ju ha haft den i när det är iskallt ute, men är den i och det snöar så blir ju hela bilen som en igloo.
Till vädret: BESTÄM DIG!! Antingen är det under 20 minusgrader, eller så snöar det. Och snöar det behöver det inte vara kallare än 10 grader!
- När människor nästan verkar VILJA missförstå betydelsen/användningen av det praktiska pronomet "hen", och spydigt kläcker ur sig kommentarer som "ja, det är väl en sådan där heeeen". Jag blir så frustrerad att jag knappt vet vilken fot jag ska stå på.
 
 

Gosar du med?
Ingen, tyvärr.

Lagar mat?
Jag. Ensamhushåll här.

Diskar?
Se föregående svar ;-)
 
♦ ♦ ♦ ♦ ♦

VILKEN...

Tidning läser du?
Läser inga fysiska tidningar. Och tyvärr knappt några på nätet heller.

Buss åker du oftast?
Åker typ aldrig buss numera, tyvärr. Det är synd egentligen, eftersom jag trots allt älskar att åka buss. Tycker det är riktigt trevligt. Och att bara sätta sig på en buss på morgonen på vintern är ju en fördel jämfört att börja sopa av/skrapa bilen och få igång den :-)
Det är bara så synd att det är så förbaskat Dyrt att åka buss! En tur -och returbiljett på lokaltrafiken kostar ju typ 50 spänn :-(

Dag fyller du år?
8 juli

Årstid föredrar du?
Våren! Absolut. Finns ingen bättre månad än Maj!!

Stad är du uppväxt i?
Piteå. Eller rent tekniskt är jag uppvuxen i Hortlax; en by ca 1 mil söder om Piteå stad (men inom Piteå kommun).
 
 
 
♦ ♦ ♦ ♦ ♦

VAD...

Gör du nu?
Sitter här framför datorn och degar. Fyller i denna lista samt kämpar mot störande hosta och återkommande hicka.

Är bra med dig?
Jag är lojal, pålitlig och omtänksam (vad tråkigt det låter) och jag är en person som alltid försöker se det positiva i saker. Och i andra människor.

Är dåligt med dig?
Jag är fortfarande lite för blyg och tillbakadragen för att riktigt passa in i samhället, även om det har blivit sååå mycket bättre på senare år.
Jag har lite svårt att få saker gjorda om jag har för mycket tid på mig. Arbetar egentligen som allra bäst under (måttlig) stress.

Vill du arbeta med?
Sociala medier. Fotograf. Författare.

Är roligast just nu?
Mitt jobb. Jag vet att det också låter tråkigt, men mitt jobb är verkligen det stora ljuset i mitt liv numera.
Jag ÄLSKAR mitt jobb!
 
 

Har du på dig just nu?
Vinröd-lila T-shirt, svarta pösiga mjukisbyxor, "cozy socks", min fodrade filt.

Äger du för skor?
1 par Kuomakängor (världens bästa vinterskor!)
1 par ballerinaskor (sommar) 
1 par Ecco joggingskor
Jag har alltid avskytt att shoppa skor, så jag äger bara precis det jag behöver, använder dem tills de är utnötta (bokstavligen) och köper nya när jag måste.

Har du för storlek i skor?
38

Läser du för bok?
Läser ingen bok just nu, då jag inte är inne i en läsperiod.

Ska du göra nu?
Äntligen, efter flera timmar av skrivande, klicka på Publicera inlägg ;-)
Sedan är klockan 23:00, så det dröjer väl inte överdrivet länge innan det är dags att gå och hälsa på kudden.
Era fantastiska kommentarer!
Ullis
1

Jag håller åter igen med dig på många punkter, bl.a. det med Trump, SD och dom dumma som inte fattar nåt om vad hen är. Det är jättesvårt det där med kupevärmaren, det tycker jag också. Som tur väl är så verkar det vara lite varmare nu ett tag, så då brukar jag skippa att koppla i den på jobbet. Jag är ju dessutom från Blekinge och är inte alls van vid kupevärmare därifrån, haha. Där nere finns t.ex. inga kupevärmarstolpar vid affärerna/på stan som här.

Svar: Hej och Tack för din kommentar :-D
Ja, tack och lov är vi många som avskyr den där orange s.k. presidenten som sitter i Vita huset för tillfället. Usch! Och det är 3 år kvar...

Samma med hen. Jag har så svårt att ta in hur människor inte kan se det praktiska med detta pronomen.

Och ja! Visst är det störande med kyla och snö samtidigt vad gäller kupévärmaren. Dock är det ju tur att en kan koppla ur den och bara köra motorvärmare (i alla fall jag) om det är riktigt kallt men ändå snöar. Då det är just kupévärmaren som gör bilen till en jäkla igloo vid snö ;-)

Så härligt att bo på ett ställe där en inte behöver motor-/kupévärmare. Dock är ju då frågan vilken typ av vinter en föredrar... Men när jag kommer ut till bilen under tidiga och kalla mornar väljer jag absolut regnig vinter ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ullis
2

Hej igen!

Jag föredrar också regnig vinter. Ibland är jag sugen på att flytta ner igen, men inte så lätt med fast jobb och rätt nyinköpt villa. :p Sen trivs jag ju bra här alla andra månader än just de värsta vintermånaderna.

Svar: Samma här; under t.ex. våren och sommaren skulle jag inte vilja bo någon annanstans än just här :-)
Ha det fint!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Kul att läsa. Det var en lite annorlunda lista denna gång, och sådana är alltid kul att bita tag i.
Önskar verkligen att du ska få fast jobb. Tycker de borde anställa dig nu på riktigt. Du har ju verkligen visat vad du går för, och att du älskar det du gör och är bra på det. SÅ jag håller alla tummar för fast jobb för dig.
Jo, alla är vi nog hopplöst beroende av nätet. Den som säger annorlunda är inte ärlig, tror jag. Haha.

Svar: Vad roligt att du tycker det :-) Ja, det var så roligt att göra den här listan, då den var lite annorlunda jämfört med "vanliga" blogglistor :-)
Ja, fast jobb skulle inte vara helt fel. Bara det att få prova på att ha månadslön istället för timlön... :-)

För att bli inlasad krävs det dock ganska mycket arbetad tid (vet inte exakt hur mycket dock, men det tar ganska lång tid). Som inlasad är en ju rent tekniskt sett också vikarie, men anställd. Det vill säga att en är garanterad heltidsarbete.

Precis; idag är så gott som varenda människa beroende av tekniken. Framförallt beroende av våra klösbrädor (som mormor kallar smartphones ;-)) På gott och ont.

Hoppas du haft en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
4

Jag är som du - använder inte smink. Pond´s hudkräm - för torr hud får man ju, hur man än gör,
i synnerhet vintertid då värmen är på.
Tidningsläsning tar upp mycket morgontid för mej. Böcker har jag slutat med, sen jag blev äldre;
tycks inte kunna koncentrera mej som förr.
TV-tittning är för det mesta nyheter och Jeopardy. Gillar politik och tar del i lokalpolitik (liten stad).
Vilken lycka att du gillar ditt jobb! Du borde givetvis få fast anställning.
Har många vänner i olika åldrar - träffar dom genom mitt voluntärjobb på loppisen.
Buss - åker aldrig; kör fortfarande bil.
Beroende av datorn - det första jag gör, när jag rullar ur sängen, är att kolla datorn.

Lycka till med din fotografering! Sluta inte med det.

Svar: Härligt att höra att det finns någon mer än jag som aldrig använder smink. Ibland känns det som jag är ensam om det... Ja, någon form av handkräm är ett måste -framförallt under vintern. Mina händer blir så torra att hela fingrarna ibland blivit helt "krackelerade", alltså spruckit sönder. Då gör det ont att räta ut fingrarna, och ont att böja dem. Tack och lov har jag äntligen hittat en kräm som fungerar nästan som en mirakelkur för mina händer, så den använder jag mest.

Ja, att läsa tidningen är egentligen en väldigt mysig stund på morgonen. Hade alltid den rutinen innan jag flyttade hemifrån. Men efter att jag flyttat slutade jag; mest för att PT (PiteåTidningen) är så hiskeligt dyr att prenumerera på. Dessutom går den inte ens läsa på nätet heller längre. Så gott som hela internetversionen av tidningen är låst, så att en bara har tillgång till artiklarna om en har en prenumeration.

Härligt med varierande åldrar på vännerna :-) En får oftast ett sådant stort utbyte av vänskaperna när det är så :-)

Och datorn ja. Suck, jag känner verkligen igen mig (och jag tror de allra flesta kan relatera). Att kolla datorn är typ en lika stor del i morgonrutinen för nutidsmänniskan som det är att gå på dass när en vaknat ;-)

Hoppas du haft en fin dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Åh, vilken rolig lista! Tycker om när du lägger upp listor (och alla andra dina inlägg förstås ;-)). Tycker du har så klockrena och beskrivande svar. Jag snor vidare den här listan i min blogg om det är ok. :-) Stooor kram!

Svar: Vad roligt att du gillar den. Jag hittade den på det som är min favoritblogg sedan 10 år tillbaka, och galen i listor som jag är kunde jag inte låta bli att låna med mig den :-)
Självklart är det bara att hämta den till sin egen blogg! Jag tycker det är så kul när jag suttit och lagt mina svar på en lista, och sedan få läsa andras svar. Se vilka likheter eller olikheter det finns :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?