Episk snösmältning om några månader?
 
Hur mycket kan det snöa egentligen?
Jag vet att jag typ bara skriver om och fotar snö, men jag kan helt enkelt inte låta bli. I vardagen denna vinter upptar vädret sååå mycket av min tankeverksamhet.
Jag kan inte minnas att jag varit med om någon vinter tidigare då det snöat så brutalt mycket och under en sådan lång period som det gjort den här vintern.
Jag vill också passa på att säga att bilderna gör inte riktigt rättvisa av hur mycket snö det faktiskt är. En måste nästan vara på plats för att förstå det fullt ut. Jag tycker nämligen alltid det ser ut att vara så "lite" snö när jag kollar på bilder jag nyss tagit. Speciellt om jag, som i den här bilden ↑ fotar från ett fönster.
Snön kom för att stanna i slutet av oktober, och sedan dess har det bara snöat mer och mer och mer och mer. Och mer.
Det känns som om plogarbetarna fått jobba konstant de senaste månaderna.
I början av januari hade det tydligen kommit tre (3) gånger mer snö än normalt. Och då har det snöat massor sedan dess också!
 
I ca. 2 ½ månad har det snöat nu.
Och det är fortfarande drygt 2 månader kvar av högvintern... Var ska detta sluta??
 
 
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag skottat min parkeringsruta i vinter.
Så gott som varenda gång jag kommit hem igen efter att ha varit borta (på jobbet eller någon annanstans) har jag varit tvungen stanna utanför P-platsen, hämta snöföran som hyresvärden tillhandahåller och skotta bort all snö innan jag kunnat parkera ordentligt.
 
Igår (onsdag) när jag kom hem på eftermiddagen gjorde jag exakt det. Skottade min plats så att den såg ut som på bilden här ovanför.
Senare under kvällen gick jag bort till COOP för att handla lite småsaker. När jag kom hem igen (vid 21:30 ca) var platsen fortfarande helt skottad, det var ingen snö på bilen och det snöade INTE.
"Toppen!" tänkte jag glatt. Kanske, kanske skulle jag bara kunna köra ut på torsdagsmorgonen utan att först sopa bilen.
Men neeeeej då...!
När jag kom ut imorse (alltså torsdag) så hade det naaaturligtvis vräkt ner snö under natten.
Parkeringen såg ut som om den aldrig blivit skottad, och bilen befann sig under ett täcke av 1 ½ decimeter snö.
Det var bara att plocka ut borsten ur bilen och börja sopa.
Och hugga tag i snöföran när jag kom hem igen...
Suck!
Snö är mysigt. Och vackert.
Men för oss bilägare utan tillgång till garage är det en ständig källa till frustration!
SPECIELLT DENNA VINTER!
 
 
Dessutom, som grädde på moset, hade vi en ordentlig köldknäpp tidigare i veckan.
Hittills har det faktiskt varit riktigt behagliga temperaturer. Faktiskt den ultimata vintern. Det har varit så pass kallt så vi haft pudersnö istället för blötsnö, men samtidigt inte så kallt att en fryser näsan av sig så fort en sticker ut huvudet genom dörren.
MEN som sagt; för någon dag sedan kom då köldknäppen.
Hemma hos mig, och på de ställen jag befann mig under dagen, låg temperaturen på ungefär 27-28 minusgrader.
Men jag vet att på sina håll häromkring var det nere på minus 30, 31, 32, 33 grader!
 
Jag minns ju visserligen fortfarande den gången då jag gick i högstadiet och det var 42 grader kallt.
Den gången då jag förfrös ansiktet under den 2 minuter långa vägen mellan skolan och hem (och då hade jag halsduk, mössa, vantar, lager-på-lager-kläder).
DET är det värsta JAG varit med om! MEN 32 minusgrader är inte att leka med det heller.
 

Det här inlägget skriver jag inte för att klaga på snön, vädret och temperaturen. Jag tycker fortfarande denna vintern är mysig.
Jag skriver det egentligen mest som en dokumentation att gå tillbaka till under kommande vintrar.
Gå tillbaka och minnas hur det var den där sjukt snörika vintern 2017/18.
 
Det enda jag dock gruvar mig inför, är April månad... och snösmältningen.
Det lär i år bli en snösmältning utan dess like. All den här snön är mysig nu, men den ska ju faktiskt tina bort också... 
Era fantastiska kommentarer!
1

Tycker du har den ultimata vintern. Underbart med all vacker snö ni har. Jag är väldigt avis. Skulle älska att bo där du bor just nu.
Skulle dock förstås gärna ha ett garage då :-)
Men vackert är det, och härligt med kylan. Sorry Erica, jag kommer inte att säga ngt neggigt om din vackra vinter. Du känner mig :-)
Så fota på!!

Svar: Ja, i år har det verkligen varit den ultimata vintern! OCH den första vintern då jag verkligen uppskattat snön till 100 (okej, 97) procent! :-D
Och temperaturmässigt har det varit perfekt! Förutom köldknäppen under ett par dagar, så har det mestadels varit runt -5 till -10 grader. Tillräckligt kallt för att vara pudersnö, men inte så kallt att det knappt går att vistas ute.

Dessutom, tror det är tack vare snön, så känns det som om Januari varit så mycket ljusare än i vanliga fall.

Ja, du skulle älska att besöka Piteå under vintermånaderna :-D För även om vi i vanliga fall inte har SÅHÄR mycket snö, så har vi i alla fall hälften. Och hälften av denna snö är mycket det också :-)

Roligt att höra att du gillar mina vinterinlägg! För när det ser ut såhär utanför fönsterna går det inte att låta bli att blogga om :-)

Hoppas du haft en fin dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?