Mitt hjärta är blått och gult!
Bilderna i inlägget är från förra årets nationaldag.
 
 
Så var det 6:e juni. Sveriges nationaldag. 
Det är 13:onde året vi firar den här dagen som en "röd dag" i almanackan, vilket betyder att nationaldagen alltså blev en helgdag år 2005.
Det betyder också att eftersom jag tog Studenten 2003, så sprang jag ut från gymnasiet exakt det här datumet för femton år sedan. Den 6:e juni 2003.
Helt sjukt att det gått 15 ÅR! How did that happened??
Det är "en persons hela skolgång plus en hel gymnasietid extra" sedan.
De personer som tar studenten i år hade inte ens börjat skolan när jag tog studenten!
Och btw... det är 18 år sedan jag gick ut 9:an/grundskolan!
De som föddes då blir ju för tusan MYNDIGA i år!!  Say What!?!
Iisch, vad jag känner mig gammal!
 
 
1983 blev Svenska flaggans dag officiellt
Sveriges Nationaldag, och 2005 blev dagen
en officiell helgdag, en s.k. Röd dag.
[ Källa ]
 
Därför lämnar vi det och återgår till vad inlägget skulle handla om... Nationaldagen.
Jag har inga traditioner runt nationaldagen. Inget direkt firande.
Men jag brukar ändå ägna den här dagen till att känna tacksamhet över att vara född just i Sverige. Att jag faktiskt hade lyckan att, av alla länder som finns, födas just här.
För det ÄR en lycka.
Vi ÄR väldigt privilegade i det här landet.
Jag skrev en lista i mitt förra nationaldagsinlägg över allt jag är glad och tacksam över, och eftersom det fortfarande gäller så tänkte jag helt sonika att jag lägger in den listan idag igen...
 
 
Jag är så tacksam över att universum gav mig ett hemland:
 
– Som haft fred i över 200 år.
Okej, framtiden är naturligtvis oviss som världen ser ut idag. Men hittills har ändå Sverige officiellt haft fred i över två århundraden...
 
– Som har gratis skolgång för alla; genom hela livet. Från förskoleklass ända upp till universitetet.
Även till viss del gratis förskola (allmän förskola: 15 h/vecka för alla 3-5-åringar).
 
– Där priset för barnomsorg är så kraftigt reducerat att alla som arbetar har råd att ha sina barn på förskola.
 
– Som har GRATIS sjukvård för ALLA upp tills en fyller 20 år!
 
– Som har GRATIS tandvård för ALLA upp tills en fyller 23 år!
 
– Som har kraftigt reducerad tandvård för alla vuxna (över 23 år).
Även om det inte känns så när en går till tandläkaren... ;-P
 
– Som har gratis medicin resten av året när en överstiger en viss summa.
Nu behöver just jag inte utnyttja detta, men för de som äter mycket mediciner, eller om jag behöver det någon gång, är det ju riktigt bra. Däremot vet jag att det är svårt att komma upp i högkostnadskort, eftersom medicinerna blir mer och mer rabatterade ju högre en kommer i summa.
 
– Som har hela 480 dagars lagstadgad betald föräldraledighet när en får barn!
Som jag förstått det ÄR det inte många länder i världen som har en sådan generös föräldraförsäkring.
 
– Som har betald sjukfrånvaro!
Kanske andra länder har det också? Jag vet inte.
Och så är ju det här med just Försäkringskassan en helt egen fråga en verkligen kan fördjupa sig i en annan gång, men rent tekniskt sett har vi ju faktiskt betald sjukfrånvaro.
 
– Som har 5 veckors lagstadgad semester. En har dessutom rätt enligt lag att ta ut 4 av de veckorna sammanhängande, t.ex. under sommaren. Det kan arbetsgivaren enligt lag inte neka.
 
– Med åsiktsfrihet, yttrandefrihet och religionsfrihet.
 
– Som är ett av de mest jämställda länderna i världen.
 
 
Naturligtvis är det flera av dessa punkter som går att bryta ner i en djupare analys, men det tänker jag inte göra idag.
Idag tänker jag vara tacksam över att vara född och leva i ett land som har alla dessa privilegier.
Att just jag vann guldlotten att födas här. I Sverige. I Piteå.
 
 
Sverige!

Du har dina brister, men du är ett fantastiskt land och jag älskar dig!
GRATTIS på Nationaldagen!
 
Jag måste också bara få lägga till hur mycket jag älskar vår flagga!
Jag älskar hur den liksom "ser ut som" en perfekt sommardag ♥

 
 


...och jag kan inte låta bli...
Jonna Jinton imponerar ALLTID med sina videos...
↓ WATCH THIS ONE ! ↓
 
 
 
Mitt hjärta är och förblir blått och gult!
Always
 
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?