Smart för miljön, matsvinnet... och plånboken
 
Idag kom paketet med sakerna jag beställt från matsmart.se. Det här är INTE något samarbete, men jag tycker helt enkelt idén med detta företag är fantastiskt!
Som vi alla vet vid det här laget håller sig de flesta livsmedel långt efter att "bäst före"-datumet har passerat, men då butiker inte får sälja sådant som gått ut så slängs därför hiskeligt mycket mat.
Matsvinnet i västvärlden är ett verkligt problem!
 
Jag menar; till exempel ägg håller sig utan problem en månad efter utgångsdatumet. Kanske mer.
I princip de enda sakerna som inte har så lång livslängd är t.ex. frukt, grönsaker, mejeriprodukter och mjukbröd (hårdbröd håller sig ju typ hur länge som helst...)
Dock måste jag bara få dela med mig av en "créme fraice-historia" från tidigare i våras.
Hittade en oöppnad créme fraice-burk i kylen för ett par månader sedan, vilken passerat bäst före-datumet med tio (10) dagar. Det är ju såklart mycket för en mejeriprodukt, eftersom de lika gärna kan vara sura dagen efter Bäst före.
Men öppnade den i alla fall och luktade på den. Inget fel på lukten.
Smakade lite på en tesked. Inget fel what so ever på den. Fullt ätbar!
Därför är ett starkt tips gällande mat: Stirra dig inte blind på datumet som står på förpackningen.
Använd syn, lukt och smak för att avgöra om maten är dålig eller ätbar.
 
Om du inte hört talas om Matsmart, så är det en sida där du kan köpa lite allt möjligt av mat, snacks, godis o.s.v. Ja, livsmedel helt enkelt. Sådant du kan köpa i vilken matvarubutik som helst.
Skillnaden är att Matsmart säljer sådan som butikerna inte längre får sälja.
De säljer sådant som annars skulle kastas. Saker som närmar sig utgångsdatum, eller sådant som helt enkelt passerat bäst före-datumet. Men ändå går hur bra som möjligt att äta.
Dessutom detta till nästan löjligt låga priser.
Naturligtvis säljer de inte typ mejeriprodukter, mjukbröd och sådant.
Det mesta finns också i väldigt begränsat antal, eftersom det trots allt är en matsvinnsida. Dock betyder det ju också att det kommer in nya saker hela tiden, då ju livsmedel passerar Bäst före hela tiden :-)
 
 
Bra för miljön - Bra för matsvinnet - Bra för plånboken
Kan det bli bättre än den trissen?
 
#sustainableliving
Era fantastiska kommentarer!
1

man kommer långt på att smaka och lukta :)

Svar: Exakt :-D
Idag är det SÅ mycket fullt ätbar och bra mat som slängs, bara för att vi stirrar oss blinda på datumstämpeln på förpackningen. Att använda våra sinnen, som smak och lukt, är det bästa sättet att se om maten är bra :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?