Nix. Mars är inte en vårmånad!
 
 
En sak stör mig lite. 
Det är hur jag läser och hör runt överallt på sociala medier hur det låter på människor som att det på något sätt är något extremt att det snöar/är kvar snö nu i Mars. 
Som att det är så ovanligt och att vintern är ovanligt lång. 
.
.
Men nej! 
Nog för att vi rent allmänt har haft ovanligt mycket snö den här vintern, men det är absolut inget ovanligt med snö i Mars! 
Mars ÄR en vintermånad! 
Det är inte en vårmånad. 
Det är en VINTERmånad! 
Snö i Mars är helt normalt. 
.
Och innan någon hinner säga...
Ja, jag VET att detta beror på var en bor. Naturligtvis vet jag det. 
MEN jag behöver bara få ur mig lite frustration. 
OCH om andra människor kan störa sig på att vi klagar över hösten i slutet på Augusti, då kan jag klaga över hur det låter på människor som om snö i Mars är något extremt! 
 
Som sagt; Mars är en vintermånad. Snö är 100% normalt, och det kan ha okommit mycket än! 
Snö i April är inte heller ovanligt. 
April är snösmältningsmånaden, alltså månaden då all vinterns snö ska bort. 
Jag har inte ett enda minne att det skulle varit barmark till påsk, när påsken än infallit. 
Möjligtvis att vägarna varit snöfria, men inte mycket mer.
 
Det är till och med så att det inte alls är ovanligt med ett sista snöfall i början av Maj. 
Det är snarare ovanligt om det INTE händer. 
 
Så igen: Än så länge är inte den här vintern mer utdragen än någon annan (förutom att snön KOM ovanligt tidigt = oktober).
Mars ÄR och, förmodligen, förblir en VINTERMÅNAD!! 
 
 
Tack för att jag fick avreagera mig :-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Skulle säga så här, mars är en vintermånad i hela Sverige. I precis hela riket. Ja, söder om dig kan man nog kalla det en vårvintermånad. MEN att det snöar i mars är ju verkligen inget ovanligt ngnstans i Sverige. Tycker också det är störigt att se det, liksom chocken över snö i mars!! DET är ju inget konstigt, tvärtom. Inte ens snö i april är ovanligt.
Aprilsnö är som fåragö sägs det ju.
Så jo, jag håller helt med dig. Som på insta när man ser, NUUUU snöar det IGEN!! MEN SUCK! det är mars. MARS!!???
Ja, just det, det har alltid snöat i mars, och kommer (förhoppningsvis) alltid att göra det. Såvida inte vädret går helt åt fanders, vilket det ju kanske gör ... Läste en mkt nedslående artikel i DN idag över de vintrar som kan tänkas drabba Sverige i samband med klimatförändringen.

Svar: Ja, eller hur! Mars ÄR en vintermånad! Det är fortfarande länge kvar innan våren är här. Som sagt; jag fattar ju självklart att det ser olika ut beroende på var en bor. T.ex. nere i Skåne ÄR det ju trots allt vår alldeles bakom knuten (kanske till och med redan har börjat lite smått).

Men att människor i Sverige nästan verkar bli bestörta och förvånade när det snöar en dag i Mars övergår mitt förstånd. Det är ju inte som om vintern håller i sig ovanligt länge. Mars ÄR ju trots allt en vintermånad, och snö är helt normalt.

Precis, snö i April är heller inte ovanligt. Snarare vanligt. "Aprilväder" är ju ett klassiskt ord, vilket betyder att det kan SNÖA, regna, hagla och vara strålande sol under en och samma dag...

Och i alla fall här uppe ligger det ALLTID kvar snö på Valborgsmässoafton, vilket betyder att det fortfarande finns kvar snöhögar i Maj. I början av Maj är det inte heller ovanligt med ett eller två sista snöoväder.
Och jag kan inte minnas att det någonsin varit snöfritt till påsk, även de år då påsken infallit i slutet av April...

Men ja, jag kan tänka mig att vintrarna i framtiden kommer att vara lite som vi inte känner igen dem... på grund av klimatförändringarna. Jag tycker allting just med dem (klimatförändringarna) är så skrämmande. De skrämmer mig mer och mer. Just för att det känns som om det går så sinnessjukt FORT numera! Och det här att vi bara kommer att få se en upptrappning av naturkatastrofer till följd av klimathotet... Jag som är så rädd för just naturkatastrofer, för att om det är NÅGOT vi är så SMÅ inför så är det just sådana...!

Oj, nu tog mitt svar en väldigt negativ vändning ;-)

Jag hoppas i alla fall att du har en fin tisdag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?