Ett nytt intresse
Jag har alltid hatat att laga mat.
Eller ja, hata är väl ett starkt ord. Men jag har starkt ogillat matlagning.
Det har varit tråkigt, tråkigt, tråkigt! Och bara ett nödvändigt ont.
"Laga mat är något jag aldrig kommer att gilla", brukade jag tänka.
 
Men...

TÄNK vilka oväntade vändningar livet kan ge ändå!
Det är en av de sakerna jag verkligen älskar med livet; att det är så oförutsägbart. Det kan vända på en femöring, och utan att en förstått vad som här står en där med ett intresse som sannerligen inte kunnat förutses.
 
Ni som följer min blogg vet att jag sedan tre år tillbaka arbetar inom Måltidsservice;
närmare bestämt i förskolekök.
Jag älskar verkligen mitt jobb, vilket visar sig bland annat i att jag oftast inte vill åka hem när
jag slutar för dagen.
 
Trots att jag rent tekniskt faktiskt inte lagar maten, så har det här jobbet väckt ett intresse
för matlagning.
Det började med att jag tyckte det var roligare och roligare det här med att fixa olika sallader
till salladsbuffén. Det tycker jag fortfarande är roligt.
Jag älskar att hitta inspiration från olika håll för att sedan testa fixa ihop och servera det.
Jag älskar att lägga ner min tid och "kärlek" på olika sallader och sedan se om de gillas eller inte.
 
Men det gäller inte bara sallader.
Det känns fortfarande konstigt, men jag har blivit förvånadsvärt fascinerad av att kolla in
vad andra gör för mat, hitta inspiration till vad en kan laga samt framförallt att laga till rätter
utan att följa recept. Typ gå på måfå och blanda på känsla vad som kan tänkas passa ihop
med varandra.
 
Egentligen vet jag inte riktigt vad jag vill med detta inlägg.
Tror nog det är mest för att jag, återigen, behöver få ur mig en massa överväldigande
känslor gentemot mitt jobb.
Jag hade aldrig väntat mig detta när jag klev in första dagen på min praktik för tre och ett halvt år sedan. DÅ trodde jag verkligen att det skulle bli en praktik som alla andra jag varit på.
Några veckor där och sedan vidare till nästa...
Men här står jag nu; tre år senare. Fast anställd på ett jobb jag ÄLSKAR! OCH ett nyväckt intresse för matlagning.
 
Jag hoppas innerligt att detta intresse inte svalnar, utan snarare tilltar i styrka allteftersom tiden går.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag vet att det bara är sallader på bilderna i detta inlägg, men jag har tyvärr typ inga matbilder (ännu).
 
 
Gillar ni matlagning? Eller tycker ni bara det är ett nödvändigt ont?
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Det är lite olika från gång till gång faktiskt. Det kan vararoligt att laga god mat och bjuda nån på middag men till vardags vill jag helst bara att det ska gå fort att laga till.
Roligt att du hittat ett jobb som du trivs så bra med!

Svar: Hej och Tack för din kommentar :-D
Ja, det är sant - på vardagarna vill en helst att maten ska gå så snabbt och enkelt som möjligt att laga. Jag kan också känna så; OCH det är fortfarande till viss del så att jag kan känna att det är tråkigt med matlagning hemma. Men tror det beror på att jag bor i ett singelhushåll och bara lagar mat till mig själv. Ibland blir det Mycket enkelt ;-)

Däremot känner jag att jag på det stora hela ändå fått ett större intresse för matlagning än jag haft tidigare. Känner till och med att jag nästan kunnat gå någon utbildning inom mat. Känner mer och mer glädje av det. Speciellt när jag "höftar" maträtter utan att använda recept :-)

Och JA! Jag älskar verkligen mitt jobb och är så otroligt tacksam över att jag "halkade" in på just den här banan där i maj för tre år sedan :-D Innan dess hade jag inte ens tänkt på att Måltidsservice fanns.
Och nu kan jag inte tänka mig en bättre arbetsgivare än just Måltidsservice Piteå kommun :-D :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Vardagsmaten, svår men nödvändig. Blir lätt tråkig och på rutin. Helgmaten, mkt mer kreativ. Tycker det är kul.
men gillar nog matlagning egentligen. Har blivit mer intresserad de senaste tio åren.
Men gillar
KUL att du gillar ditt jobb så mkt.
Kramar!!

Svar: Ja, kan hålla med om vardagsmaten. Den är oftast varken upplagd för kreativitet, nyheter eller spännande smaker ;-) En har ju trots allt oftast några rätter en växlar mellan under vardagarna. Min go-to maträtt när jag inte har någon som helst matfantasi är t.ex. Spagetti och köttfärssås :-)

Hm; kanske det här med intresse för matlagning är något som kommer med åldern :-) Jag hoppas nästan det, då det skulle betyda att mitt nyvunna intresse för detta bara kommer öka :-)


Mitt jobb ja! Jag ÄLSKAR det verkligen! Så pass att jag knappt ens vill åka hem när det är full dag. Inte ens på fredagar... True story.

Klagar inte direkt! Är bara så oändligt TACKSAM över att jag äntligen hittat ett "vanligt" jobb som jag också trivs så bra med :-D


Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?