Nyårsmål för 2019
Nu är det den tiden på året igen.
Den tiden då alla människor lovar saker hit och dit. Nyårslöften är det en ser var en än tittar i sociala medier-världen.
Jag hade först inte tänkt publicera ett sådant här inlägg, men så ändrade jag mig. Mest på grund av brist på annan inspiration idag ;-P
Den skillnaden jag gör är dock att jag inte ger några nyårslöften längre. Slutade med det för flera år sedan. Känner att just nyårslöften är något som oftast låter fint vid tolvslaget, men när de första veckorna i januari passerat är också dessa löften ett minne blott.

Därför brukar jag, om jag någon gång skulle "avge" något, ha Nyårsmål.
Sådant jag gärna vill uppnå under det kommande året, men som inte ger samma press som ordet "löften".




Komma igång med min minimalistiska resa igen.

Ni som följt mig länge vet att jag för drygt två år sedan drog igång mitt stora rensande och kom en bra bit på väg mot en mer minimalistisk livsstil.
Det senaste året har detta tyvärr stannat upp lite, vilket jag tolkat som att jag behövt tid för att liksom ”bo in mig” i det nya och känna efter vad som passar just mig.
Vad jag kommit fram till är att jag inte saknat en enda grej jag gjort mig av med, att jag älskar att ha färre saker omkring mig och att jag verkligen gillar tanken på att leva mer minimalistiskt och hållbart.

Rensa en andra omgång.
I linje med förra punkten skulle jag verkligen vilja komma igång med att rensa lite mer här hemma. Känner oftare och oftare att jag inte har det så utrensat som jag egentligen vill ha det.

Fortsätta plastbanta och lära mig mer om den hållbara livsstilen.
I ärlighetens namn tycker jag faktiskt att jag lyckades banta bort en hel del plast från mitt hem förra gången. Men det kan fortfarande bli bättre, och när det gäller vissa saker så har jag börjat halka tillbaka lite grann.
Men jag är som sagt genuint intresserad av hållbara val och s.k. ”sustainable living”.
Sådant som gör gott för vår planet.

Laga mer mat.
Menar inte att jag inte brukar laga mat, men en av anledningarna till att jag tyckt matlagning är så tråkigt är att jag bor själv… och det är ju alltid roligare att laga mat om man är flera.
MEN i och med att jag börjat arbeta inom kök så har jag ju fått ett stigande intresse för just matlagning, och jag vill verkligen göda detta intresse på bästa sätt så att det inte svalnar igen.

Skriva mera.
Jag skulle verkligen vilja ta tag i det här att försöka skriva en bok. Det kliar i fingrarna hela tiden numera, men jag kommer liksom inte igång.
Kan 2019 bli året då jag lyckas få ihop till en egenskriven bok?
Funderar på att avsätta speciell tid just till att skriva, även om jag inte har så mycket inspiration. Har läst sådana tips från författare –att alltid skriva något, oavsett vad det är.

Mer feminism på bloggen?
En sak jag tänkt på angående bloggen, är att jag så gärna skulle vilja skriva fler feministiska texter. Kruxet är att jag inte vet hur jag ska göra. Hur jag ska skriva. Vad jag ska skriva om.
Vad jag kan skriva om…
Jag vill ju dels skriva på ett bra sätt, med något annat än bara tankar som bakgrund.
Plus att jag inte vill ”lägga mig i” sådana ämnen inom feminismen där jag faktiskt inte har tolkningsföreträde.
Dessutom finns det redan så många som skriver så mycket BRA feministiska texter, att jag samtidigt funderar på vad jag överhuvudtaget skulle kunna bidra med.
Men som sagt; det är i alla fall en liten dröm jag haft de senaste månaderna. Att skriva mer om feminism.


----------------------------------------
I övrigt är väl mitt mål att göra 2019 till ett ännu bättre år än 2018, vilket jag i och för sig inte riktigt vet hur det skulle gå till. Jag vet inte ens OM ett år kan bli bättre än vad 2016, 2017 och 2018 varit…Speciellt 2018 har varit ett riktigt guldår i mitt liv; som vanligt tack vare mitt jobb!
Och att jag under året till och med blivit tillsvidareanställd är ju bara grädde på moset!


Har du några nyårslöften i år? Eller har du Nyårsmål?
Hur var ditt 2018? Toppenbra? Kunde varit bättre? Glad att det är över?
Vad har du för förhoppningar på 2019?
Ser du nyår som en "nystart", eller har du någon annan tid på året då du har din nystart?
Skulle vara intressant att få läsa om era nyårstankar :-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Bra att tänka nyårsmål istället för nyårslöften. :) Jag har inga direkta löften mer än att äta mindre socker. Jag mår inte bra av att äta socker.

Svar: Tack :-) Ja, jag hatar verkligen det här med "nyårslöften". Det är, i min mening, sådant som låter sååå fint på nyårsnatten. En loooovar en massa saker, typ mest att börja träna eller sluta röka (vanligaste nyårslöftena), håller igång detta i typ två veckor och sedan rinner det ut i sanden. För, jag tror, typ 95% av befolkningen...
Därför gillar jag mera tanken på nyårsmål. Eller nyårsönskningar.

Sådant som en vill ska hända under det nya året, och sådant som en då gör sitt bästa för att sträva mot. Men samtidigt gör det inget om en inte når upp till det.

På ett annat sätt än med nyårslöften, då det oftast känns som ett större nederlag om (när?) en "misslyckas".


Vitt socker, ja. Inte direkt något som kroppen behöver ;-) Jag har inget sådant löfte, då jag känner att det skulle vara alltför triggande mot mitt löfte mot mig själv att aldrig mer banta. För min del får det nog ligga under punkten om att laga mer mat ;-)

Men jag önskar dig stort lycka till med ditt löfte :-D


Hoppas du haft en bra jul, ett härligt nyår, en fin start på nya året och ett riktigt toppen 2019!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?