TisdagsTankar
 Ni vet den där känslan när det dyker upp en massa ämnen i huvudet; ämnen som kanske skulle passa bra att blogga om, men som inte är tillräckliga för att få helt egna inlägg?
Ni som bloggar vet förmodligen vad jag pratar om. Eller? Kanske bara är jag ;-P
I alla fall; den senaste tiden har det ploppat upp en hel del sådana ämnen i mitt huvud, men eftersom jag inte riktigt kunnat utveckla dem så pass att få egna inlägg så har det inte blivit av att blogga dem.
MEN räddningen då är ju att det i alla fall går att skriva ett allt-i-allo-blogginlägg. Skriva i punkter.
Min favoritbloggare gör så varje torsdag, och jag tycker alltid det är så mysigt att läsa dessa inlägg!
 
So let´s go for Punktligt!
I mitt fall "TisdagsTankar".
Ingenting jag planerar att ha varje tisdag, men idag passade det bra :-)

 
Vi har en Regering!

Vet som sagt att jag är aningen efter med detta, men som sagt så har det inte blivit av att blogga vissa saker den senaste tiden. MEN nu har vi äntligen fått en Regering!
Det satt sannerligen långt inne, då valet var i september...
Inte den bästa uppgörelsen, men å andra sidan hade det kunnat sluta värre. Betydligt värre!
Vi kunde lika gärna ha fått en M-KD-SD-styrd regering.
Nu har vi visserligen en röd-grön regering, men med många punkter från C och L. Dessutom ska denna regering styra med en blå budget (precis som förra mandatperioden visserligen), så vi får se hur detta blir i praktiken...
Jag hade dock gärna sett att det blivit någon annan som stadsminister än Löfvén (INTE Kristersson dock!!!!), men vet ju att det rent logiskt brukar vara partiledaren som får axla den rollen.

Det nya styret är i alla fall inte beroende av SD, och vi klarade oss undan ett extraval.
För jag är gode säker på att om det blivit extraval så hade det kunnat gå hur f*n som helst!
Och nästa gång vi får – om vi får – en borgerlig regering så är saken den... att DÅ kommer välfärden i Sverige endast att bli "tillgänglig för de som kan betala för den".
 
Så... nu har vi i alla fall en regering, och det är nästan fyra år kvar till nästa val.
Upp.till.bevis!
 
 
Ljuset återvänder!

Ja, jag vet att det fortfarande är vinter, och det kommer det att fortsätta vara i flera månader till.
MEN en märker ändå av att ljuset håller på att återvända till oss!
För bara typ 2-3 veckor sedan var det mörkt när jag åkte hem från jobbet vid 14-tiden.
Nu är det LJUST klockan 15!
Jag slutade klockan tre idag, och det var fortfarande helt ljust när jag körde hemåt.
Visst; solen höll på att gå ner och mörkret inföll inte alls långt därefter.
Men.Det.Är.LJUST.Klockan.Tre.På.Eftermiddagen !!!
Är det någonting som gör mig alldeles sprallig så är det det!!!
 
 
Det magiska Januariljuset

Dessutom... finns det något underbarare än ljuset som infinner sig i Januari månad?
Idag var en sådan dag då träden är fulla med både snö och frost, snön ligger i drivor på marken, vägarna är vita (dock tyvärr rätt isiga) med undantag från hjulspåren från bilarna och det PASTELLROSA solnedgångsljuset färgar av sig på träd och snö.
Allting i naturen är verkligen HELT VITT! Med stänk av ljusrosa.
Dessutom är det ca. 20-25 minusgrader.
Det ser liksom så... friskt ut allting. Som om hela världen är ett par rosiga kinder.
 
Finns det något underbarare?
Eller... jo, kanske. Midnattsljuset under juni månad... Eller NEJ förresten!
Januariljuset är magnifikare än sommarens nattljus!!
Och tänk nu på att detta kommer från en person som hatar vintern och älskar sommaren...!
Januariljuset är så krispigt vackert att jag får fysiskt ont i bröstet när jag är mitt ute i det.
Tänkte på detta så sent som idag, när jag tog en omväg hem bara för att få köra där det är mer natur än byggnader.
 
 
#flygfritt2019 ???

Detta är ju månaden då det haglar av nyårslöften.
Under första halvan av Januari ser en överallt i sociala medier texter och listor om vad folk har för nyårslöften och nyårsmål.
Standardlöften, som hängt med hur länge som helst, handlar oftast om träning och hälsa.
Sluta röka. Börja träna. Äta hälsosamt. Sådana grejor.
Men i år tycker jag mig sett ett annat tema på nyårslöftena.
Självklart de traditionella också, men i övrigt känns det som att väldigt många har löften gällande klimatet på sina listor. Detta är såklart jättebra! Som vi alla vet måste vi ju faktiskt börja ta miljön på allvar och kämpa för att minska våra giftiga fotavtryck på planeten. Vid det här laget är det faktiskt lite "rädda det som räddas kan", om vi vill ha kvar en planet att leva på.

Men i alla fall...
Hittade en hashtag på Instagram för ett tag sedan... #flygfritt2019.
Tydligen är det många i år som har som löfte att inte flyga under 2019. 
Detta är ju såklart toppen! Med tanke på hur mycket flygtrafiken släpper ut och då blir enorma miljöbovar så är det ju bara bra att folk väljer andra sätt att ta sig fram.
So far so good.
Men det jag inte kunde låta bli att reagera på var... Hur jä*la mycket flyger folk egentligen??
Hur många gånger per år åker folk flygplan??
Är det verkligen så ofta att en måste ha "inte flyga" som nyårslöfte?
Nu pratar jag inte om typ politiker och människor som flänger överallt i arbetet och är oftare på affärsresor än hemma, utan om "vanliga" människor.
Att flyga är ju skitdyrt!
Och ja, jag vet att det finns billigare biljetter att få tag i på olika flygbolag. Men ändå.
Flyger en flera gånger per år blir det ju ändå dyrt.
Jag har flugit tre (3) gånger i mitt liv. År 2000, 2010 och 2011. Det är alltså drygt 7 år sedan jag satte min fot i ett flygplan senast.
Och det är alltså inte av principiella miljöskäl, utan helt enkelt för att jag inte har råd att flänga runt med flyg varje år, eller flera gånger per år. Det måste väl ändå vara många fler än jag som har samma erfarenhet?!
 
 
Love or hate

Jag älskar sociala medier; och då framförallt blogg och Youtube.
Men det jag sannerligen INTE gillar med sociala medier är allt drama som skapas där. Allt hat som sprids. Det är ju inte som att det bara är "lite i kulisserna" heller, utan det är öppet och EXTREMT mycket. Det blir dessutom bara större och större och större.
Jag fattar verkligen inte grejen!
Vad får en ut av att hata? Egentligen?
Sociala medier ÄR ju trots allt en fantastisk "uppfinning" som har så stor potential att nå ut till människor, till grupper, att samla människor, att organisera människor i goda sammanhang osv osv.
Sociala medier har enorm potential. Enorm!

Och ja, självklart har det hänt otroligt mycket hittills tack vare sociala medier.
Men hatet är fortfarande så stort att det dels tar överhanden, och dels ger alla dessa medier dåligt rykte.
Drama är något som blossar upp med jämna mellanrum, speciellt på Youtube. Och hatet finns där hela tiden.
Nu är jag tack och lov förskonad från hat. Tror jag fått en enda hatkommentar under min bloggkarriär, och det var på min första blogg.se-blogg. Fördelen med att vara en osynlig liten livsstilsblogg... ;-)
 
Men jag ser hos alla som kommit sig upp en bit. Både bloggare, instagrammare och Youtubers...
Hatet kommer som ett brev på posten.
Jag fattar inte. Vad är det som är så svårt med att bara klicka sig bort från sidan om en kommer in på en blogg/youtube-kanal en inte gillar?
Nej, istället måste dessa personer avsätta tid för att skriva en så hatisk kommentar som möjligt. Tydligen så grov som möjligt, då vi hela tiden ser otaliga sociala medie-profiler få regelrätta HOT!
Så många kriminella handlingar i alla dessa kommentarsfält att jag blir mörkrädd!
Jag fattar inte. Vad är så svårt?
Gillar du inte? Klicka dig därifrån då! Ödsla inte tid på att hota personen i kommentarsfältet!
Din skärmtid blir så mycket roligare om du lägger tiden på att titta på det/dem du gillar istället. Jag lovar!
 
Vet egentligen inte riktigt vad jag vill få ut av den här sista punkten.
Behövde väl bara skriva av mig lite angående detta, I guess.
#spridkärlek


♥ ♥ ♥
Tror att det får räcka för den här gången. Varje punkt blev trots allt lite längre än vad jag trodde de skulle bli, men det är jag i ett nötskal ;-P Jag har alltid haft svårt att begränsa mig.
 
Ha det gott, så hörs vi i nästa inlägg!
Eller kanske i kommentarsfältet :-) Är alltid roligt att läsa era tankar till sådana här funderingsinlägg.
 
Känner ni inte för att kommentera får ni mer än gärna klicka på Gilla-knappen under inlägget :-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Lite tisdagspunkter här idag :-)
Trevligt. TACK för omnämnandet också, så gulligt.
Punkt är ett bra sätt att blogga på, det tycker jag verkligen. Har kört så länge, länge nu.
Regering blev det till slut, efter all soppa. Vi ska hoppas det går bra, även om de nog får jobba i motvind.
Underbart med det där rosa vinterljuset. DET är vinter det. Äkta sådan. Älskar det ljuset. En sådan fin tid på året.
Visst är det konstigt med anonyma hatiska kommenterar på bloggar och på insta. Säkert på YT också, ja.
OCH alltid anonymt. Alltid. De få, få ggr jag har fått ngn lite vass kommentar har jag tagit illa vid mig. Så jag kan bara föreställa mig vad de som får mkt sådant måste känna. USCH.
Trevligt att läsa dina punkter, Erica. Ha en fin natt nu.

Svar: Hej!!
Håller med! Punkter är en bra bloggmetod! Känner speciellt när en har idéer som en vill skriva om, men de känns för korta för att få ett eget inlägg.

Jajamen, jag älskar ju att läsa dina Torsdagspunkter. Tycker det är så mysiga inlägg :-D


Jepp, nu ska det bli intressant att se hur, och om, det kommer fungera med nya regeringen. Samt hur, eller OM, det kommer att fungera med att C och L är stödpartier. De har ju trots allt fått igenom så mycket från sina partiprogram. Vissa punkter väldigt borgerliga...
Men men... vi får se. Och hålla tummarna för att det inte blir en blå-brun majoritet 2022...


Precis; anonyma är hatarna/trollen! Alltid! Som att de TROR att de verkligen är 100% anonyma. När polisen faktiskt kan hitta en person via ip-adressen (om en gör en polisanmälan för något speciellt grovt). Många verkar ju dessutom vara rätt intelligensbefriade... Har du sett Trolljägarna (programledare: Robert Aschberg)?...

Exakt; även om en "borstar av sig" elaka kommentarer (så gott det går) så hinner det ju ändå nudda hjärtat vid första anblicken. Samma med större sociala medie-profiler och Influencers. Även om de blivit "vana", rensar bort hatet direkt och bara låter det rinna av så är de ju ändå människor med känslor. Jag vågar påstå att ALLA instinktivt vid första blicken på en elak kommentar tar illa vid sig. Oavsett om det är en Influencer med 5 miljoner följare som tampas med haters dagligen...

Fram för mer Kärlek 2019!

#nolltoleransmothat


Tack för din kommentar, och hoppas du haft en fin tisdag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?