Nu har (äntligen) en ny video kommit upp på min YouTube-kanal!
Tänkte egentligen publicera den förra helgen, men det blev inte av och helt plötsligt kändes den ispelningen alldeles för gammal för att läggas upp. Utgången liksom.
Därför spelade jag igår, söndag, in en ny video på samma ämne. En bilvlogg med en del saker jag stör mig på i trafiken.
 
Det är augusti. Drygt mitten av augusti.
Nästa vecka (34) börjar skolorna om runt om i Sverige.
Sommaren 2016 är så gott som över.
 
Visst kan det fortfarande bli varma dagar -sådana eftersläntare. Men det blir ändå inte riktigt som mitt under högsommaren. Dessutom är det inte längre ljust dygnet runt. Nu blir det mörkt tidigare och tidigare på kvällarna.
Jag vet att sommarens slut/höstens början kommer vid olika tidpunkter beroende på var vi bor i landet, eller på världskarta (i australien går de ju dessutom mot vår snart, om jag fattat det rätt...)
Men här där jag bor börjar man kunna kalla det för tidig höst. Eller i alla fall höstkänsla.
Den vackraste höstmånaden – den där när det är som allra grannast och färgsprakande – här är September. I oktober börjar det vara mer brunt och de flesta löven har trillat av träden. Det är även i slutet av oktober som den första snön brukar visa sig.
 
Ni som följer min blogg vet att jag inte är något fan av hösten. Rättare sagt avskyr jag tanken på att gå denna mörka dystra tid till mötes. Fram för vår och sommar året runt, enligt mig.
MEN den senaste veckan – and call me crazy – har jag kommit på mig själv med att nästan längta.
Längta!?
Jag vet inte vad jag längtar efter konkret med årstiden, men i vissa ögonblick har jag sett fram emot hösten.
Weird. Yes, indeed! 
Vi kan väl egentligen bara konstatera att "varje årstid har sin tjusning" (förutom vintern ;-P) 
 
Avslutningsvis bjuder jag på några ynka bilder från sommaren 2016. Har tyvärr varit dålig på att fota i sommar, vilket jag naturligtvis ångrar. Men men, så är det i alla fall. 
Här kommer några av de motiv som ändå fick fångas upp av min kära Mark von Canon... 
 
 
En del glass blev det ändå i sommar; mest Twister, men även en mjukglass :-)
 
 
Den lilla småstaden Piteå; eller som jag kallar den... Hem.
PiTEÅ – det är hit du kommer när du kommer hem
 
 
Jag kom ju, som ni märkte, igång ganska bra med min YouTube-kanal för två veckor sedan, men efter det har det stått lite still. Jag är dock ny där, så det tar väl ett tag innan man kommer in i rutinen att komma på bra ämnen att göra videos av.
Men nu finns en ny video uppe på kanalen i alla fall. En video som handlar om varför förra hösten var den bästa i mitt liv, lite grann om framtiden och så ställer jag en fråga till er som jag gärna skulle vilja läsa era svar på.
 
Ni som följt min blogg ett tag vet nog vid det här laget att jag gillar blogglistor.
Jag tycker det är ett så roligt sätt att lära känna bloggaren, och de är dessutom ett roligt tidsfördriv att själv sitta och fylla i.
Den här blogglistan hittade jag på den här bloggen ---> nokins.blogg.se
Och här är en direktlänk till inlägget med blogglistan.
 
 

1. Vad ville du bli när du var liten? 
Enligt ett litet "bokhäfte" jag gjorde när jag gick i 1:an var det tydligen "Hästskötare eller dagmamma" ;-)
Senare blev det Författare.

2. Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring? 
Förskollärare

3. Vilka var dina bästa / sämsta ämnen i skolan? 
Bästa: Svenska, BF (barn och fritids) -ämnena (alltså pedagogik och sådant).
Sämsta: Idrott, Naturkunskap/NO, MATTE!

4. Vad gjorde du efter gymnasiet? 
Hösten efter Studenten började jag på Lärarutbildningen på LTU (Luleå Tekniska Universitet), där jag gick i två år.

5. Vilket var ditt allra första jobb?
Kommunalt sommarjobb på sommarfritids.

6. Vad har du haft mer för yrken? 
Har egentligen gjort lite av varje, då jag haft mycket praktiker ;-)

7. Vad går ditt nuvarande jobb ut på? 
Slutbereda och servera mat på en förskola. Även fixa salladbuffén, ordna frukost samt mellis. Med andra ord: Jag jobbar i förskolekök ;-)

8. Vilka är dina starka / svaga sidor på ditt jobb? 
Starka sidor: Att jag klarar mer än jag tror ;-) 
Svaga sidor: Att jag tror jag klarar mindre än jag egentligen gör ;-)

9. Nämn något som du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb? 
Att jag vågat ta på mig vikariejobb och därmed jobbat ensam i förskolekök jag aldrig varit i tidigare.
Det är sådant som är långt utanför min "comfortzone"!

10. Vad skulle du vilja jobba med om du inte hade det yrke du har i dagsläget? 
FOTOGRAF!!!
Och kanske Författare på sidan om ;-)
Eller varför inte heltids-Youtuber. Hehe ;-) ;-P

11. Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig? 
Lärare/pedagog
Butiksarbetare
Psykolog, Psykiatriker

12. Vad gör du om fem år? 
Förhoppningsvis jobbar :-)
Och ska man drömma så skulle det ju inte vara helt fel att när den tiden kommer jobba med mitt drömyrke. Ett yrke jag "inte vill gå i pension från", även när jag är typ 70 år.