Eh... hoppas inget händer nu, då jag lägger upp denna skärmdump från SMHI´s årstidskarta. Tänker på den där nya lagen som röstats igenom i EU. Ni vet, den där som säger att en i princip själv måste ha skapat allting en lägger upp på nätet annars blir det upphovsrättsbrott.
Är inte särskilt insatt i detta, men fattade det som att det till och med innebär printscreenade saker...
 
Nåja, det var inte vad inlägget skulle handla om.
Ingen har väl undgått det GALNA vädret vi har just nu, oavsett var i landet en bor!
Det är helt sjukt; det är SOMMARVÄDER i APRIL!
Igår hade vi 20 grader. TJUGO GRADER! Återigen: I April månad!!
Sommartemperaturer ända upp mot Kiruna, och till och med meteorologisk sommar söderut!
 
Helt ärligt vet jag inte riktigt vilken min första reaktion ska vara.
Min allra första reaktion privat, alltså när jag tittar ut genom fönstret och går utanför dörren, är glädje. Glädje över att slippa vinterkläderna. Glädje över att kunna dra på sig caprileggins och klänning och gå ut. Utan att frysa. I april.
 
Min andra reaktion är rädsla.
Rädsla för att sommaren ska vara "över innan den börjat", alltså att juli kommer bli typ nästan höstig.
Rädsla över vad tjugo grader i april faktiskt betyder. Klimaträdsla.
Jag läste någonstans att om jordens medeltemperatur höjs med 3 grader (eller om det var 4) så finns inte längre någon väg tillbaka. Då har vi förbrukat vår chans att ställa saker till rätta.
Hur nära är vi egentligen?
Vi kan ju inte vara långt ifrån nu...
20 grader i april är sannerligen inte normalt.
Okej, det beror ju självklart på var på jorden det är, men det är inte normalt på våra breddgrader.
Här uppe i norr brukar det ju faktiskt snöa i april (sista snöfallet brukar vara i början av maj). I skrivande stund har det inte snöat sedan i mars.
Mars 2019 var en vårvintermånad här uppe hos oss, och i vanliga fall är mars en högvintermånad. På samma sätt som januari och februari.
 
Sommarens ankomst borde bara betyda glädje och upprymdhet (förutom om en allmänt inte gillar sommaren då, men ja ni fattar...) Men istället är det väldigt svårt att njuta fullt ut. Det är för mycket grus i bägaren för att det ska vara komfortabelt.
 
Det pratas ju redan om torka. Hur kommer det att utvecklas? Blir det en till skogsbrandsommar? En till nödslaktsommar?
Åh! Jag hoppas inte det! Jag har som sagt inget emot sol och värme (speciellt inte vid ledighet), men för att använda ett beprövat svenskt motto: Lagom är bäst.
Egentligen vore ju den ultimata sommaren om det regnade på nätterna (kanske inte ALLA nätter dock, säger sommarnattfotografen ;-P) samt var sol och varmt på dagarna.
 
 
MVH
/Klimatångest blandat med åh-vad-skönt-det-är-att-gå-ut-utan-femtielva-lager-kläder-på-sig!
Alla som känner mig vet att jag med djupaste intensitet hatat möblerna i min lägenhet. När jag flyttade hemifrån gjorde jag som väldigt många (de flesta?) och gick på budgetgrejer. Plus att jag inte visste vilken inredningsstil jag ville ha då. 
Tanken var att de skulle fungera "tills jag hittat och fick råd" med grejer jag verkligen ville ha. 
Det är 14 år sedan. 
 
 
Äckelmöbeln...
 
Det här är alltså "Före-bilderna", fotade strax efter att jag möblerade om i höstas.
 
 
Men så, i år, hade jag äntligen möjlighet att inreda med de möbler jag helst av allt ville ha. De ljusa möbler jag sett ut på IKEA för typ 12 år sedan. 
Första april skickade jag iväg en storbeställning via IKEA online, och tio dagar senare anlände den drygt 200 kilo tunga leveransen. Och jag säger då det; TACK OCH LOV för möjligheten att beställa "inburen hemleverans"! 
 
De kommande eftermiddagarna och kvällarna ägnades till att montera möbler och ställa iordning som jag ville ha det. 
Jag kan inte vara nöjdare! :-D 
Visserligen är det inte till 100% färdigt ännu. Möblerna är klara, men jag har  som sagt planerat att försöka hitta någon mer inredningdetalj, typ VÄXTER att boa med. 
 
Fotade i alla fall resultatet som det ser ut just nu. Använde till och med Canon, believe it or not! ;-P
Numera känner jag hur det riktigt spritter av glädje i hela kroppen så fort jag kommer hem. Så fort jag vaknar. Så fort jag sätter mig ner för att se TV. Så fort jag ens tittar på mitt "nya" hem!
Detta är helt enkelt underbart!
 
 
 
Denna TV-bänk från IKEA´s serie Hemnes är min absoluta favorit.
 
 
Och så mina ljuvliga ljusstakar från Orrefors som jag ÄLSKAR!
 
 
En liten prydnadshäst som hängt med sedan jag var liten.
 
 
Jag älskar även denna kandelaber, vilken jag hittade för några år sedan på TEX i Tornio.
 
 
Min Bullet journal. Den ska mest troligt INTE stå här, men jag satte dit den bara för att få bort den från soffan... ;-)
 
 
Minnen. Min sexton år gamla studentmössa, samt en liten nallebjörn som var en av grejerna jag fick runt halsen vid utspringet.
 
 
Bytt ut de tre USA-lådorna  (som verkligen inte passade in hos mig) till dessa betydligt mer stilrena. Passar som en smäck i Kallaxen!
 
 
Jepp, en matta under soffbordet blev det också.
Avslöjande: Jag har faktiskt aldrig haft en matta där.
(Denna är dock inte från IKEA, utan från Rusta.)
 
 
 
Ha en mycket fin onsdag Allra Käraste Läsare!
 
Tyckte du om detta inlägg? Tryck gärna på Gilla-knappen innan du går. Det hjälper bloggen att synas inför fler :-D
Nämen! HEJ där! DET var länge sedan!
Hur står det till med dig?
Med mig? Tja, det knallar och småspringer :-)
Eller "småspringer"... Livet snarare rusar fram som om det var jagat av ett x2000-tåg!
Av den anledningen tänkte jag att det kunde vara en bra idé med en liten Life Update såhär halvvägs in i April månad.
 
Ska jag vara helt ärlig kan jag nog faktiskt inte säga att det hänt jättemycket i mitt liv den senaste tiden, trots att det känns som om det hänt massor.
 
Tycker vi tar det i punktform idag. Tror det kan passa bäst.
 
 
* * * * *
 
 
 
När "ekorrhjulet" blir något positivt
 
Jag jobbar och står i, på samma förskola som jag varit på sedan augusti och där jag trivs som fisken i vattnet. Vet att jag sagt det om typ ALLA förskolekök jag jobbat i hittills, men Måltidsservice var väl min grej helt enkelt.
Jag älskar att jobba i förskolekök, och jag älskar Piteå kommun som arbetsgivare!
Däremot tror jag jobbet är en stor bidragande orsak till att tiden FLYGER fram. Hinner knappt påbörja den nya veckan innan det är söndag igen. Tycker att det är jämt jag sitter med veckobeställningarna till jobbet...
Samma med Mashie-beställningarna (alltså sidan där vi beställer själva maten). Jag brukar sitta och fixa beställningarna för 4 veckor framåt, och ändå känns det som det är JÄMT jag sitter med Mashie framför mig på datorskärmen.
 
 
 
 
Påsklov
 
Och nu är det dessutom Påsklov! Ja, för skolorna i alla fall.
Vad hände?
Jag menar; det var ju nyss sportlov. Jullov. Höstlov. SOMMARLOV!
Däremot känns det lite konstigt att påsklovet är samma vecka som påsken. Här i Piteå har detta lov alltid varit veckan efteråt.
Med andra ord; påsklovet har alltid börjat med påskhelgen, inte slutat med den.
Men om jag förstått det rätt handlar det om att påsken är så sen i år, och att lovet i så fall skulle sammanfalla med Valborgs och Första maj. Så jag antar att allting i slutänden handlar om det här med elevernas antal läsårsdagar.
 
Jaja. Jag jobbar ju trots allt på förskola, så det är inte alltid säkert att skolloven påverkar förskolans verksamhet. Annat än att det kan vara lite färre barn, ifall det är många som har äldre syskon.
Dessutom kan en ju inte säga annat än att påsklovet fått en makalös start vädermässigt!
 
 
Norrbotten och den ovanligt tidiga våren
 
Det är helt underbart vilket väder vi har för tillfället!
I skrivande stund skiner solen från en klarblå himmel utanför mitt fönster, termometern visar TIO PLUSGRADER! och det är ovanligt lite snö för att vara april.
I år hade vi till och med vårvinter redan i mars! Sköna plusgrader på dagarna och snabb snösmältning.
Det är dock inte meteorologisk... Skulle precis skriva att det inte är meteorologisk vår riktigt än, då det är minusgrader på nätterna.
Men så gick jag in på årstidskartan på SMHI, och såg... att Piteå faktiskt ligger precis på gränsen till meteorologisk VÅR (när det är plusgrader minst 7 dygn i sträck)!!!
VÅR VÅR VÅR!!!!!!!!!!
Och igår skiftade jag (okej, pappa gjorde jobbet) till sommardäck på min lilla vita diamant/Toyota. Så livet leker sannerligen.
 
 
Sweet summer!
 
Och apropå årstiderna... Typ.
Jag hade så sent som idag (eller såg det i alla fall idag) ett mail från min chef om att jag blivit beviljad den semester jag sökt i sommar. Veckorna 27-31.
5 veckor.
FEM VECKOR!
I sommar har jag min första FEM VECKORS betalda semester. Första någonsin!
Förra sommaren var jag ju också ledig. Men det var för att jag kunde ha a-kassa.
Året innan dess hade jag också a-kassa.
Året dessförinnan hade jag 2 veckors semester.
Den.Här.Sommaren.Har.Jag.FEM.Veckors.Semester !!!
Tillsvidareanställning rockar!
Och Piteå kommun har en särskilt plats i mitt hjärta!
 
 
 
 
En 200 kilo tung leverans
 
Vi fortsätter på det positiva spåret, tycker jag. Upptäckte att det här inlägget blev genomgående positivt, men det gör väl inte direkt något ;-)
Nu när jag sitter och skriver ner alla saker inser jag orsakerna till att jag mått så bra de senaste månaderna.
Måndagen den första april, alltså för sexton dagar sedan, satte jag mig vid datorn här hemma och gjorde något jag drömt om i princip sedan jag flyttade hit år 2005.
Ni som följer mig på Instagram vet om detta redan.
Jag gick in på IKEA´s sida och började lägga saker i kundkorgen.
Eller "saker". MÖBLER!
Jag har äntligen fått möjligheten att fixa som jag vill ha det här i lägenheten.
Jag kunde ÄNTLIGEN slänga ut min gräsliga, äckliga, TRÄFÄRGADE TV-vitrinskåps-monstermöbel och istället klicka hem fräscha ljusa drömmöbler.
Beställde även "inburen hemleverans", vilket jag är SÅ tacksam över då alltihop tillsammans vägde över 200 kilo (enligt fraktsedeln).
Jag älskar IKEA, men deras möbler är verkligen astunga!
 
Onsdagen den 10:onde april, strax före 18 (intresseklubben och så vidare...) levererades då mina älskade och efterlängtade möbler hem till mig. En TV-bänk, en sideboard, den största Kallaxhyllan och så liiite (10st 100-pack) värmeljus.
Sedan dess har jag byggt ihop möbler och gjort det fint här hemma.
Jag satt faktiskt vid datorn exakt 0 minuter mellan onsdag kväll och lördag förra veckan, vilket är en stor bedrift för att vara jag ;-) All tid ägnades till min drömleverans.
 
Nu myser jag så fort jag tittar mig runt i lägenheten. Jag älskar alltihopa! Och jag vill helst inte gå härifrån de gånger jag måste lämna hemmet. Typ för att åka till jobbet ;-)
Riktigt 100% klart är det inte. Tänker att jag ska köpa någon extra inredningsdetalj och lite växter, för att liksom boa in nymöblerna lite extra.
Det kommer komma ett inlägg här på bloggen specifikt vikt till min "nya" lägenhet, då jag fotat det (hittills) färdiga resultatet med Canon.
Har lagt upp lite bilder på Instagram redan, men det är bara sådana fotade med mobilen.
Canonbilderna ville jag presentera först på bloggen.
Vad säger ni? Vill ni se dessa bilder i ett speciellt inredningsblogginlägg? Eller räcker det med vad som redan ligger på Insta?
 
 
15 april 2003, och lite åldersnoja
 
Avslutningsvis måste jag ju bara ta upp min lilla "årsdag" också... ;-P
Igår var det nämligen på dagen 16 år sedan jag klarade uppkörningen (på första försöket dessutom).
Jag har alltså haft körkort i sexton år! Känns helt sjukt!
Och eftersom jag, som ni vet, är störande filosofiskt lagd så kan jag ju inte låta bli att tänka såhär:
De bebisar som föddes året jag fick körkort, de får börja övningsköra i år...
Vem känner sig gammal? JAG!
 
Och när vi ändå är inne på DET spåret...
De bebisar som FÖDDES samma år som jag gick ut 9:an/grundskolan, de tar studenten i år! STUDENTEN!
-00:orna tar STUDENTEN!
Galet!
Vi har numera vuxna människor, vi har en hel generation, som inte minns 90-talet...
Åldersmässigt hade jag kunnat vara FÖRÄLDER till en person som är gammal nog att ta studenten i år! Jag hade i så fall visserligen varit en väldigt ung förälder, men rent biologiskt skulle det kunna vara så. Eh... HJÄLP!
 
 
Vad hände med 19-åringen som, iklädd denna mössa och vit klänning, på Sveriges nationaldag 2003 sprang ut genom Strömbackaskolans portar?
Hon som kommit in på Luleå tekniska universitet och hade siktet inställt på att bli Förskollärare.
Hon som trodde att hon utvecklats så mycket socialt under gymnasietiden, men inte hade den blekaste aning (då) om hur det VERKLIGEN skulle kännas att komma över sin blyghet.
Hon som inte ens nuddat vid en tanke om att arbeta i kök.
Hon som inte visste att det visserligen skulle ta 12 år, men till slut skulle hon äntligen hitta en plats - ett yrke - där hon känner att hon hör hemma. Ett yrke där hon på riktigt passar in.
 
Jag har Piteå kommun att tacka för så otroligt mycket!
Alla perioder i mitt vuxna liv då jag varit som lyckligast har en gemensam nämnare. Piteå kommun.
"Det är hit man kommer när man kommer hem". Yes indeed!! ♥