För ett par kvällar sedan fick jag nå ryck och åkte ut med bilen och kameran sent på kvällen.
Jag älskar verkligen att göra sådant såhär på sommaren, eftersom jag verkligen vill nyttja de underbara ljusa kvällarna. Förra året fick jag ju dessa bilder genom en sådan nattrunda, om ni minns.
 
 
Den här gången styrde jag också en bit utanför stan, men åt ett annat håll. Ungefär femton minuter, typ, söder om Piteå ligger detta smultronställe. Det är hembygdsföreningen i Svensbyn som gjort iordning och driver Swensbylijda. Det är byggt lite som ett museum om hur det såg ut här förr.
Vad de jobbade med, vilka grejer de använde, hur de bodde o.s.v.
Ja, ett museum helt enkelt. Plus att de såklart driver ett café på somrarna och styr upp firanden vid t.ex. nationaldagen och midsommarafton.
Mina egna barndomsminnen av detta ställe är att vi ofta åkte hit med mormor och morfar och hade picknick. Det var uppbyggt som ett "museum" redan då (på 90-talet), men det är såklart ännu mer utbyggt med olika saker numera.
 
Som ni ser så är det ett alldeles underbart vackert ställe, speciellt när en är där under solnedgången. Det går verkligen känna vibbarna av "det gamla livet", blandat med en avstressande känsla.
Swensbylijda är en mycket populär plats för brudpar att använda för sina bröllopsbilder; och det kan vi ju förstå, eller hur :-)
 
I detta inlägg bjuder jag på första strömmen av bilderna jag tog den kvällen, och jag lovar er att det inte blir de enda. Fotade nästan 200 bilder som jag igår kväll satt och redigerade.
 
Vi har både spegelblankt vattan (jag ÄLSKAR när vatten är som en spegel!!)...
 
...och så vattenfallet med den strömmande forsen intill.
Jag kommer fortfarande ihåg tiden efter det extrema regnovädret 1997. Det när vägar spolades bort, och bland annat denna fors svämmade över...
 
Forsen och den gamla kvarnen.
 
Kan ni tänka er vilken UTSIKT att bo i huset som kom med på denna bild!! Magnifikt under sommarkvällar som denna!!
 
Demostration i hur de tvättade förr i tiden. Jag tror nästan vi kan kalla Swensbylijda lite för ett "levande museum".
 
Som sagt...
 
Och så ett häbre i miniatyr.
 
Det finns både lekmöjligher för barn, i form av rutchkana och sandlåda. Samt djur såsom får/lamm, kanin, kor och grisar (tror jag).
 
Bilder behöver inget språk... ♥
 
I rest my case...
 
 
 
Vad kul att ni ville följa med på min fotopromenad runt Swensbylijda.
Och som sagt; Det koooommmer meeera!
 
Vad tycker ni?
Ni som varit här; gillar ni stället?
Ni som inte varit här; är det en plats ni skulle kunna tänka er att besöka?
 
Satt och lekte lite i Photoshop med midnattsbilderna jag fotade i mitten av juli förra året (egentligen till en header) och detta blev resultatet. Det är egentligen ingenting avancerat, utan två bilder som jag satt ihop till en och lekt lite med opacitet och sådant för att de ska passa ihop.
Blev faktiskt ganska nöjd, om jag får säga det själv :-)
Jag älskar fortfarande de där nattbilderna så grymt mycket!!
Tyvärr blir det bara den där bilden i detta inlägg, då jag inte har fotat så mycket nytt material den senaste veckan. Eller, egentligen har jag nya bilder. Men de fotades i söndags när min systerson fyllde 5 år, vilket betyder att dessa bilder innehåller en massa olika människor jag inte vill lägga upp på internet utan tillåtelse.
 
 
Annars då?
Ja, vi har ju gått in i JULI månad! Jag vet att jag tjatar om detta, men det är verkligen helt sjukt!
Tänk att mer än halva 2019 redan har gått! Snart är det 2020!!! Det betyder TVÅ DECENNIER sedan millennieskiftet...
Det absolut bästa i mitt liv för tillfället är dock att jag fått SEMESTER!
Idag, tisdag, var officiellt andra dagen. Av fem veckor. Alltså, känslan är överväldigande!
Har inga specifika planer för denna sommar, vilket känns både skönt och lite stressande. Men mest skönt, om jag ska vara ärlig. Och något ska jag väl komma mig för att hitta på ;-)
Kanske åka upp en sväng till Storforsen; något jag tänkt på de senaste somrarna men som av någon anledning inte blivit av.
Oavsett vilket så tänker jag njuta till 120% av mina fem semesterveckor!
Det är första året då jag faktiskt har 5 veckors betald semester. Var ju ledig så pass länge förra året också, men det var som sagt för att jag hade kvar A-kassedagar. Och som vi alla vet så är en egentligen inte "ledig" då, utan har det ständiga kravet på sig att söka jobb (både från Arbetsförmedlingens och a-kassans håll).
Men i år - sommaren 2019 - kan jag koppla av PÅ ALLVAR! Jag är LEDIG!
 
Däremot verkar vi inte få någon upprepning av sommaren 2018.
Temperaturen denna sommar verkar ligga stadigt på mellan 15 och 20 grader och växla mellan sol, moln och regn. En klassisk svensk sommar med andra ord.
Hur jag känner runt det?
Tja, lite blandade känslor om jag ska vara ärlig.
Såklart är jag glad för naturen, djurens och böndernas skull. Förra sommaren var inte roligt från det perspektivet, och jag ville självklart inte se exakt en sådan sommar igen.
Samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite småbesviken över att inte få en "specialsommar" såhär första gången jag har riktig semester.
Jag hade gärna önskat att det kunde få vara en "2018-sommar" i år, men med temperaturer på kanske 22-25 grader istället.
 
 
Har Du fått semester ännu? Hur länge är du ledig i år?
Eller kanske jobbar du hela sommaren?
Har Du några planer?
Eller tillbringar Du helst din sommar i solstolen/hängmattan/valfri lugn plats?
Vad vill du helst ha för typ av sommar?
 
 
Hoppas du haft en fin början på Juli!
På återseende!