Snabbtips: Fotoljus
 
Har ni någon gång varit med om detta ↑ när ni tagit en bild?
Fotar ni mycket har ni garanterat det. Ni befinner er i det perfekta fotoljuset, men när ni tagit bilden blir den ändå hur tråkig som helst. Bara en massa skuggor, trista färger och det ser ut som ljuset är det tråkigaste i världen...
 
Lätt avhjälpt, oftast...
Testa att ställa er på andra sidan av motivet, fyra av en till bild och voilá! Helt plötsligt har ni ett foto som det nedre här ↓ !
Dessa två bilder är fotade i exakt samma ljus, vid samma tillfälle och båda två är direkt från kameran; alltså helt oredigerade! Det enda som skiljer dem åt är att de är fotade från varsin sida av motivet, och jag har alltså haft fönstret på olika ställen i förhållande till mig.
 
Och man behöver alltså inte ha en superproffskamera för att lyckas med sådana här ↓ bilder, utan det handlar om hur man placerar ljuset.
 
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?