Angående det här med Synasrutorna
 
Den här frågan riktas till om jag har några läsare som använt/använder sig av blogg.se´s poängsystem; där man vid olika antal poäng kan köpa en Synas-tid...
Jag tänkte fråga om det finns någon som "köpt" en tid mitt på dagen (alltså runt 12:00) någon gång?
Var det en bra tid; alltså generade den i några nya besökare/läsare?
 
Självklart förstår jag att förmiddagstiderna allmänt är sämre än kvällstiderna (annars skulle de ju inte vara så "billiga" jämfört med kvällstiderna).
Men jag köpte tidigare en Synas på tiden 8:40, och det var verkligen som att kasta poängen i sjön.
Och under tiden man sparar poäng så måste man ju dras med den otroligt fula reklambannern högst upp på bloggen...
 
Jag startade min bloggs poängsamling i januari-februari (minns inte exakt när det börjades med detta). I mars köpte jag min första (och hittills enda) Synas.
Efter det började jag visserligen inte om på noll, utan hade ungefär 500 poäng kvar på mitt konto. Sedan dess har jag inte köpt någon mer Synas-ruta.
Nu, i maj, har jag nästan tillräckligt poäng för tiden 12:00 (har runt 4900).
 
För att få råd med EN synasruta på Primetime-tid måste jag spara poäng i typ ett år eller något sådant...
Det tar ungefär två dagar att få ihop 100 poäng. Ibland tre. Det innebär att det tar drygt 20 dagar att samla ihop 1000 poäng...
 
Jag kan inte låta bli att tycka att det här är ytterligare en sådan funktion som bara är till fördel för de bloggar som redan har massor med läsare.
 
 
I alla fall; därför frågar jag er om det som sagt finns någon som har erfarenhet av tiderna runt 12:00?
Är det en tid som är värd att använda upp alla sina poäng till?
Eller är det bättre att spara dem till en tid närmare kvällen, även om det tar otroligt lång tid?
Era fantastiska kommentarer!
1

Jsg hade 12:20 på en Söndag och det gav mig ungefär 70-80 besök extra.

Svar: Tack för ditt svar! :-D Tycker det är roligt att få läsa om andras erfarenheter av olika tider på Synas.
Det kanske är bättre att jag sparar mina poäng lite till då ;-) Ifall det skulle bli samma för mig så skulle jag nätt och jämt komma upp i tresiffrigt antal besökare. Nog för att jag är oändligt tacksam för ALLA besökare jag får, men ska jag använda upp flera tusen poäng skulle det nog trots allt vara roligt att få lite fler ;-)

Som sagt; TACK för ditt svar :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag håller med om att det bara är en fördel för dom med många läsare, vilket är lite tråkigt. Det tar evigheter att spara ihop poäng... Eller det här fältet nedanför "synas", där är det mest samma bloggar hela tiden som bara byter av varandra. Blogg.se borde jobba lite mer på det här med att lyfta fram mindre bloggar.

Svar: Vad skönt att det är fler som känner som jag!
Ja, det känns verkligen som om allting som t.ex. blogg.se hittar på alltid bara gynnar de som redan har många läsare, alltså stora bloggar. Har det för att när blogg.se beskrev Synas-tjänsten så lät det som om den var tänkt för att fler skulle få chansen att komma fram med sin blogg, även om bloggen var mindre. Men i praktiken fungerar det aldrig, tycker jag!

Och Startsidan kan man nog så gott som räkna bort, då jag tycker att det där bara är några bloggar som cirkulerar där.

Håller helt med om att blogg.se verkligen borde jobba på någon typ av tjänst som på allvar lyfter fram mindre bloggar i ljuset!

Tack för din kommentar, och hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Det finns ju två rutor under 'synas' rutan vet du hur man hamnar där? :)

Svar: Tyvärr vet jag inte riktigt hundra säkert hur man får vara med i de rutorna. Jag tror att det är blogg.se som väljer ut de inläggen, så jag gissar att det är vad de tycker är intressant som visas i de rutorna :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Har du provat synas? Är det en visning man köper? Eller är den återkommande?

Svar: Synas är den rutan till höger på Översikten till din blogg på blogg.se, där det visas olika bloggar. Den översta rutan; de två understa är där blogg.se själva väljer ut vilka bloggar som ska visas.
Men till den översta kan man "köpa" tid. Det gör man med poäng man börjar tjäna in genom att aktivera den s.k. panoramaannonsen högst upp på sin blogg. Tiderna kostar olika mycket poäng beroende på vilken tid på dagen det är. Morgontiderna är billigare, då trafiken till bloggarna inte är lika stor. S.k. "prime time" är mellan åtta och nio på kvällen, och är en väldigt dyr tid (12500 poäng) för att bloggtrafiken brukar vara som störst då. Den tid man köper är 20 minuter.

Däremot tar det tyvärr oerhört lång tid att tjäna ihop poäng, om man inte är en storbloggare. Jag började samla poäng i början av februari någon gång, och i augusti hade jag samlat precis så att jag kunde köpa en "prime time". Och då visades min blogg i 20 minuter, och sedan börjar min poängsamling om från noll. Så nästa gång jag kommer kunna köpa en tid är förmodligen i början av nästa år.

För av någon anledning genererade prime time (för mig) "bara" i 57 besökare den dagen. Alla andra som köper de tiderna verkar få några hundra fler. Så för mig vet jag inte riktigt om det var värt att vänta ett halvår...

För att aktivera annonsen (för att börja samla poäng), klicka på "kugghjulet" högst upp på bloggöversikten, och sedan på "Annonser" :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Ah tack för informativt svar! Då är det en visning a 20 min och den är inte återkommande. Då kanske man ska vänta lite innan man köper tid så man kan köpa en bättre tid så att säga :)

Svar: Varsågod :-)
Ja, det är en (1) visning á 20 minuter som man köper. Nej, inte återkommande, utan som sagt bara en gång. Så det kan nog ändå vara värt att vänta ett tag tills man tjänat ihop en del poäng :-)

Förmodligen får man fler besökare under primetime under vinterhalvåret än vad jag fick. Jag köpte trots allt en under senare delen av sommaren. Vad jag förstått så brukar primetime ändå generera i en hel del besökare :-)

Lycka till!
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Du gjorde ju dock en kanongrej som skrev det här inlägget :) Jag kom hit för att jag googlade "antal poäng synas blogg.se". Då kom du upp som första sökresultat!

Fick dock inte svar på min fråga någonstans: Hur många poäng får man per visning? En poäng?

Svar: Tack :-D Vad roligt att mitt inlägg varit till hjälp :-)
Som svar på din fråga: Man får ett poäng per sidvisning som panoramaannonsen visas (det är inte säkert att den visas varje gång man klickar in sig på bloggen).

T.ex. om bloggen har 100 sidvisningar en dag, och panoramaannonsen visas 85 av de gångerna, så får man 85 poäng den dagen (som jag förstått det). Och det är slumpmässigt vid vilka sidvisningar som annonsen visas.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?