Det här med smilysar
 
En fråga som jag tycker brukar dyka upp på bloggar lite då och då handlar om vad man tycker om det här med smilysar; om man gillar dem eller tycker de är störande.
Tänkte att jag skulle skriva lite grann om hur jag tänker runt omkring det (i brist på andra ämnen).
 
Faktiskt så måste jag säga att jag är lite kluven i min åsikt om smilysarnas vara eller inte vara i internettexter. Självklart sak de INTE användas i mer seriösa texter, utan bör begränsas till t.ex. bloggar, instagram, twitter, Facebook o.s.v.
Jag stör mig inte så mycket över smilys som är "gjorda" av bara tecken, till exempel :-)  Dessa använder jag, som ni vet, själv. Men måste samtidigt säga att det är tyvärr jag gör det. Jag skulle gärna vänja av mig med den vanan, men samtidigt känns det som om man "nästan måste" använda smilys för att visa på när man t.ex. skämtar, är ironisk och så vidare. Tycker det känns som om man inte använder dem så är det så många som inte förstår när man är ironisk, och då tror att man är fullt seriös, eller att man är sur/otrevlig. Därför använder jag sådana symboler, för att undvika missförstånd.
 
Däremot gillar jag INTE alla dessa gula pluppar överallt i en text, när någon har så att smilysarna visas som små gula ansikten istället för tecknen jag skrev om tidigare. Jag tycker på något sätt att de förstör helhetsintrycket av en text när den är översållad av sådana.
Av någon anledning tycker jag de känns mer oseriösa än de "vanliga", med bara tecken (även om överanvändning av sådana också kan störa mycket).
 
Men som sagt så skulle jag trots allt gärna kunna vänja av mig vid att använda smilys över huvudtaget.
Det skulle ju till exempel inte vara så roligt om man, av ren vana, skulle råka använda en smily när man skriver t.ex. ett personligt brev eller CV... verkar ju inte direkt seriöst.
 
Detta är därför orsaken till att jag är splittrad i frågan om vad jag tycker om dessa symboler/småansikten.
 
Vad tycker ni om smilysar?
Använder ni dem?
Stör ni er på dem när ni läser texter på t.ex. bloggar, facebook o.s.v.?
Gillar ni någon av "varianterna", eller ogillar ni båda?
Era fantastiska kommentarer!
Annika
1

De stör mig inte ett dugg på Insta där jag tror varenda en kör med emojis.
MEN på bloggar stör de mig, speciellt om de "hoppar upp och ner". De vanliga små smaljisarna stör mig inte, :-) ;-) etc.
Men de andra, dessa du har på bild överst. Nej tack.
Det blir för mkt.
Jag håller med att man ibland måste köra med smajlisar när man är ironisk, sarkastiskt, skämtar etc.
Det är ju inte som att prata med ngn face to face då man skriver på nätet. Det är lika bra att "gardera sig" via smajlisar då.
Men, som sagt, det får inte bli för mkt av det goda. Då blir det jobbigt.

Svar: Ja, de små gula pluppsmilysarna är riktigt irriterande när det dräller av dem i en text. Men de vanliga är okej, och ett bra komplement för att förstärka vad man menar. Just i internetvärlden känns det till och med som att de nästan är extra viktiga när det gäller just ironi och sarkasm, annars verkar det vara så svårt att urskilja om man är just sarkastisk eller allvarlig.
Ha det fint :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?