Två somriga HDR
 
Nu på morgonen när jag skjutsade min syster till jobbet fick även kameran följa med, då det är väldigt vackert sommarväder idag, som ni ser.
Så på vägen hem stannade jag till på ett ställe i Öjebyn och det resulterade i bland annat dessa två bilder.
Jag har lagt ihop dem till HDR, men försökte fixa lite för att inte få med den där speciella "HDR-effekten", utan att de skulle se ut lite mer som "vanliga" bilder; men ändå ha kvar fördelarna med HDR (detaljer i både skuggor och högdagrar).
Men det var väldigt svårt, så en del HDR-effekt blev det ändå :-)
Även dessa bilder är sammansatta av 15 olika exponeringar.
 
Annars då?
Tja... känner mig rätt bloggaktiv, då jag fått till två inlägg redan nu på morgonen; och klockan är bara 9:00.
Har också hunnit med att sätta igång två maskiner tvätt nere i tvättstugan. Det är bland det bästa med att bo här; att det oftast finns någon ledig tid när man kommer ner. Självklart inte alltid, men ofta :-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Snyggt Erica, men det ser inte så HDR:at ut, och det är bra. Ibland kan den effekten bli lite för mkt.
Tvärtom förstärker detta bara färgerna på bästa sätt. Vilket vackert HUS!! Bor ngn där? Underbart.
15 olika exponeringar förresten, majj gadd...
Ja, men det blev ju bra också!!
Bra att du är bloggaktiv, I like it!!

Svar: TACK! Vad roligt att du gillade bilderna :-D Och vad skönt att det inte ser så "HDR-igt" ut. Det var precis det som var meningen; att få de positiva effekterna med att lägga ihop en HDR-bild, men utesluta den väldigt speciella effekten som brukar "följa med". Den kan i och för sig bli väldigt läcker den också, men det jag ville få fram här var precis den där härliga sommarkänslan. Om det inte vore för asfalten och vägskyltarna så tycker jag nästan att jag får lite lite "bullerbysommarkänsla" när jag ser på dem ;-) Ja, jag provade med 15 olika exponeringar :-) I vanliga fall brukar man ju arbeta med 3-5, då det blir 3 bilder när man gafflar som vanligt. Men på fotokursen förra året var det en deltagare som nämnde något om någon fotograf som använt 15-16 exponeringar i en HDR-bild. Och ända sedan dess har jag velat prova på det, men det har aldrig blivit av förrän nu. Ha det fint :-D


P.S. Glömde svara på frågan... ja, jag tror det är ett vanligt bostadshus. Är inte riktigt 100 säker, men jag kan säga att jag är 90-95 procent säker på det :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Se där, det är rätt bra att ha en lillasyster som behövde skjuts till jobbet. ;)

Jag tänkte höra, går det att ta porträttbilder i HDR, eller blir det bara konstigt? Jag blev så kär i färgerna på bilderna du tagit vid vattnet i Klubbgärdet(?), med mycket blått, så jag tänkte att det kanske skulle vara en av de tusen idéer jag har till bilderna på mig och Krille.

Svar: Ja, det är inte dumt ;-) Det här har känts som en riktigt bra dag, och bara för att jag kom mig upp "i tid" imorse :-D
Tyvärr kan jag inte säga hur porträtt skulle bli i HDR, då jag aldrig testat det. Men jag vet att t.ex. porträtt på äldre människor brukar bli väldigt effektfulla just i HDR, då den typen av foto tar fram alla detaljer som inte en vanlig bild tar fram.

Men det går ju alltid testa :-) då det är då som man verkligen ser hur det blir :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Jättefina bilder, alldeles lagom HDR:iga. Jag tycker inte det är fint när de blir alldeles FÖR HDR:iga som många gör. Men dina var som sagt helt perfekta. :)

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar dem :-D Vad roligt att min tanke med bilder syns. Tanken var att redigera just så att den där typiska "HDR-effekten" skulle uteslutas, men samtidigt få med bara de positiva sakerna man får genom att lägga ihop en HDR-bild. Som sagt; vad roligt att det syntes :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?