5 orsaker till varför jag drömmer om att arbeta med sociala medier
Alla som känner mig – och förmodligen alla som följer mig på sociala medier – vet att jag ärligt och innerligt älskar mitt jobb. Att börja arbeta inom Måltidsservice (Piteå kommun) har hittills varit det bästa som hänt mig.
Jag har aldrig trivts så bra på ett jobb som jag gjort de senaste två åren.
 
Men naturligtvis har jag ju ändå kvar mina absoluta drömyrken. Sådant som jag allra mest skulle vilja jobba med.
Ville bara skriva denna inledande text för att verkligen understryka att det just nu känns som om det inte skulle göra något även om jag blev stannandes inom Måltidsservice ända tills pensionen.
Jag skulle vara nöjd ändå.
 
Men alla, eller i alla fall de flesta, som inte arbetar med sin hobby drömmer väl om att arbeta med just vad som är deras största intresse?
 
Mina två absoluta drömyrken är ju som ni vet Fotograf och Författare.
Men generellt skulle en nog kunna säga att det faktiskt är att arbeta med sociala medier som jag drömmer mest om just nu. Detta går ju också väldigt mycket "in i" varandra. Både Fotograf och Författare går ju faktiskt att kombinera på ett perfekt sätt med just sociala medier; eller Influencer som det ju kallas.
 
Här tänkte jag lista fem (5) anledningar till varför jag så högt drömmer om att arbeta med sociala medier; som t.ex. blogg, Youtube, Instagram. Men framförallt blogg och youtube.
 
♦ ♦ ♦
 
1 – Styra över mina egna tider.
Tyvärr måste jag erkänna att jag är en förbaskat morgontrött människa. Har verkligen skitsvårt att vakna till på morgonen. Jag skulle inte ha något emot att jobba lite längre på eftermiddagarna, om jag fick börja kanske klockan 9 på morgonen.
Och som anställd på de flesta "vanliga" jobben börjar ju arbetsdagen klockan 7. Vilket betyder att en ska vara på plats den tiden; helst en stund innan.
Därför är "styra över mina egna tider" en stor del till att mitt drömyrke är Influencer.
 
2 – Inget dåligt samvete om jag sitter flera timmar med blogg, bildredigering etc.
Jag tror att en stor orsak till att jag uppdaterar bloggen så oregelbundet är att jag tyvärr får så extremt dåligt samvete när jag sitter vid/fixar något till mina sociala medier, eller sitter med Photoshop och bildredigering.
Lite som när en gick i skolan och satt framför någon TV-serie när en egentligen borde läst läxor.
En annan orsak tror jag ligger kvar från den heltidsarbetslösa tiden. Eftersom en visste att en var tvungen att, egentligen, söka jobb "på heltid" varje dag, så kändes det som om jag gjorde något förbjudet när jag gjorde något annat.
Som om en slösar tid på "en massa onödiga saker" när en borde göra "något riktigt".
Till och med nu, i skrivande stund, kan jag inte riktigt skaka av mig känslan av att jag inte borde sitta här, utan istället "göra något riktigt".
Men OM sociala medier faktiskt var mitt jobb – det jag faktiskt försörjde mig på – så skulle jag helt utan dåligt samvete kunna ägna mig åt mitt största intresse.
Jag skulle kunna fokusera på att skapa regelbundet och kvalitétsmässigt content som jag skulle kunna leverera till mina läsare.
 
3 – Hålla på med ett av mina största intressen.
Pretty self explained, wouldn´t you say? ;-)
Att få möjligheten att jobba med sitt intresse är väl en dröm för många människor här på jorden?
Och speciellt som sociala medier faktiskt omfamnar alla mina största intressen... Foto. Skrivande. Skapande. Videofilmande. 
 
4 – Möjlighet att utveckla Youtubekanalen.
Jag startade ju en youtubekanal förra året (tror jag det var), men de senaste månaderna har det inte direkt blivit någon uppdatering där. Till stor del på grund av det som står i punkt 2 i denna lista.
Men om jag hade möjligheten att arbeta som Influencer, t.ex. komma igång med bloggen på allvar, och på så sätt få den gyllene möjligheten att försörja mig på det så skulle jag verkligen kunna avsätta tid (utan dåligt samvete) för att utveckla Youtubekanalen. Jag kunde sätta mig in mer i videoinspelning, videoredigering och allt som hör den världen till, och därmed få ut en massa härligt content även på den sidan.
 
5 – Frihet.
Det är mycket jobb som Influencer. Det är tufft, jag tror verkligen inget annat. Mycket tufft.
Men jag tror ändå att det, i alla fall när en kommit en bit på vägen, ger betydligt mer frihet och livslust än som anställd på ett vanligt 7-16 jobb.
Som Influencer kan en ju faktiskt hitta på en massa roliga saker, som faktiskt blir spännande inslag på ens sociala kanaler. Utflykter och aktiviteter som en vanlig anställd måste vänta till semestern för att kunna genomföra.
Om en t.ex. bara har en dator/mobil och tillgång till internet kan en ju faktiskt befinna sig var som helst och ändå jobba. Vilket kanske i och för sig till slut blir ett stressmoment i sig; men i denna punkt väljer jag att fokusera på frihetsaspekten.
Har en råd att t.ex. resa någonstans är det bara att boka och åka iväg två veckor. Samtidigt som en bloggar/vloggar från resan. Ergo jobbar samtidigt som en njuter av livet fullt ut.
 
♦ ♦ ♦
 
Nu kanske jag helt har fått allting här om bakfoten. Men eftersom jag faktiskt inte jobbar med sociala medier (än) så är det de positiva aspekter jag kan tänka mig att en kan få av detta yrke.
Jag kan inte låta bli att känna att livskvalitén måste ju bli så mycket större med så pass mycket frihet.
 
 
Har Du något drömyrke, eller är du helt nöjd där du är just nu?
Om du har något speciellt drömyrke, vad är det?
Eller du kanske redan arbetar med ditt drömyrke? Skulle vara roligt att läsa vilket det är i så fall :-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Ja, svårt det där. Det gäller väl ffa att först ha en massa läsare, stor trafik, skriva ofta. Det är väl först då det kan bli aktuellt med att bli sk influencer. Sen då vara beredd på en massa samarbeten, reklam och att då skriva om dessa produkter vad det nu kan vara. Lite som House of philia och Att vara ngns fru mfl bloggar i den genren. Sedan förstås att åka på sponsrade resor och skriva om dem. Mkt spons övh. Vet inte så mkt om det hela egentligen, följer flera bloggerskor (förutom de två jag nämnt) som kallar sig influencers. De blandar sina vanliga inlägg med reklam, sponsrade sådana, som de skriver om. Ibland klingar det falskt, ibland inte. VET inte alls vad en stor influencer tjänar, men jag kan tänka mig att det är en hel del om personen kommer upp i höga läsarsiffror och klick. Jo, jag skulle nog också kunna tänka mig ett sånt jobb, men inte då det blir för mycket reklam i inläggen, vilket det dock blir eftersom de samarbetar så mkt med olika företag. Känns lite konstigt sådär. Men det är väl så det funkar, och visst tror jag att de kan styra sin tid mkt själva. DET är guld. Men, det är väl ffa det där att ha välbesökta konton som sedan kan avgöra om man ens kan bli det, gissar jag alltså. Men, ja, absolut, håller med dig om att jobbet i sig nog skulle passa bra. Min dröm är nog mer att få ett gig som krönikör ngnstans, på en dagstidning eller veckotidning eller månadstidning. Go for it, Erica. Kör hårt.!!

Svar: Stort Tack för din feedback!
Ja, att ha mycket (otroligt mycket) följare är en förutsättning för att kunna försörja sig som Influencer. Tror nästan jag skulle vilja säga att alla som håller på med sociala medier är Influencers, då det på ett sätt är ett "samlingsord", istället för att säga "Jag är bloggare, youtuber, insagrammare, håller på med facebook och snapchat". Det går snabbare att använda ordet Influencer. Dock kan det ju kännas lite konstigt om en, som jag, har väldigt få följare på mina kanaler.
Sedan "att arbeta som Influencer" är en möjlighet reserverad för personer med mycket trafik, stor följarskara och regelbundet content; som du skriver.

Ja, det blir en del reklam på sådana kanaler i och med att det är på det sättet de tjänar sina pengar. Det går ju dock att integrera reklamen i ett välskrivet inlägg; lite som ett inlägg en kunnat skriva även om det inte var sponsrat. Tycker i alla fall många svenska Influencers är bra på detta :-)

Vad Influencers tjänar är självklart mycket individuellt; beroende på vilket företag de samarbetar med, hur många följare/klick de har och framförallt vad de tar betalt.
Jag vet att det finns t.ex. Youtubers i Sverige som har en bit under 100 000 följare (vilket är "lite" om en jämför med youtubers runt om världen) men som ändå har kanalen som sitt yrke. Det är det enda de jobbar med, och kan ändå försörja sig på det. Tror det är mycket också för att t.ex. på Youtube så spelar det egentligen mindre roll hur många prenumeranter en har, det är Visningar som räknas. En youtuber som, låt oss säga, har 300 000 prenumeranter, men får 20 visningar per video: Hen tjänar ingenting på sin kanal.

Så precis; det ÄR en tuff branch att ge sig in i. Är inte säkert att jag någonsin kommer upp i de nivåerna, men det är riktigt nice att drömma ;-D

Krönikör låter också som ett trevligt jobb. Tror det skulle passa dig så bra, då jag verkligen tycker du är så DUKTIG på att skriva!

Ha en fin dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag skulle också vilja jobba som fotograf eller att få bestämma över mina egna arbetstimmar. Kan gärna få börja mitt på dagen och sluta runt 21-22 på kvällen, hehe. Ge inte upp om drömmen bara! :)

Svar: Vad roligt att höra från någon mer som drömmer om att bli Fotograf :-D
Ja, att få bestämma över sina egna tider tycker jag känns nästan som det bästa! Jag skulle också kunna jobba på det sättet; att inte börja förrän mitt på dagen, men istället jobba till senare under kvällen. Jag har en känsla att OM jag skulle ha ett jobb som t.ex. Influencer så skulle det automatiskt bli så att jag ändå jobbade på kvällarna, eftersom jag av någon anledning alltid känner mig som mest kreativ den tiden.

Ibland kan jag sitta med bilder, Photoshop, kameran eller något annat kreativt under dagen utan att få något gjort (ingen inspiration), men när det börjar krypa mot sovdags blir jag kreativare än någonsin... ;-)

Ha det toppenfint och tack för din kommentar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Jag har turen att jobba med min "hobby", fast jag skulle nog kalla det livsstil mer än hobby. Jakt är ett stort inslag i mitt liv och för cirka 1 1/2 år sedan sade jag upp min anställning (sedan 16 år tillbaka!!!) för att jobba tillsammans med min man på vårt förlag där jag är marknadsansvarig och skribent på en jakttidning. Det innebär mycket foto, skriva och vara aktiv på sociala medier och youtube. Så småningom även jaktfilmer hos en stor producent. Jag brukar alltid säga att man skall leva sin dröm, stor som liten. Lycka till med dina framtidsplaner!

"Dream big!"

Svar: God morgon, och tack för din fina kommentar! :-D
Vad roligt att du har möjligheten att få jobba med din hobby. Jag avundas de människor som verkligen lyckas med det; tycker det låter så underbart!

För min egen del, om jag skulle göra det, känns det som om det nästan är friheten över arbetstiderna som skulle vara den största fördelen. Jag skulle inte på samma sätt vara bunden till de klassiska arbetstider som "styrts upp" i samhället. Jag skulle kunna börja senare under dagen och sedan arbeta längre in på kvällarna istället, då jag alltid är som mest kreativ just på kvällarna men är väldigt morgontrött.

Lycka till i fortsättningen du också :- D Och hoppas du får en toppentorsdag idag :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Vilket underbart inlägg! Känner verkligen precis som du. Hoppas du får möjligheten till att följa dina drömmar i framtiden ♥

Svar: Tack för din kommentar :-D
Ja, visst skulle det vara underbart om en fick möjlighet att faktiskt arbeta med sin hobby.

Tack, detsamma! Och hoppas du får en fin torsdag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Tycker också att det vore underbart att få jobba med sitt intresse. Jag tänker att om man vill någonting tillräckligt mycket och är beredd att jobba hårt för det så brukar man lyckas. Så kämpa på, följ din dröm. Kram

Svar: Tack för din kommentar! :-D
Ja, visst hade det verkligen varit roligt att få möjligheten att jobba med något en har som hobby/intresse!
Ja, med en enorm drivkraft och ännu mer jobb tror jag också en kan lyckas med väldigt mycket. Och även om en inte skulle lyckas ta sig riktigt dit en vill, så är det också riktigt nice att drömma :-)

Ha en fin fortsatt dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Låter spännande att ha just det som en dröm. Lycka till att nå dit!

Svar: Hej och tack för din kommentar!
Ja, jag gillar den drömmen. Skulle vara underbart att få möjligheten att jobba med ett så stort intresse. Men även om det aldrig blir så, gillar jag att drömma :-)

Ha en jättefin fortsatt torsdag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

7

Så...ingenting om att faktiskt influensera? bara egoistiska bitar såsom att få en stor youtubekanal och skippa tidiga morgnar... Efter att ha tittat lite oå din Instagram finns inget som riktigt inspirerad eller ger mig en annan syn på livet utan det ser ut som ett generiskt Instagram konto samt att bli fotograf är mer eller mindre en hobby och endast 0.01% av alla som verkligen vill jobba inom det får ens chansen. https://www.youtube.com/watch?v=s7DsS_eHU1k Inte för å klanka ner på dig personligen men sluta inte ditt jobb i förtid (Y)

Svar: Naturligtvis finns det en massa fler punkter en skulle kunna ta upp också, men nu blev det bara 5 st. Och som du ser blev det ju nästan för långt bara det... Dessutom föll det sig så att ja; jag lade fokus på "frihetsaspekten" med att ha den typen av yrke.




Plus, t.ex. det där angående morgontiderna... Menade ju inte direkt att sova bort halva dagarna för resten av livet. Det var mer att kanske ha möjligheten att stiga upp klockan 7-8 istället för klockan 5-6. Bara som en liten parentes, eftersom det ju faktiskt inte är aktuellt att fundera på.


Jag är inte ens i närheten av att ha detta som jobb. Jag har inte ens en riktigt regelbunden uppdatering, utan skriver när jag har något att skriva, och jag har inte ens nischat bloggen mot något specifikt. Oddsen säger att mina sociala medier aldrig kommer att bli mer än de är idag. Men är det så fel att drömma? Är det endast okej att drömma om drömmen är 100% rimlig?




Och ja, jag står faktiskt med båda fötterna på jorden. Jag har inga som helst planer på att sluta jobba till förmån för bloggen.
Som du ser högst upp i texten älskar jag mitt jobb och även om jag skulle bli kvar där i alla år som är kvar tills pensionen (typ 35 år, minst) så skulle jag sannerligen inte klaga!




Men jag tackar dig i alla fall för att du tog dig tid att skriva.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?