Christmas tag

Tänkte att vi kör på en gammal beprövad bloggidé idag - en "Tag", eller en Blogglista som de brukar kallas på svenska.
I alla fall; med fem dagar kvar till julafton passar väl inget bättre än en Christmas Tag :-)


Pepparkakor eller lussebullar?
Lussebullar

Skumtomtar eller knäck?
Skumtomtar

Ischoklad eller marsipan?
Ischoklad. Om den är hemmagjord. Köpt smakar vämjeligt!
Annars mammas julgodisar där det är två lager choklad och ett lager kola i mitten.

Köttbullar eller prinskorvar?
Köttbullar. Om de är hemgjorda.

Julkorv eller julskinka?
Julskinka

Senap eller äppelmos till julskinkan?
Både och. Men tror jag väljer senap i första hand.

Paradis eller Aladdin?
Paradis. Gillar Aladdin också, men den guuula asken vinner nog här ändå.


Glögg eller julmust?
Gillar både och, men julmust blir det absolut! Team Julmust!

Ris a la malta eller risgrynsgröt?
Ris á la malta! Utan tvekan! Känner nästan hur snålvattnet börjar rinna när jag skriver det. Lite grann som jag känner inför Surströmming på sommaren...

Hemma eller borta?
Hemmets trygga vrå är alltid bäst :-D

Utomlands eller Sverige?
Sverige. Men med det sagt så hade jag inte haft något emot att prova på att fira jul någon annanstans i världen. US *host host* A *host host*.

Ge eller få?
Ge. Absolut ge!

Chokladkalender eller paketkalender?
Chokladkalender. Pga påminner så starkt om barndomens jular.

Plastgran eller äkta?

Har alltid haft konstgjord gran. Så praktiskt; bara förvara den i förrådet och använd samma nästa år. Man vet att man får en fin gran och den barrar inte (det sista inte heeelt sant förstås ;-P)



Arne Waise eller Ernst?
Får väl säga Arne Weise (RIP) då.
Vet inte om detta är att svära i kyrkan här i Sverige, men jag har aldrig sett något med Ernst... Varken sommar eller jul.

När vill du att första snön ska falla?
Helst aldrig.



När tycker du att det är dags att pynta?

Veckan innan första advent. Vräk på med allting på en gång och njut sönder hela December!! Du lever bara en gång och julen kommer bara en gång per år!

Vilket färgtema tycker du passar bäst på julen?
Rött - grönt - grått - vitt - guld - silver

Blir du oftast mättad när julen är slut eller vill du ha mer jul?
Meeeeeeeeeeeer Juuuuuuuuuuul !!!

Vilken är din favorit julfilm?
Tomten är far till alla barnen

Klär du dig fint på julen?
Eh... nope. Inte särskilt numera. Klär mig bekvämt. Och inte för varmt, då det ändå blir typ bastuvärme där man befinner sig...

En jultradition du har?
På första advent-kvällen tittar jag alltid på Tomten är far till alla barnen, äter lussebullar och dricker julmust.
På julaftons morgon sätter jag mig ner och äter en extra mysig frukost framför först julaftonsavsnittet av Svensson Svensson och sedan 24:e delen av Mysteriet på Greveholm.

När öppnar du dina julklappar?
Julaftonskvällen

Vilken är din favoritjullukt?
Nygräddade pepparkakor. Och nyutblåsta stearinljus.

Vad heter din/dina favoritjullåtar?
Sprid ditt ljus
Julen är här
En stjärna lyser så klar

Favoritjulkalender?
Mysteriet på Greveholm (1996) Tusen år till julafton (2015)

Vad är viktigast på julen?
Att spendera den på det sätt man själv vill och med de personer som betyder mest för en i ens li

Era fantastiska kommentarer!
1

Det var en lite annorlunda jullista. Jag kör min klassiker, med variation. Tycker det är kul med sådana här listor. VISSTE inte att de går under ordet tag på engelska. HAHA.
Du är hos dina fldrar på julafton, visst? Jag vill inte heller resa bort under julen (ja bara till Sverige då, men annars vill jag vara HÄR).
Snön är underbar, Erica. Tror du ni får en vit jul? Du skrev ngt tidigare om plusgrader.
Jag gillar marsipan sååååå mkt, och bryr mig inte om ischoklad ;.)
Annars är vi rätt lika i mkt i din antingen eller lista.
Fast bryr mig inte om vare sig risgrynsgröt eller ris a la. Gillar det inte. Har både äkta granar och plast härhemma. Har ju faktiskt hela 8 stycken, haha. Ernst gillar jag mkt.
SÅ kul lista att läsa. Älskar listor.
Erica, ha en jättefin helg nu!!
Kramar!

Svar: Haha, Tag ja :-) Det kallas listor lite mer internationellt i sociala medievärlden. Så ifall du stöter på ordet i något sammanhang så handlar det kort och gott om någon typ av lista :-) Finns sååå otroligt många olika som cirkulerar där ute.
Jepp, tänkte att jag kör på denna i år. DIN jullista älskar jag! Men egentligen mest att läsa på just DIN blogg. Den ÄR rolig att fylla i själv också (har ju lånat den någon gång till min blogg), men mest gillar jag som sagt att läsa den på din blogg :-)

Jajamen, jag ska vara i Hortlax hos mina föräldrar på julafton. Och sedan på juldagen samlas vi igen tillsammans med de som varit på annat håll den 24:e. Två av mina syskon har ju som sagt egna familjer, och vissa år spenderar de tid med sina respektives familjer.

Jepp, vet att du gillar snön. Önskar så mycket att jag kunde skicka över lite till dig så att du också fick ha en vit jul något år :-)
Ja, nu har det varit minusgrader ett par dagar. Inte jättemycket, kanske 8-10 grader, men tillräckligt för att det ska se riktigt vintrigt ut även på träden. Och ja, som det sett ut på väderprognosen blir det strax över nollan på måndag, och runt noll söndag.
Och i skrivande stund (lördag) har temperaturen gått upp till -3 grader. Så vi får se hur det blir... Kan nog sluta lite hur som helst den här julen... ;-)


Julgranar ja. Jepp, du har mååånga! Tycker det låter så mysigt :-D

Och ja, Ernst... Många som gillar honom. Får lite känslan att det för många är "ingen jul/sommar utan Ernst" ;-) Så det känns lite som att, så att säga, svära i kyrkan att vara svensk och aldrig ha sett hans program. Lite samma som med Karl-Bertil Jonssons jul. Jag har aldrig sett den. ;-)

Tack för din fina kommentar! Och jag vill be om ursäkt för det sena svaret, men jag... ja, du vet vid det här laget vad jag brukar ägna mig åt när jag kommer hem från jobbet ;-) SOVA ;-)

Ha en riktig toppenhelg! Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?